کد خبر: ۱۸۸۱
03 مهر 1403
15:35

ملکه موریانه‌ها؛ موجودی غول‌پیکر که کمتر کسی آن را دیده است و ۵۰ سال عمر می‌کند

ملکه موریانه‌ها؛ موجودی غول‌پیکر که کمتر کسی آن را دیده است و  ۵۰ سال عمر می‌کند
ملکه موریانه‌ها یکی از ان حشرات عجیب و غریبی است که احتمالا خیلی از مردم درباره ویژگی‌های خاص‌اش نمی‌دانند. این ملکه رفتار‌های و ویژگی‌های ظاهری خاصی دارد که آن را از سایر حشره‌ها متمایز می‌کند از جمله اینکه این حشره حدود ۵۰ سال عمر می‌کند و به نظر می‌رسد که در بین حشرات بیشترین عمر را دارد. برای خواندن سایر ویژگی‌های ملکه موریانه‌ها و دیدن تصاویر ادامه مطلب را بخوانید.

راز بقا: موریانه‌ها حشرات اجتماعی هستند که کلنی خود را به سه کاست مختلف با مسئولیت‌های خاص تقسیم می‌کنند که شامل کارگران، سربازان و تولید مثل‌کنندگان می‌شود. در حالی که ملکه‌های موریانه به همراه شاه به عنوان تولیدمثل‌کنندگان اولیه یک کلنی موریانه شناخته می‌شوند.

به گزارش راز بقا، ملکه‌های موریانه را می‌توان به راحتی از سایر کاست‌های موریانه با اندازه آن‌ها و نقش آن‌ها در کلنی موریانه‌ها تشخیص داد. آن‌ها از نظر اندازه برتر هستند و مسئول تولید مثل برای اطمینان از رشد و پایداری کلنی موریانه هستند.

ملکه موریانه‌ها؛ موجودی غول‌پیکر که کمتر کسی آن را دیده است و  ۵۰ سال عمر می‌کند

از آنجایی که ملکه‌های موریانه به‌عنوان مبتکر هجوم موریانه‌ها شناخته می‌شوند که می‌توانند آسیب زیادی به اموال شما وارد کنند، زمان مناسبی است که در مورد ملکه موریانه بیشتر بدانید.

ملکه موریانه چه شکلی است؟

به گزارش راز بقا در مراحل اولیه زندگی، ملکه‌های موریانه پرنده هستند، بنابراین ظاهر آن‌ها منعکس کننده سایر موریانه‌های کاست است. با این حال، هنگامی که آن‌ها وظیفه خود را برای تولیدمثل انجام دادند و شروع به ایجاد یک کلنی جدید کردند، ظاهر آن‌ها شروع به تغییر می‌کند.

ملکه موریانه‌ها؛ موریانه‌ای که روزی ۳۰ هزار تخم می‌گذارد و ۵۰ سال عمر می‌کند

به دلیل تعداد زیاد تخم‌های تولید شده، شکم ملکه موریانه شروع به شفاف شدن می‌کند و آنقدر کشیده می‌شود که به اندازه انگشت اشاره انسان می‌رسد. به طور کلی، رنگ ملکه موریانه برای انواع خاصی از موریانه‌ها شبیه رنگ کاست موریانه کارگر خواهد بود. ملکه‌های موریانه‌ها زیرزمینی عمدتاً به رنگ روشن یا سفید هستند، اما ملکه‌های موریانه‌های چوب خشک معمولاً به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد هستند.

اندازه ملکه موریانه چقدر است؟

اندازه ملکه موریانه بسته به تعداد تخم‌هایی که تولید می‌کنند می‌تواند متفاوت باشد. طول متوسط ملکه موریانه می‌تواند به ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر یا کمی بزرگتر از اندازه موریانه کارگران به طور کلی برسد. اندازه بزرگ ملکه موریانه باعث می‌شود که او نتواند آزادانه حرکت کند و کاملاً به کمک موریانه‌های کارگر وابسته باشد.

ملکه موریانه‌ها؛ موریانه‌ای که روزی ۳۰ هزار تخم می‌گذارد و ۵۰ سال عمر می‌کند

ملکه موریانه چقدر عمر می‌کند؟

به گزارش راز بقا، ملکه موریانه در مقایسه با سایر حشرات دارای طول عمر طولانی‌تری است. به طور کلی طول عمر ملکه موریانه از گونه‌های مختلف می‌تواند بین ۱۵ تا ۲۰ سال زندگی کند که باعث می‌شود به قدیمی‌ترین موریانه در کلنی تبدیل شود. البته نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه موریانه‌های ملکه حتی تا ۵۰ سال نیز عمر می‌کنند. 

