کد خبر: ۱۸۵۳
28 شهريور 1403
10:11

زمین به‌زودی یک ماه جدید به اندازه اتوبوس خواهد داشت!

زمین به‌زودی یک ماه جدید به اندازه اتوبوس خواهد داشت!
سیارکی به اندازه اتوبوس از ۸ مهر تا ۵ آذر دور زمین خواهد چرخید

راز بقا: دانشمندان می‌گویند زمین به‌زودی یک قمر موقتی خواهد داشت که به مدت حدود دو ماه به دور زمین می‌چرخد و بعد از آن ما را ترک خواهد کرد.

به گزارش راز بقا؛ بنا بر گزارش مجله کازموس (cosmos)، این قمر در واقع یک سیارک در حال نزدیک شدن به زمین است، اما با زمین برخورد نخواهد کرد.

به گفته محققان، سیارک ۲۰۲۴ پی‌تی۵ (۲۰۲۴ PT۵) به عرض ۱۱ متر به مدت دو ماه مهمان سیاره ما خواهد بود و سپس به راهش ادامه می‌دهد.

از کشف این سیارک زمان زیادی نمی‌گذرد. این سیارک به‌تازگی در تاریخ ۷ اوت با استفاده از تلسکوپ سیستم هشدار نهایی برخورد سیارک‌های زمینی (ATLAS) در آفریقای جنوبی کشف شد.

پژوهشگران با بررسی دینامیک این سیارک و همچنین اندازه، سرعت و مسیر آن اعلام کردند که این سیارک طی ۵۳ روز، یک مدار کامل به دور زمین خواهد زد و سپس به فضا بازمی‌گردد.

بررسی‌های دانشمندان همچنین نشان می‌دهد که این سیارک، مدارش را به دور زمین از ۲۹ سپتامبر (۸ مهر) آغاز می‌کند. به گفته آن‌ها، این «قمر کوچک» به اندازه یک اتوبوس قرار است در تاریخ ۲۵ نوامبر (۵ آذر) زمین را ترک کند.

محققان می‌گویند بسیاری از سیارک‌ها مسیری مشابه را طی می‌کنند و در زمان عبور از نزدیکی زمین، به مدار‌های جزئی یا کامل بیضوی در اطراف سیاره ما می‌افتند. یکی از این «شبه‌قمرها» سیارکی است که سال گذشته کشف شد و اخترشناسان معتقدند که بیش از دو هزار سال است که دور زمین می‌چرخد.

با این حال، سایر شبه‌قمر‌ها ممکن است بازدید‌های بسیار کوتاه‌تری داشته باشند. از جمله سیارک پنج متری ۲۰۰۶ آر‌اچ۱۲۰ (۲۰۰۶ RH۱۲۰) که حدود یک سال به دور زمین چرخید و یا سیارک ۲۰۲۰ سی‌دی۳ (۲۰۲۰ CD۳) که چند سال همراه کوچک سیاره ما بود تا اینکه در ماه مه ۲۰۲۰ مدار زمین را ترک کرد.

محققان بر این باورند که از روی مسیر حرکت سیارک ۲۰۲۴ پی‌تی‌۵ می‌توان به این پی برد که این سیارک از کجا آمده است. به گفته آن‌ها، ویژگی‌های مداری چنین سیارک‌هایی با ویژگی‌های برخی سیارک‌های کوچک اصطلاحا «آرجونا» که مدار‌هایی بسیار شبیه به مدار زمین دارند، سازگارند و از جمله «اجسام نزدیک به زمین» (NEO) محسوب می‌شوند.

برچسب ها :
سیاره زمین ماه
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان