(ویدئو) کوچکترین پرنده جهان در برابر یکی از بزرگترین حشرات جهان؛ چه کسی پیروز می‌شود؟

کد خبر: ۱۹۵۵
16 مهر 1403
11:18

راز بقا: مرغ مگس خوار (Hummingbird) به عنوان یکی از کوچک‌ترین پرندگان جهان شناخته می‌شود، از این رو به راحتی می‌توان حدس زد که این حیوان در برابر بیشتر مهاجمان تا حدودی آسیب پذیر است. اما اگر مرغ مگس خوار در برابر مانتیس دعاخوان (Praying Mantis) قرار بگیرد، شرایط چگونه خواهد شد؟ این یک حشره است و به نظر نمی‌رسد پرنده در برابر آن مشکل خاصی داشته باشد، این گونه نیست؟

اما نتیجه نبرد بین این دو حیوان می‌تواند شما را شگفت زده کند.

تفاوت اصلی بین این دو حیوان به گونه و شکل بدن آن‌ها مربوط است. مانتیس یک حشره از خانواده Mantidae و مرغ مگس خوار یک پرنده از خانواده Trochilidae است.

مانتیس‌ها به طور معمول حشراتی سبز یا قهوه‌ای رنگ با اسکلت بیرونی هستند. مانتیس به واسطه نوع شکار کردنی که دارد به قاتل خون سرد مشهور است. مرغ‌های مگس خوار پرندگان بسیار کوچکی با منقار بلند و نازک، پر‌های رنگین کمانی و بال‌های کوچک هستند که می‌توانند تا ۸۰ بار در دقیقه آن‌ها را تکان می‌دهند.

مرغ مگس خوار به طور معمول بزرگتر از مانتیس است. وزن مانتیس دعاخوان بین ۴ تا ۵ گرم و بین ۵ تا ۱۲ سانتیمتر طول دارد.

مرغ‌های مگس خوار به طور معمول بین ۵ تا ۱۳ سانتیمتر طول داشته و وزنی بین ۲.۵ تا ۶.۵ گرم دارند.

سرعت مرغ مگس خوار نسبت به مانتیس بیشتر است. این پرندگان می‌توانند با سرعت ۴۸ کیلومتر بر ساعت نیز پرواز کنند، اما مانتیس روی زمین با سرعت ۰.۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند.

(ویدئو) کوچکترین پرنده جهان در برابر یکی از بزرگترین حشرات جهان؛ چه کسی پیروز می‌شود؟

جنس نر این حشره می‌تواند پرواز کند، اما از سرعت بالایی برخوردار نیست. ماده‌ها به دلیل جثه بزرگترشان نمی‌توانند پرواز کنند. با این وجود، مانتیس واکنش‌های بسیار سریعی دارد.

مرغ مگس خوار از بینایی بسیار خوبی برخوردار است که اجازه می‌دهد بین رنگ‌ها و شکل‌ها تفاوت قائل شود و همچنین از قدرت شنوایی خوبی برخوردار است.

مانتیس توانایی شنیدن امواج صوتی فراصوت را دارد. آن‌ها همچنین از قدرت بینایی خوبی برخوردار هستند و به عنوان تنها بی مهرگانی که دید سه بعدی دارند، شناخته می‌شوند.

مرغ‌های مگس خوار تنها از سرعت و توانایی خود برای پرواز رو به جلو، عقب، و وارونه به عنوان ابزار دفاعی برخوردار هستند. در مقابل، مانتیس می‌تواند به صدای حرکت شکارچیان گوش داده و در آخرین ثانیه جا خالی دهد. آن‌ها همچنین می‌توانند خود را استتار کنند. اگرچه مانتیس‌های نر می‌توانند پرواز کنند، اما ماده‌ها از این ویژگی برخوردار نیستند.

مبارزه و جنگیدن کاری است که مانتیس دعاخوان آن را به خوبی انجام می‌دهد. آن‌ها شکارچیانی بی رحم و بسیار توانا هستند. به طور معمول، آن‌ها در کمین شکار خود نشسته، طعمه را با بازو‌های توانمند پوشیده از زوائد خار مانند خود گرفتار کرده و با دریدن طعمه در حالی که هنوز زنده است، خوردن آن را آغاز می‌کنند.

مرغ‌های مگس خوار مهارت خاصی در مبارزه و جنگیدن ندارند. آن‌ها منقار بلند و نازکی دارند که البته برای مبارزه از آن استفاده نمی‌کنند. آن‌ها برای ترساندن پرندگان دیگر و دور کردنشان از لانه خود به سمت آن‌ها پرواز می‌کنند. البته با توجه به جثه خود ضربه‌ای که وارد میکنند چندان مهلک نخواهد بود.

به رغم برتری‌هایی که مرغ مگس خوار نسبت به مانتیس دارد، اما مانتیس پیروز میدان مبارزه خواهد بود. اگرچه ممکن است کشته شدن یک پرنده توسط یک حشره غیرمنطقی به نظر برسد، اما واقعیت این است که مرغ‌های مگس خوار برای کشتن موجودات دیگر شکل نگرفته اند.

منبع: عصر ایران

ارسال نظر