کد خبر: ۹۱۲
11 ارديبهشت 1403
14:08

ردّپای دایناسور‌های گوشتخوار در جزیره اسکاتلند

ردّپای دایناسور‌های گوشتخوار در جزیره اسکاتلند
ردپای دایناسور‌های گوشتخوار در جزیره اسکاتلند کشف شد که رفتار‌های دوران ژوراسیک میانه را روشن می‌کند.

راز بقا: جزیره اسکای اکنون به جزیره‌ای بادخیز تبدیل شده است که کاج، گوزن قرمز و پفین را در خود جای داده است. اما ۱۷۰ میلیون سال پیش، برخی از جانوران بسیار متفاوت در جزیره اسکای اثر خود را بر جای می‌گذاشتند.

به گزارش راز بقا، محققان منطقه جدیدی از حدود ۵۰ رد پای دایناسور‌هایی که در دوره ژوراسیک میانه در این جزیره پرسه می‌زدند، کشف کردند که برخی به بزرگی یک لاستیک خودرو هستند.

این مطالعه که در ژورنال زمین‌شناسی اسکاتلند منتشر شده است، بر اساس یافته‌های دایناسور‌های قبلی در جزیره است؛ دسته‌ای از ردپا‌ها که در سال ۲۰۱۵ توسط همین تیم در شمال Skye کشف شد.

منطقه قبلی صد‌ها ردپا را نشان می‌داد که تقریباً همه آن‌ها از دایناسور‌های عظیم الجثه، گردن دراز و گیاهخوار معروف به ساروپود‌ها بودند.

اما مکان تازه کشف شده در نشان می‌دهد که این جانوران تنومند محل خود را با نوع دیگری از دایناسور‌ها تقسیم می‌کردند: دایناسور گوشت‌خوار.

دکتر استفان بروسات، دیرین شناس، می‌گوید: «هر زمان که دایناسور‌های جدیدی پیدا می‌کنیم، هیجان‌انگیز است، به ویژه در اسکاتلند، چرا که در این محدود بسیار محدود است و همچنین به این دلیل که این دایناسور‌های ژوراسیک میانه هستند و فسیل‌های دایناسور‌های بسیار کمی در این سن در همه جای دنیا وجود دارد.»

حدود ۱۷۰ میلیون سال پیش، اندکی پس از شروع تجزیه ابرقاره پانگه آ، سرزمینی که اکنون به جزیره اسکای معروف است، بخشی از یک جزیره نیمه گرمسیری کوچکتر، بسیار نزدیکتر به خط استوا و مملو از سواحل، رودخانه‌ها و تالاب‌ها بود.

نقشه برداری از سایت با هواپیما‌های بدون سرنشین و سایر تجهیزات دوربین نشان داد که در مجموع حدود ۵۰ اثر دایناسور در این سایت وجود دارد.

بروسات گفت که این نتیجه‌گیری که فرورفتگی‌ها توسط دایناسور‌ها ایجاد شده اند به عوامل متعددی بستگی دارد.

او گفت: «نوعی الگوبرداری چپ-راست، چپ-راست وجود داشت. همه آن‌ها یک شکل بودند، همه‌شان به طور کلی یک اندازه بودند. آن‌ها بسیار دایره‌شکل بودند، اما تکه‌های کوچکی از جلو بیرون زده بودند و این‌ها نشانه‌هایی از انگشتان پا هستند.»

بروسات گفت برخی از ردپا‌ها به بزرگی یک لاستیک ماشین بودند. «همچنین اثر دست‌هایی در ارتباط با آن ردپا‌ها وجود داشت - بنابراین این ردپا‌ها توسط دایناسوری که چهار دست و پا راه می‌رفت، یک دایناسور بزرگ و دایناسور گردن‌دراز و شکم گلدانی، ساخته شده است.»

گفت: طول این دایناسور‌ها تا ۱۵ متر و وزن‌شان بیش از ۱۰ تُن است. او گفت: «آن‌ها بزرگترین چیز‌هایی بودند که در آن زمان روی خشکی زندگی می‌کردند.»

این تیم همچنین برداشت‌هایی از دایناسور‌های سه‌انگشتی، احتمالا تروپودها، پیدا کرد. بروسات گفت: «این‌ها رد پای گوشتخواران است. او افزود: «[فقط] ردّپا بود، هیچ ردّ دستی نبود؛ نوعی دایناسور که فقط روی پا‌های عقب خود راه می‌رفت. گونه‌ای از نوع پسرعموی اولیه تی رکس

برچسب ها :
دایناسور
ارسال نظر