با این حال، چیزی که بر طول عمر ملکه موریانه تأثیر می‌گذارد، محل زندگی ملکه موریانه است. ملکه‌های موریانه‌هایی که در مناطق نسبتاً پرجمعیت لانه ساخته‌اند نسبت به ملکه‌های موریانه‌هایی که لانه‌های موریانه‌های غول‌پیکر در طبیعت می‌سازند و در اعماق تپه‌ها مدفون می‌شوند، نسبتاً عمر کوتاه‌تری دارند.

ملکه موریانه‌ها؛ موریانه‌ای که روزی ۳۰ هزار تخم می‌گذارد و ۵۰ سال عمر می‌کند

ملکه‌های موریانه‌هایی که در مناطق پرجمعیت مانند خانه‌های مسکونی زندگی می‌کنند، معمولاً توسط صاحبان خانه شناسایی می‌شوند و به محض اینکه متخصص کنترل موریانه از روش صحیح برای خارج کردن ملکه از لانه کلنی استفاده کند، نابود خواهند شد.

ملکه‌های موریانه چند تخم می‌گذارند؟

بخواهید باور کنید یا نه، ملکه‌های موریانه تخم‌های زیادی می‌گذارند. آن‌ها در یک دقیقه تا ۲۵ تخم، ۳۰۰۰۰ تخم در یک روز و بیش از ۱۱ میلیون تخم در سال می‌گذارند. بدتر از آن، از آنجایی که یک ملکه موریانه می‌تواند بیش از ده‌ها سال زندگی کند، به این معنی که می‌تواند در طول زندگی خود، نزدیک به ۱۶۵ میلیون تخم تولید کند.

ملکه موریانه‌ها؛ موریانه‌ای که روزی ۳۰ هزار تخم می‌گذارد و ۵۰ سال عمر می‌کند

ملکه موریانه کجا زندگی می‌کند؟

به گزارش راز بقا، ملکه موریانه در داخل خاک زندگی می‌کند و از آنجا دور نمی‌شود، زیرا بدن آن‌ها بسیار متورم شده است. از این رو برای پیدا کردن یک ملکه موریانه در یک تپه بزرگ، باید در مرکز آن حفر کنید تا آن را پیدا کنید. به همین دلیل است که ملکه موریانه مانند سایر کاست‌های موریانه مانند کارگران یا سربازان در دنیای بیرون قابل رویت نیست و تشخیص آن بسیار دشوار است.

ملکه موریانه‌ها؛ موریانه‌ای که روزی ۳۰ هزار تخم می‌گذارد و ۵۰ سال عمر می‌کند

در هر لانه موریانه، یک اتاق مرکزی وجود دارد که متشکل از یک موریانه ملکه متورم است که در حال تخم گذاری است و پادشاه در کنار او زندگی می‌کند. این جفت با هم از بچه‌های خود مراقبت می‌کنند تا زمانی که کارگران کافی برای تصدی مسئولیت وجود داشته باشند. پادشاه به مراقبت از ملکه ادامه می‌دهد و این جفت می‌توانند تا ۲۰ سال با هم در کلونی زندگی کنند.

ملکه موریانه‌ها؛ موریانه‌ای که روزی ۳۰ هزار تخم می‌گذارد و ۵۰ سال عمر می‌کند

هنگامی که طبقه کارگر ایجاد شد، اکنون زمان آن است که آن‌ها نقش اصلی نگهداری از تخم‌ها را بر عهده بگیرند و اطمینان حاصل کنند که ملکه موریانه زنده نگه داشته می‌شود.

موریانه کارگر تخم‌ها را برای اطمینان از عاری بودن از باکتری و زباله‌های خاک تمیز می‌کند. آن‌ها همچنین تخم‌ها را برای جوجه کشی به اتاق دیگری می‌برند و غذا‌ها را برای ملکه می‌آورند و او را زنده نگه می‌دارند و تخم تولید می‌کنند. از سوی دیگر، ملکه ماده مایعی تولید می‌کند که کارگران برای حفظ رزق و روزی او را لیس می‌زنند.

ملکه موریانه‌ها؛ موریانه‌ای که روزی ۳۰ هزار تخم می‌گذارد و ۵۰ سال عمر می‌کند

اگر موریانه ملکه بمیرد چه اتفاقی می‌افتد؟

مهم نیست که کارگران چقدر تلاش می‌کنند تا بدن ملکه را حفظ کنند، اما او در نهایت با افزایش سن خواهد مرد. اما این بدان معنا نیست که وقتی یک ملکه موریانه می‌میرد، کلنی موریانه به پایان می‌رسد. برخی از تخم‌های گذاشته شده توسط ملکه می‌توانند به ملکه تبدیل شوند، که می‌توانند لانه موجود را تصاحب کنند و یا در جای دیگری لانه جدیدی بسازند.

برچسب ها :
موریانه
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان