کد خبر: ۷۹۴
27 فروردين 1403
10:39

آیا اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس با هم ترکیب می‌شوند؟

آیا اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس با هم ترکیب می‌شوند؟
عکس‌ها نشان می‌دهند که خطی بین اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام با رنگ متفاوت آب در هر دو طرف دیده می‌شود، آیا این خط نشان‌دهنده ترکیب دو اقیانوس است یا نه به عنوان یک مانع برای ترکیب آب‌ها عمل می‌کند؟

راز بقا: تعداد انگشت‌شماری از ویدئو‌ها در یوتیوب و تیک تاک با نشان دادن یک خط عجیب در اقیانوس، با رنگ آب تیره در یک طرف و رنگ آب روشن در طرف دیگر، بازخورد زیادی داشته‌اند. 

به گزارش راز بقا، خطوطی مانند این اغلب در جا‌هایی ظاهر می‌شوند که رودخانه‌ها یا یخچال‌های طبیعی اقیانوس را تغذیه می‌کنند. اما این ویدئو‌های محبوب از طرف دیگر ادعا می‌کنند که این خطوط، مرز بین اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس را نشان می‌دهند و سپس از این موضوع به عنوان «شاهدی» برای ادعای عدم ترکیب این دو اقیانوس استفاده می‌کنند.

اما آیا این واقعا درست است؟ یا اقیانوس آرام و اطلس با هم یکی می‌شوند؟ «نادین رامیرز»، اقیانوس شناس در دانشگاه کُنسِپسیون شیلی، می‌گوید: «پاسخ کوتاه بله است! آب‌ها دائماً در حال ترکیب شدن هستند.» اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس با سرعت‌های مختلف در مکان‌های مختلف ترکیب می‌شوند و تغییرات آب و هوایی ممکن است در واقع سرعت‌ها ترکیب این دو اقیانوس را تغییر دهد.

آیا اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس با هم ترکیب می‌شوند؟

تصور کنید که یک مارپیچ خامه را در حال حل شدن در قهوه ببینید: مایعات ترکیب می‌شوند، اما به تدریج. این تقریباً همان چیزیست که در تصاویر خط بین آب‌های مختلف اقیانوس به چشم می‌آید. از یک طرف، آب ممکن است شورتر، تمیزتر یا سردتر باشد. میانگین‌گیری این تفاوت‌ها زمان‌بر است.

برای سرعت بخشیدن به کار، تصور کنید که قهوه را به شدت هم می‌زنید. خامه خیلی سریعتر حل می‌شود. این چیزی است که در اقیانوس‌ها با باد‌های قوی و امواج بزرگ اتفاق می‌افتد.

اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس در برخی نقاط سریعتر از جا‌های دیگر ترکیب می‌شوند. این دو اقیانوس در نزدیکی نوک جنوبی آمریکای جنوبی به هم می‌رسند، جایی که این قاره به صورت مجمع‌الجزایر کوچک در می‌آید. بین این جزایر، آب نسبتا کند است و تنگه ماژلان یکی از مسیر‌های محبوب است. در کانال بیگل، آب حاصل از ذوب شدن یخچال‌های طبیعی خطوطی بین آب شیرین و آب شور ایجاد می‌کند که کمی شبیه خطوط موجود در ویدیو‌های مربوط به خط بین دو اقیانوس در یوتیوب است.

تنگه ماژلان یکی دیگر از مسیر‌های محبوب است. رامیرز می‌گوید: جایی که این تنگه در اقیانوس اطلس خالی می‌شود، خطی وجود دارد که کمتر با چشم قابل مشاهده است، اما اقیانوس شناسان می‌توانند با اندازه گیری‌ها آن را تشخیص دهند. او گفت: در نمودار‌های اقیانوس‌شناسان، «شما می‌توانید یک زبان آبی رنگ آب را در اقیانوس اطلس ببینید.» آن آبی که از اقیانوس آرام جاری می‌شود، متفاوت است، زیرا در اقیانوس آرام باران بیشتری می‌بارد، بنابراین نمک کمتری دارد. رامیرز گفت، این دو «فقط برای مدتی از هم جدا می‌مانند» و سپس طوفان‌ها و امواج مرز را محو می‌کنند.

