کد خبر: ۸۸۹
09 ارديبهشت 1403
13:25

کشف هیولای ۲۴ متری در ساحل بریتانیا؛ بزرگ‌ترین غول منقرض‌شده دنیا

کشف هیولای ۲۴ متری در ساحل بریتانیا؛ بزرگ‌ترین غول منقرض‌شده دنیا
دانشمندان می‌گویند ایکتیوسور (خزنده‌ای که نسلش منقرض شده است) تازه کشف شده که ۲۰۰ میلیون سال پیش در دریای تریاس (Triassic) می‌زیسته، به طور بالقوه بزرگترین خزنده دریایی است که تاکنون در این جهان زندگی کرده.

راز بقا: دانشمندان بقایای یک هیولای دریایی غول‌پیکر ۲۰۰ میلیون‌ساله را کشف کرده‌اند که احتمالا بزرگ‌ترین خزنده دریایی باشد که تاکنون کشف شده است.

کشف هیولای ۲۴ متری در ساحل بریتانیا؛ بزرگ‌ترین غول منقرض‌شده دنیا

لاشه شُسته‌شده این گونه در ساحل

به گزارش راز بقا، این موجود تازه کشف‌شده عضوی از گروهی به نام ایکتیوسور (ichthyosaurs) است که در دوران مزوزوئیک (۲۵۱.۹ میلیون تا ۶۶ میلیون سال پیش) جزو شکارچیان غالب دریایی بودند. گونهِ تازه توصیف شده در پایان دوره تریاس (۲۵۱.۹ میلیون تا ۲۰۱.۴ میلیون سال پیش) زندگی می‌کرد.

ایکتیوسور‌ها قبلاً در بخش اولیه مزوزوئیک (Mesozoic)، به ابعاد بدنی عظیمی دست یافته بودند، اما تا اواخر تریاس بود که بزرگترین گونه ظاهر شد.

در‌حالی‌که مزوزوئیک به عنوان عصر دایناسور‌ها شناخته می‌شود، ایکتیوسور‌ها خودشان دایناسور نبودند. در عوض، آن‌ها از گروه دیگری از خزندگان تکامل یافته‌اند.

مسیر تکاملی آن‌ها دقیقاً منعکس‌کننده مسیر نهنگ‌ است که از پستانداران زمینی که بعداً به دریا بازگشتند تکامل یافته‌اند. آن‌ها مانند نهنگ‌ها هوا تنفس می‌کردند و بچه به دنیا می‌آوردند.

گونه تازه کشف‌شده ایکتیوسور، بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ در بریتانیا کشف شد. محققان در این مقاله توضیح دادند که اولین تکه فسیل در بالای صخره‌ای در ساحل مشاهده شد که نشان می‌دهد یک رهگذر آن را پیدا کرده است. محققان یافته‌های خود را در ۱۷ آوریل در مجله PLOS One منتشر کردند.

+ چرا نهنگ‌های یائسه بیشتر عمر می‌کنند

کشف هیولای ۲۴ متری در ساحل بریتانیا؛ بزرگ‌ترین غول منقرض‌شده دنیا

به گزارش راز بقا، بقایای این خزنده از مجموعه‌ای از ۱۲ قطعه از یک استخوان تشکیل شده است. محققان تخمین می‌زنند که این استخوان ۲ متر و طول حیوان زنده حدود ۲۵ متر بوده است.

محققان بر این باورند که این نه تنها یک گونه جدید بلکه یک جنس کاملاً جدید از ایکتیوسورهاست. بیش از ۱۰۰ گونه از ایکتوسور‌ها در حال حاضر شناخته شده است.

کشف هیولای ۲۴ متری در ساحل بریتانیا؛ بزرگ‌ترین غول منقرض‌شده دنیا

یک جفت سوسمارماهی غول‎پیکر شناگر

رسوباتی که در آن‌ها این نمونه‌ها یافت شد حاوی سنگ‌هایی بود که نشان دهنده وقوع زمین لرزه و سونامی در آن زمان بود، که نشان می‌دهد این گونه در زمان فعالیت آتشفشانی شدید زندگی می‌کرده است که ممکن است منجر به یک رویداد انقراض عظیم در پایان تریاس شده باشد.

نمونه مشابه به این حیوان نیز در سال ۲۰۱۶ کشف شد. رقیب قبلی برای بزرگترین خزنده دریایی یک ایکتیوسور دیگر به نام “Shonisaurus sikanniensis” بود که تا ۲۱ متر طول داشت.

یک ایکتیوسور عظیم مشابه دیگر نیز به نام “Himalayasaurus tibetensis” که ممکن است طول آن به ۱۵ متر رسیده باشد، سال ۱۹۷۱ در تبت کشف شد.

ایکتیوسور‌ها تا عصر سنومانین (۱۰۰.۵ میلیون تا ۹۳.۹ میلیون سال پیش) دوره کرتاسه پسین (۱۰۰.۵ میلیون تا ۶۶ میلیون سال پیش) باقی ماندند. آن‌ها در نهایت جای خود را به پلزیوسور‌ها (Plesiosaur) دادند؛ خزندگان دریاییِ گردن‌دراز که در پایان کرتاسه، در کنار همه دایناسور‌های غیر پرنده منقرض شدند.

برچسب ها :
نهنگ
ارسال نظر