کد خبر: ۲۱۰
09 ارديبهشت 1403
17:10

بزرگترین دایناسور‌های جهان را بشناسید

بزرگترین دایناسور‌های جهان را بشناسید
فرآیند تعیین بزرگترین دایناسور دشوار است. دایناسور‌ها منقرض شده اند، بنابراین دانشمندان نمی‌توانند به سادگی بیرون بروند و بزرگترین دایناسور‌های جهان را اندازه گیری کنند اما در هر صورت با توجه به داده های موجود می‌توان تا حدی بزرگترین دایناسورهایی که تاکنون کشف شده را نام برد.

راز بقا: فرآیند تعیین بزرگترین دایناسور دشوار است. دایناسور‌ها منقرض شده اند، بنابراین دانشمندان نمی‌توانند به سادگی بیرون بروند و بزرگترین دایناسور‌های جهان را اندازه گیری کنند.

به گزارش راز بقا، دانشمندان در عوض از مدل سازی دیجیتال استفاده می‌کنند تا بر اساس فسیل‌هایی که کشف می‌کنند اندازه دایناسور‌ها را تشخیص بدهند، اما این چند مشکل ایجاد می‌کند.

دیرینه شناسان به کشف فسیل‌های جدید ادامه می‌دهند، بنابراین بزرگترین دایناسور‌های جهان ممکن است هنوز کشف نشده باشند. وقتی دانشمندان یک نمونه فسیلی را پیدا می‌کنند، اغلب ناقص است، بنابراین تخمین اندازه ممکن است کاملاً دقیق نباشد. علاوه بر این، با کشف نمونه‌های جدید باستان شناسان و توسعه مدل‌های بهتر برای اندازه گیری تقریبی، این تخمین‌ها می‌توانند تغییر کنند.

بیایید نگاهی به گونه‌هایی بیندازیم که عنوان «بزرگترین دایناسور» را می‌توانند یدک بکشند یا دست کم این پتانسیل را دارند که جزء بزرگترین دایناسور‌های کشف شده باشند. 

آرژانتینوسوروس

Argentinosaurus huinculensis یکی از بزرگترین دایناسور‌هایی است که تاکنون کشف شده است و شاید بزرگترین دایناسوری است که تاکنون وجود داشته است. این دایناسور نام خود را از شهری که استخوان‌های فسیل شده در آن یافت شد گرفته است: «پلازا هوینکول» آرژانتین.

سوروپوزیدیون

Sauroposeidon proteles احتمالاً بلندترین دایناسور است که حدوداً ۱۸ متر قد دارد. یوروپوزیدیون در سال ۱۹۹۴ در اوکلاهاما کشف شد و این دایناسور بزرگترین مهره گردن شناخته شده را به طول ۵ فوت (۱.۵ متر) دارد. ریچارد سیفلی دیرینه شناس در سال ۱۹۹۹ به سی بی اس نیوز گفت: «به نظر می‌رسید که مهره گردن این دایناسور مانند تنه یک درخت است».

در زمان کشف این دایناسور، برخی از علاقه‌مندان به دایناسور‌ها فکر می‌کردند «سوروپوزیدیون» که در اوایل دوره کرتاسه می‌زیسته، ممکن است بزرگترین دایناسور جهان باشد. امروزه، اکثر دانشمندان موافقند که اگرچه «سوروپوزیدیون» احتمالاً بلندترین دایناسور جهان است، اما دایناسور‌های سنگین‌تر و بزرگ‌تری نیز وجود دارند.

باید گفت تنها چند استخوان «سوروپوزیدیون» کشف شده و سخت است که در این باره مطمئن شد. بازسازی سر و گردن «سوروپوزیدیون» اکنون در موزه «سم نوبل» اوکلاهاما مورد بازدید همگان است. 

پاتاگوتیتان

Patagotitan mayorum در سال ۲۰۱۷ در پاتاگونیا کشف شد، جدیدترین رقیب برای بزرگترین دایناسور است. تخمین زده می‌شود که این دایناسور ۷۷ تن وزن داشته باشد، حدود ۲۸ فوت (۸.۵ متر) ارتفاع سر و ۱۲۲ فوت (۳۷.۲ متر) طول داشته باشد. نکته اینجاست که استخوان‌های بیشتری نسبت به آرژانتینوسوروس و سوروپوزیدون پیدا شده است.

با این حال، بدون یک اسکلت کامل، دانستن اندازه دقیق «پاتاگوتیتان مایوروم» دشوار است. اسکلت بازسازی شده Patagotitan mayorum اکنون در موزه تاریخ طبیعی آمریکا قرار دارد.

دردنوتوس

در سال ۲۰۱۴، دانشمندان دانشگاه درکسل اسکلت ۷۰ درصدی Dreadnoughtus schrani را کشف کردند، «بزرگترین حیوان خشکی که می‌توان توده بدن آن را به طور دقیق برای آن محاسبه کرد» با طول ۸۵ فوت (۲۶ متر) و وزن ۶۵ تن (۵۹ تن). برای مقایسه، بزرگترین جانور زمینی امروزی فیل آفریقایی است. بزرگترین حیوانی که تا به حال زندگی کرده است نهنگ آبی است که ۱۵۰ تن (۱۳۶ تن متریک) وزن و ۹۸ فوت (۳۰ متر) طول دارد.

«کنت لاکووارا»، محقق ارشد این کشف، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «شواهد اسکلتی تکان‌دهنده نشان می‌دهد که وقتی این نمونه ۶۵ تنی مرد، هنوز کامل رشد نکرده بود».

برچسب ها :
دایناسور
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان