کد خبر: ۱۶۹۴
09 شهريور 1403
12:22

ساموئید؛ زیباترین و مهربان‌ترین سگ جهان که رابطه‌ای عاشقانه با صاحبش دارد!

ساموئید؛ زیباترین و مهربان‌ترین سگ جهان که رابطه‌ای عاشقانه با صاحبش دارد!
ساموئید یک سگه گله با جثه متوسط است که دارای پوشش ضخیم، سفید و دو لایه است. آن‌ها سگ‌هایی از نوع اسپیتز هستند که نام خود را از مردم ساموئیدی سیبری گرفته اند. ساموئید‌ها حیواناتی اهلی هستند که در گله داری، شکار، حفاظت و سورتمه کشیدن به کار گرفته می‌شوند.

راز بقا: ساموئید یک سگه گله با جثه متوسط است که دارای پوشش ضخیم، سفید و دو لایه است. آن‌ها سگ‌هایی از نوع اسپیتز هستند که نام خود را از مردم ساموئیدی سیبری گرفته اند. ساموئید‌ها حیواناتی اهلی هستند که در گله داری، شکار، حفاظت و سورتمه کشیدن به کار گرفته می‌شوند. 

به گزارش راز بقا، سگ‌های ساموئید اغلب سفید هستند و می‌توانند رنگی قهوه‌ای برای پوشش دولایه‌شان داشته باشند. شناخته شده است که آن‌ها در سفر‌های اکتشافی به هر دو منطقه قطب شمال و جنوب مورد استفاده قرار می‌گیرند و رفتار دوستانه و آرامی دارند. 

ساموئید؛ سگ سیبریایی که ملکه انگلیس عاشقش بود و موی‌اش برای بافت لباس به کار می‌رود

ویژگی‌های ظاهری ساموئید

استاندارد AKC ۲۰-۲۹ کیلوگرم وزن و ۵۳-۶۰ سانتی‌متر قد تا کتف برای نر‌ها و ۱۶-۲۳ کیلوگرم وزن و ۴۸-۲۱ سانتیمتر قد تا کتف برای ماده‌ها نیاز دارد. استاندارد «کنل کلاب بریتانیا» به ۵۱-۵۶ سانتی متر برای نر‌ها و ۴۶-۵۱ سانتی متر برای ماده‌ها نیاز دارد.

چشم‌های ساموئید معمولا سیاه یا قهوه‌ای و بادامی‌شکل هستند. ساموئید‌هایی با چشمانی از رنگ‌های دیگر مانند آبی وجود دارند، اما در رینگ نمایش مجاز نیستند. ساموئید در خانواده اش، خانواده اشپیتز، در «بخش قهوه‌ای و سیاه» قرار دارد.

ساموئید؛ سگ سیبریایی که ملکه انگلیس عاشقش بود و موی‌اش برای بافت لباس به کار می‌رود

گوش‌های ساموئید ضخیم و پوشیده از خز، مثلثی شکل و ایستاده هستند. آن‌ها تقریبا همیشه سفید هستند، اما رنگ قهوه‌ای روشن تا تیره (معروف به رنگ بیسکویتی) به میزان کم یا زیاد دارند. ته رنگ معمولاً روی گوش است، اما در کل بدن قابل مشاهده است.

دُم ساموئید یکی از ویژگی‌های متمایز این نژاد است. مانند مالاموت آلاسکا، دم آن به صورت پیچ خورده از پشت است. با این حال، برخلاف مالاموت آلاسکایی، دم ساموئید در واقع در تماس با پشت نگه داشته می‌شود. معمولاً آن را در یک حلقه محکم یا مانند پرچم نگه نمی‌دارند. معمولاً به صورت خوابیده از پشت و به یک طرف حمل می‌شود.

ساموئید؛ سگ سیبریایی که ملکه انگلیس عاشقش بود و موی‌اش برای بافت لباس به کار می‌رود

در هوای سرد، ساموئید‌ها ممکن است با دم روی بینی خود بخوابند تا گرمای بیشتری را فراهم کنند. تقریباً همه ساموئید‌ها اجازه می‌دهند که دم‌هایشان در حالت آرامش و آسودگی قرار بگیرد، مانند هنگام نوازش یا هنگام غذا خوردن، اما در صورت هوشیاری بیشتر، دم خود را به حالت فر در می‌آورند.

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

سگ سنگسر یا سگ مازنی؛ سگی غول‌پیکر که صورتی شبیه خرس دارد و یک کوهنورد حرفه‌ای است

بول‌ماستیف؛ خطرناک‌ترین و قدرتمندترین سگ دنیا که نگهبان معادن طلا و الماس است!

ساموئید‌ها پوششی متراکم و دولایه دارند. پوشش بالایی شامل مو‌های محافظ بلند، درشت و صاف است که سفید به نظر می‌رسد، اما رنگ نقره‌ای دارد. این لایه رویی لایه زیرین را نسبتاً تمیز و عاری از ذرات نگه می‌دارد. لایه زیرین یا زیرپوش از خز متراکم، نرم و کوتاه تشکیل شده است که سگ را گرم نگه می‌دارد. زیرپوش معمولاً سالی یک یا دو بار به شدت ریزش می‌کند. 

ساموئید؛ سگ سیبریایی که ملکه انگلیس عاشقش بود و موی‌اش برای بافت لباس به کار می‌رود

این بدان معنا نیست که مو‌های ساموئید فقط در آن زمان خواهد ریخت. مو‌های ریز (در مقابل توده‌های متراکمی که در فصل ریزش می‌ریزند) در تمام طول سال می‌ریزند و تمایل به چسبیدن به پارچه و شناور شدن در هوا دارند. 

ساموئید استاندارد ممکن است ترکیبی از رنگ بیسکویتی و سفید باشد، اگرچه سفید خالص و تمامی سگ‌های بیسکویتی رایج هستند. نر‌ها معمولاً خرخر‌های بزرگتری نسبت به ماده‌ها دارند. در حالی که این نژاد به عنوان سگی با خواص آلرژی‌زایی کم معرفی می‌شود، اما نیاز به نظافت مکرر دارد. در حالی که این نژاد ممکن است آلرژن‌های کمتری تولید کند، اما حتما باید مراقب آلرژی‌های شدید بود.

ساموئید؛ سگ سیبریایی که ملکه انگلیس عاشقش بود و موی‌اش برای بافت لباس به کار می‌رود

خز ساموئید ریخته شده گاهی اوقات به عنوان جایگزینی برای پشم در بافتنی‌ها استفاده می‌شود، با بافتی شبیه به بز آنگورا. گاهی اوقات از خز ساموئید برای ایجاد پره مصنوعی برای ماهیگیری نیز استفاده می‌شود. امید به زندگی برای این نژاد حدود ۱۲ تا ۱۳ سال است. 

ملکه آلکساندرای دانمارک - ملکه بریتانیا از ۱۹۰۱ تا ۱۹۱۰ - ساموئید‌ها را می‌پرستید. او آنقدر آن‌ها را دوست داشت که به یک پرورش دهنده مشتاق ساموئید تبدیل شد. او حتی این نژاد را تبلیغ کرد. به همین دلیل است که بسیاری از ساموئید‌های امروزی پیوند‌هایی با همان سگ‌هایی دارند که ملکه آلکساندرا در آن زمان پرورش داده بود.

ساموئید؛ سگ سیبریایی که ملکه انگلیس عاشقش بود و موی‌اش برای بافت لباس به کار می‌رود

نکته جالب دیگر در مورد ساموئید این است که پشم ریخته شده این سگ می‌تواند برای بافتانی نیز قابل استفاده باشد. مو‌های ریخته شده آن‌قدر ضخیم هستند که یادآور پشم بز آنگوراست. 

ساموئید‌ها یک نژاد قوی هستند. آن‌ها پیاده‌روی طولانی و دویدن را دوست دارند وهر چیزی که به آن‌ها کمک کند تا واقعاً انرژی خود را خارج کنند. آن‌ها دوست دارند خشن بازی کنند. این بدان معنی است که وقتی آن‌ها با کودکان بازی می‌کنند، همیشه مراقبت بیشتری توصیه می‌شود. آن‌ها به هیچ وجه تهاجمی نیستند فقط از اندازه خود آگاه نیستند و بازی‌های احمقانه انجام می‌دهند. 

سگ نژاد ساموئید در کنار صاحبش

نژاد ساموئید مانند هاسکی یک نژاد منطقه سردسیر است و هردوی آن‌ها غریزه پرسه زدن دارند و به همین دلیل باید همیشه مراقب آن‌ها بود. آن‌ها از آنجایی که مخصوص مناطق سردسیر هستند برای گرم نگه داشتن خود چاله حفر می‌کنند و این ویژگی را همیشه حفظ کرده است. به همین دلیل ساموئید علاقه زیادی به پرسه زدن و حفاری دارد.

ساموئید رابطه عمیقی با صاحبش دارد که این نیز ریشه تاریخی دارد. آن‌ها از قدیم در چادر‌های قوم سایانتسی می‌خوابیدند تا خودشان را گرم نگه دارند. از طرف دیگر مردم ساموئید نیز به سگ‌ها نیاز داشتند تا سورتمه‌ها را بکشند. این پیوند باعث رابطه عمیق بین مردم و سگ‌ها شد و این سگ‌ها ذاتا سگ‌هایی هستند که با صاحبانشان تعامل خوبی دارند.

برچسب ها :
سگ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان