26 ارديبهشت 1403

تاثیر عجیب دایناسور‌ها؛ چرا بسیاری از حیوانات شب‌ها بیدار هستند؟!

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا پستانداران امروزی برای فعالیت شبانه سازگاری دارند؟ یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که دایناسور‌ها ممکن است دلیل آن باشند.

راز بقا: چرا بسیاری از پستانداران امروزی سازگاری‌های مناسبی برای حیات شبانه دارند؟ بر اساس تحقیقات جدید، پاسخ این سوال ممکن است دایناسور‌ها باشند.

به گزارش راز بقا، مطالعه منتشر شده در مجله “Nature Ecology & Evolution” نشان می‌دهد که تهدید دایناسور‌ها که بیش از ۶۵ میلیون سال پیش در طول روز بر جهان حکومت می‌کردند، پستانداران را تشویق می‌کرد که فقط در تاریکی شب بیرون بیایند.

این‌ایده که به عنوان «فرضیه گلوگاه شبانه» شناخته می‌شود، سال‌هاست که دانشمندان را مجذوب خود کرده است، اما اثبات آن با ابزار‌های مستقیم دشوار است.

مطالعه جدید این فرضیه را با تجزیه و تحلیل الگو‌های رفتاری ۲۴۱۵ گونه پستاندار و سپس با استفاده از مدل‌های کامپیوتری برای پیش‌بینی رفتار اجدادشان بررسی می‌کند. تیم بین المللی محققان، رفتار هر گونه را به پنج دسته طبقه بندی کردند:

• شبانه: در شب فعال است
  • روزانه: در روز فعال است
  • دوگانه: در طول روز و شب فعال است
  • کرپوسکولار: فقط در گرگ و میش، حوالی طلوع و غروب خورشید فعال است
  • اولترادیان: برای چندین ساعت در یک زمان فعال است

تاثیر عجیب دایناسور‌ها؛ چرا بسیاری از حیوانات شب‌ها بیدار هستند؟!

این تیم با تمرکز بر سه دسته اول (شبانه، روزانه و دوگانه) دریافتند که اکثر اجداد پستانداران امروزی احتمالاً شب‌گرد بوده‌اند و احتمالاً پس از مرگ دایناسور‌ها به الگو‌های فعالیت دیگری روی آورده‌اند.

نویسندگان با اشاره به عصری که به عنوان عصر خزندگان شناخته می‌شود و حدود ۶۶ میلیون سال پیش به پایان رسید، نوشتند: «در مجموع، شواهد ما نشان می‌دهد که پستانداران در سراسر مزوزوئیک شب زنده داری می‌کردند.»

به نظر می‌رسد اولین پستاندارانی که به الگوی روزانه روی آوردند پستاندارانی بودند که حدود ۵۲ تا ۳۳ میلیون سال پیش زندگی می‌کردند. نخستی‌ها یکی از معدود گونه‌های پستاندار امروزی هستند که سازگاری‌های کلیدی را برای فعالیت‌های روزانه ایجاد کرده‌اند.

یکی از نویسندگان این مطالعه به گاردین گفت: «میمون‌ها و شامپانزه‌ها و انسان، تنها پستانداران روزانه‌ای هستند که چشم‌های تکامل‌یافته‌ای دارند که شبیه سایر حیوانات روزانه مانند پرندگان یا خزندگان است. سایر پستانداران روزانه چنین سازگاری عمیقی ایجاد نکرده‌اند.»

اگرچه به نظر می‌رسد که تهدید دایناسور‌ها پستانداران کوچک و دونده دوران ماقبل تاریخ را تشویق کرده که فقط در شب بیرون بیایند، این احتمال وجود دارد که فعالیت کاتمر‌ها (که هم در روز و هم در شب کار می‌کنند) قبل از شروع انقراض آغاز شده است.

دایناسور