در اقیانوس آزاد بین آمریکای جنوبی و قطب جنوب، مرز بین اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس متلاطم است. گذرگاه دریک به دلیل امواجی که ارتفاع آن‌ها به ۱۸ متر می‌رسد، شناخته شده است. رامیرز گفت: «این امواج ترکیب را بهبود می‌بخشند.». 

آب‌ها در اعماق اقیانوس‌ها نیز ترکیب می‌شوند. «کازیمیر دو لاورگن»، محقق دانشگاه سوربن و مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه می‌گوید که جزر و مد روزانه آب را به سمت کف دریا می‌کشاند. وی می‌گوید: «این باعث آشفتگی‌های زیادی در آب‌ها می‌شود».

اما آب‌ها از منابع مختلف می‌توانند در اطراف اقیانوس حرکت کنند بدون اینکه اصلاً با هم ترکیب شوند. رامیرز توضیح می‌دهد که اقیانوس «مثل یک کیک با لایه‌های مختلف است، اما لایه‌ها آب هستند». به این لایه‌ها که بر اساس محل آمدن آب دارای خواص متفاوتی هستند، «پیوستار» می‌گویند. در لایه میانی، به دور از سطح و کف دریا، آب‌ها کندتر ترکیب می‌شوند، زیرا تلاطم کمتری در آنجا وجود دارد.

محققان اقیانوس بین ترکیب آب‌ها و تبادل آب‌ها تفاوت قائل می‌شوند. دو لاورین می‌گوید: ترکیب به معنای «این است که آب‌ها به طور برگشت ناپذیر دگرگون می‌شوند.» هنگامی که خامه به قهوه تیره تبدیل می‌شود، زمانی که کل نوشیدنی یک رنگ شود، ترکیب اتفاق می‌افتد.

آیا اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس با هم ترکیب می‌شوند؟

از سوی دیگر، وی گفت: «شما می‌توانید توده‌های آب را بدون اینکه لزوماً باعث ترکیب واقعی خواص آن‌ها شود، تبادل کنید. به لطف جریان‌های جهانی، اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس دائماً آب مبادله می‌کنند».

یک جریان قوی در اطراف اقیانوس جنوبی قطب جنوب، آب را در جهت عقربه‌های ساعت از طریق گذرگاه دریک از اقیانوس آرام به اقیانوس اطلس می‌برد. «دی لاورین» گفت، این گذرگاه همچنین آب را از حوضه‌های اقیانوسی جهان می‌کشد، «و سپس دوباره آن را تزریق می‌کند.» جریان دیگری آب را از اقیانوس آرام از طریق اقیانوس هند و اطراف دماغه آفریقای جنوبی حرکت می‌دهد تا اقیانوس اطلس را از جهت دیگر تغذیه کند.

آب همیشه در لبه این جریان‌ها در حال ترکیب شدن است. اما از آنجایی که لایه‌های مختلف کاملاً با هم ترکیب نمی‌شوند، اقیانوس‌شناسان می‌توانند «بسته‌های» مختلف آب را هنگام حرکت در سراسر جهان ردیابی کنند. د لاورین گفت اکنون، تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسان، این جریان‌ها را کند می‌کند.

وی ادامه داد: «به نظر می‌رسد که این فرآیند از قبل شروع شده است، به خصوص در اطراف قطب جنوب. آب سرد و شور جریان‌های شمال را غرق می‌کند، شتاب می‌دهد و تقویت می‌کند. اما قطب‌ها در حال گرم شدن هستند. آب گرمتر و شیرین‌تر حاصل از ذوب ورقه‌های یخ به اندازه کافی غرق نمی‌شود، بنابراین تبادل آب کند می‌شود.

انتظار می‌رود این تغییرات نحوه چرخش اکسیژن و مواد مغذی را در اقیانوس‌ها تغییر دهد و بر حیات دریایی موجودات تأثیر بگذارد. اما اقیانوس‌ها هرگز به طور کامل از ترکیب شدن یا مبادله آب دست نمی‌کشند. د لاورین گفت: «تا زمانی که باد‌ها و جزر و مدی وجود داشته باشد، هم ترکیب آب‌ها و هم وجود جریان‌های آبی همیشه برقرار خواهد بود».

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان