(ویدئو) مسیر وحشت؛ آیا می‌دانید اقیانوس‌ها چقدر عمق دارند؟

کد خبر: ۱۱۹۶
10 خرداد 1403
12:35

راز بقا: تصور کنید که از سمت ساحل آرام آرام به درون اقیانوس حرکت می‌کنید. در عمق ۱۰ متری یک جو پرفشار را تجربه می‌کنید. این در حالیست که عمیق‌ترین نقاط استخر‌ها حدود ۳ متر است. در عمق ۲۱۴ متری رکورد تایید شده‌ای که تاکنون یک غواص توانسته بدون تجهیزات شنا کند را خواهید شکست. یعنی هیچ شناگر حرفه‌ای و غواصی بدون تجهیزات هنوز نتوانسته به عمق ۲۱۴ متری اقیانوس برسد. اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. 

به گزارش راز بقا، ورود به عمق ۸۳۰ متری یک اقیانوس برابر است با بالارفتن از بزرگترین ساختمان جهان. بلندترین ساختمان جهان در حال حاضر برج خلیفه دبی در امارات متحده عربی است که ارتفاعی برابر با ۸۲۸ متر دارد. این ابرسازه در سال ۲۰۰۹ تکمیل شد و تاکنون همچنان این لقب را با خود یدک می‌کشد. در عمق ۱۰۰۰ متری اقیانوس هیچ نوری از سطح زمین به شما نمی‌رسد و تازه تا اینجای کار تنها یک دهم مسیر را طی کرده‌اید. 

اما در عمق ۱۲۲۰ متری در قلمرو عمیق‌ترین زیردریایی‌های نظامی خواهید بود. مسافت معمول برای زیردریایی‌های قدرتمند نظامی همان عمق ۴۰۰ تا ۵۰۰ متری است و در این عمق است که زیر دریایی همچنان می‌تواند با بیرون تماس برقرار کند. اما رکورد زیردریایی نظامی عمق ۱۲۲۰ متری است. 

مسیر وحشت؛ آیا می‌دانید اقیانوس‌ها چقدر عمق دارند؟

در عمق ۳۸۰۰ متری به کشتی تایتانیک خواهید رسید و درست بالای آن جایی است که زیردریایی بدنام «اوشن گیت» از درون متلاشی شد. کشتی «تایتان» متعلق به شرکت خصوصی «اوشن گیت» مستقر در واشنگتن که زیردریایی‌های خدمه‌ای را برای گردشگری، صنعت، تحقیق و اکتشاف فراهم می‌کند در ۱۸ ژوئن سال ۲۰۲۳ در حین سفر به محل غرق شدن تایتانیک منفجر شد و هر پنج سرنشین کشتی از جمله «استاکتون راش» یکی از بنیان‌گذاران شرکت کشته شد. در جریان عملیات جستجو و نجات، کشتی تایتان در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۳ در بستر دریا و در حدود ۵۰۰ متری محل غرق شدن کشتی تایتانیک پیدا شد و به دنبال این اتفاق این شرکت یکی از دفاتر خود را برای مدت نامعملومی تعطیل کرد. 

اما عمیق‌ترین نقطه طبیعی گزارش شده در اقیانوس‌ها در عمق ۱۰۹۸۴ متری قرار دارد و گودال معروف «چلنجر» نیز در همین جا قرار دارد. اگر کوه اورست را برعکس کنیم و در این نقطه قرار دهیم هنوز یک مایل تا کف اقیانوس فاصله خواهد بود. نزدیکترین جزیره به گودال چلنجر «جزیره فایس» است. 

«گودال چلنجر» عمیق‌ترین نقطه اقیانوس‌های جهان است که در یکی از نقاط «درازگودال ماریانا» در اقیانوس آرام قرار دارد. این نقطه بر اساس برآورد زیردریاپیما‌ها و زهپادهاست و به نظر می‌رسد که عمق‌سنجی از طریق سونار عمق به مراتب بیشتری را نشان می‌دهد. این گودال در نقطه کانونی کشور‌هایی مانند ژاپن، تایوان و پاپوآ گینه نو قرار دارد. 

نام «گودال چلنجر» از نام کشتی «اچ ام اس چلنجر» متعلق به نیروی دریایی بریتانیا در سال ۱۸۵۸ برگرفته شده که سفر اکتشفای کشتی موصوف در بحبوحه سال‌های ۱۸۷۲ تا ۱۸۷۶ اولین گزارش‌های مستدل از عمق اقیانوس‌ها را ارائه کرد.

ارسال نظر