پدیده نادر حیات وحش ایران؛ «آهوی تک شاخ» جزیره هرمز از چه نژادی‌ست و نماد چیست؟

کد خبر: ۱۹۲۰
09 مهر 1403
14:48

بر اساس گزارش رسانه‌ها پیش از این همای سعادت و همچنین بز کوهی مارخور در ایران دیده شده بود که هردو از پدیده‌های نادر حیات وحش ایران محسوب می‌شوند و دیده شدن آهوی تک شاخ بعد از این دو اتفاق رویداد جالبی به شمار می‌رود. 

آهوی تک شاخ برای اولین بار نیست که دیده می‌شود و قبلا نیز چنین اتفاقاتی افتاده است. 

پدیده نادر حیات وحش ایران؛ «آهوی تک شاخ» در ایران دیده شد؛ آهوی تک شاخ نماد چیست؟

در سال ۲۰۰۸ نیز در ایتالیا یک نمونه آهوی تک شاخ دیده شد. در آن زمان مقامات پارکی که این آهوی تک شاخ در آن دیده شده بود گفتند آهویی با یک شاخ در مرکز سرش - بسیار شبیه تک‌شاخ افسانه‌ای - در یک پارک حفاظت‌شده طبیعی در ایتالیا دیده شده است.

«گیلبرتو توزی»، مدیر مرکز علوم طبیعی در پراتو، آن زمان به آسوشیتدپرس گفت: «این در حال تبدیل شدن به فانتزی است. تک شاخ همیشه یک حیوان اسطوره‌ای بوده است». 

توزی گفت که گوزن ۱ ساله - با نام مستعار «تک شاخ» - در پارک مرکز تحقیقاتی شهر توسکانی پراتو در نزدیکی فلورانس در اسارت به دنیا آمد.

اعتقاد بر این بود که او با یک نقص ژنتیکی متولد شده چرا که جفت دوقلوی‌اش دو شاخ داشت. توزی که طبق گفته خودش اولین باری است که چنین موردی را می‌بیند، گفت که چنین ناهنجاری‌هایی در میان گوزن‌ها ممکن است الهام بخش اسطوره تک شاخ باشد.

اسب شاخدار، موجودی شبیه اسب با قدرت شفابخشی جادویی، در افسانه‌ها و داستان‌ها در طول تاریخ ظاهر شده است، از متون باستانی و قرون وسطایی گرفته تا ماجرا‌های هری پاتر.

ریشه اصلی تولد این موجودات افسانه‌ای و تک‌شاخ مشخص نیست. برخی می‌گویند که این افسانه از یونان سرچشمه می‌گیرد، اما به خاطر گستردگی داستان‌هایی با شخصیت تک‌شاخ در کل اروپا و به خصوص شمال اروپا نمی‌توان آن را کاملاً جز اساطیر یونان نام برد. 

این احتمال نیز وجود دارد که افسانه تک‌شاخ از شبه‌نهنگ تک‌شاخ، گونه‌ای نهنگ ساکن آب‌های قطب شمال، سرچشمه گرفته باشد. 

پدیده نادر حیات وحش ایران؛ «آهوی تک شاخ» جزیره هرمز از چه نژادی است؟

تک‌شاخ‌های کنونی با تک شاخ‌های افسانه‌های گذشته اروپا بسیار متفاوت است. تک‌شاخ‌های سفید و بزرگی که شاخی چند متری بر سر داشتند و صورتشان کمی گرد‌تر از اسب بود در طول زمان دستخوش تغییراتی شدند که آن‌ها را به صورت اسبی سفید و لاغر با شاخی مارپیچ و کوتاه و یال‌های بلند درآورد. ریشه تک‌شاخ‌های کنونی هم مشخص شده نیست، اما گمان می‌رود که این تک‌شاخ از دانمارک و اسکاندیناوی ریشه می‌گیرد. در افسانه‌های عامیانه روسی تک‌شاخی وجود دارد به نام ایندریک که نام ایندریک نیز از واژه روسی ادینوروگ گرفته شده که معنای تک‌شاخ می‌دهد. 

پدیده نادر حیات وحش ایران؛ «آهوی تک شاخ» جزیره هرمز از چه نژادی است؟

معنا و نماد تک‌شاخ چیست

در فرهنگ امروزی، یونیکورن به‌عنوان نمادی از زیبایی، شجاعت، قدرت و استواری شناخته می‌شود. این نماد در بسیاری از فرهنگ‌های مختلف نیز به‌عنوان نماد خوش‌شانسی، شادی، محبت و پایداری پذیرفته شده است. در اساطیر اروپایی، اسب تک شاخ به‌عنوان راه‌دار اعلی و نشانه‌ای از بی‌نهایتی و آرمان‌های خالص، شناخته می‌شود. به‌همین دلیل، این نماد اغلب در شعر و آهنگ‌های مرتبط با عشق و زندگی پایدار استفاده شده است. 

در شرق دور، اسب تک شاخ به‌عنوان نمادی از خروش و گسترش زندگی است. در فرهنگ چینی، اسب تک شاخ به نام «کیلین» معروف است و به عنوان نمادی از لحظات خوش‌بختی و تغییر و تحول در زندگی استفاده می‌شود.

برچسب ها :
آهو
ارسال نظر