(ویدئو) چرا دارکوب‌ها ضربه مغزی نمی‌شوند؟

کد خبر: ۵۶۰
01 فروردين 1403
12:25

راز بقا: واقعا برای بسیاری سوال است که چه نیرویی از این پرنده زیبا محافظت می‌کند، ضربات این پرنده به تنه درخت آنقدر سنگین است که هر جانوری جز دارکوب را از پا خواهد انداخت.

به گزارش راز بقا؛ هنگامی که دارکوب در جستجوی دانه ها، منقار خود را به درخت می‌کوبد، بیست برابر نیروی g را تجربه می‌کند که احتمالاً منجر به آسیب‌های مغزی تروماتیک در انسان می‌شود؛ و ۱۲۰۰۰ بار در روز این کار را انجام می‌دهد. هر روز به همین شکل. فقط فکر کردن به آن برای ایجاد سردرد کافی است، اما یک دارکوب از این تجربه جان سالم به در می‌برد، تا حدی به لطف یک زبان قابل توجه!

زبان این پرنده که توسط استخوانی در پایه خود حمایت می‌شود، به تاندونی متصل می‌شود که به دو بند لاستیکی تقسیم می‌شود که به سمت عقب کشیده می‌شوند و از دو طرف مهره‌های گردن سر و جمجمه این پرنده را مانند یک کلاه ایمنی در بر گرفته است. در واقع عضلات زبان این پرنده تمام سر دارکوب را مانند یک کمربند محکم احاطه کرده است. این آرایش عجیب توسط دانشمندان به عنوان کمربند ایمنی برای قاب مغزی توصیف شده است.

+ بیشتر بخوانید: موجود فراپیشرفته‌ای که مغزش بازسازی می‌شود

از دیگر ویژگی‌های جمجمه که از آسیب مغزی جلوگیری می‌کند می‌توان به ضربه‌گیر‌هایی در پایه منقار اشاره کرد که مغز را از نیرو‌های ضربه‌ای محافظت می‌کند. سطح خود مغز فاقد چین و برجستگی‌هایی است که در اکثر مهره داران وجود دارد. این بدان معناست که نیرو‌هایی که به مغز می‌رسند به جای تمرکز بر مناطق کوچک، به طور مساوی در سطح توزیع می‌شوند.

برچسب ها :
دارکوب
ارسال نظر