کد خبر: ۹۰۲
10 ارديبهشت 1403
13:04

۱۰ حقیقت شگفت‌انگیز و جذاب درباره بزرگ‌ترین حیوان جهان را بخوانید

۱۰ حقیقت شگفت‌انگیز و جذاب درباره بزرگ‌ترین حیوان جهان را بخوانید
بزرگترین حیوان دنیا ۱۰۰ سال زندگی می‌کند، ۲۰۰ هزار کیلو وزن و به اندازه سه اتوبوس پشتِ هم قدش است!

راز بقا: در ذهن خود یک حیوان ۱۰ طبقه را تصور کنید که در خیابان راه می‌رود! و احتمالاً شروع به تصویرکردنِ گودزیلا یا کینگ‌کنگ می‌کنید. اما اگر این حیوان را به عنوان یک پستاندار دریایی تصور کنید، شاید خیلی برایتان عجیب نباشد. این حیوان بزرگ واقعا وجود دارد و کسی نیست جز یک نهنگ آبی.

به گزارش راز بقا، نهنگ آبیِ “Balaenoptera Musculus” بزرگ‌ترین حیوانی است که تاکنون در این سیاره زندگی کرده است، از جمله بزرگ‌تر از تمام دایناسورها. حتی در بدو تولد، بزرگ‌تر از بزرگسالان سایر گونه‌های جانوری است.

این سیاره پر از موجودات شگفت‌انگیز و جذاب است، اما نهنگ آبی در لیگ مخصوص به خود قرار دارد. در زیر چند حقیقت جالب و خواندنی را درباره نهنگ آبی با هم می‌خوانیم.

۱۰ حقیقت شگفت‌انگیز و جذاب درباره بزرگ‌ترین حیوان جهان را بخوانید

۱۰ واقعیت جالب درباره نهنگ آبی؛ بزرگترین حیوان روی زمین

۱. نهنگ‌های آبی می‌توانند بیش از ۳۰ متر رشد کنند

آن‌ها غول‌پیکر هستند و به طور کلی طول‌شان بین ۲۴ تا ۳۰ متر است. طولانی‌ترین نهنگ آبی که با دقت اندازه‌گیری شده است، ماده‌ای است که ۲۳.۵ متر دارد، اما گزارش‌هایی از طول نهنگ‌های آبی وجود دارد که به ۳۳ متر رسیده‌اند.

اگر بخواهیم اندازه این نهنگ را طوری تصویر کنیم که متوجه شوید دقیقا چقدر بزرگ است، باید بگوییم به اندازه سه اتوبوس مدرسه پشتِ سر هم!

۲. وزن آن‌ها به ۲۰۰ هزار کیلوگرم می‌رسد!

میانگین وزن این غول، ۲۰۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰۰ پوند (۹۰۰۰۰ تا ۱۳۶۰۰۰ کیلوگرم) یا حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تُن است. وزن برخی از آن‌ها به ۴۴۱۰۰۰ پوند (۲۰۰۰۰۰ کیلوگرم) یا ۲۲۰ تن می‌رسد. برای مقایسه، یک فیل بوته‌ای آفریقایی بالغ تا ۶ تن وزن دارد.

۳. آن‌ها قلب بزرگی دارند

قلب نهنگ آبی بزرگ است. این بزرگ‌ترین قلب در قلمرو حیوانات است که حدود ۱۸۰ کیلوگرم وزن دارد؛ تقریباً به وزن یک گوریل و تقریباً به اندازه یک ماشین بزرگ.

با وجود قلب بزرگش، این قلب غول‌پیکر ممکن است فقط دو بار در دقیقه بکوبد.

۴. زبان نهنگ آبی به تنهایی می‌تواند به وزن یک فیل باشد.

فکر کنید چنین زبانی واقعا چقدر بزرگ و حیرت‌آ‌ور است!

۵. آن‌ها بزرگ‌ترین نوزادان روی زمین را دارند

بچه‌های نهنگ آبی بزرگ‌ترین نوزادان روی زمین هستند، به راحتی و در بدو تولد در میان بزرگترین حیوانات کامل قرار می‌گیرند. آن‌ها با ۴۰۰۰ کیلوگرم وزن و طول حدود ۸ متر بیرون می‌آیند.

آن‌ها ۹۰ کیلوگرم در روز اضافه می‌کنند! سرعت رشد آن‌ها احتمالاً یکی از سریع‌ترین‌ها در دنیای حیوانات است، با افزایش چندین میلیارد برابری بافت در ۱۸ ماه از زمان لقاح تا از شیر گرفتن.

۱۰ حقیقت شگفت‌انگیز و جذاب درباره بزرگ‌ترین حیوان جهان را بخوانید

۶. آن‌‎ها به طور غیرمعمول صدای بلندی دارند

نهنگ‌های آبی، در واقع پر سر و صداترین حیوانات روی این سیاره هستند. صدای یک موتور جت با ۱۴۰ دسی بل ثبت می‌شود و صدای یک نهنگ آبی به ۱۸۰ دی بل می‌رسد. ناله آن‌ها تا فاصله ۱۶۰۰ کیلومتری توسط دیگران شنیده می‌شود.

۷. آن‌ها مقدار زیادی کریل (سخت پوستان کوچک و منحصراً دریایی) می‌خورند

معده نهنگ‌های آبی می‌تواند ۱۰۰۰ کیلوگرم از سخت‌پوستان کوچک را در یک زمان نگه دارد. آن‌ها تقریباً ۴۰۰۰ کیلوگرم از بچه‌های کوچک در روز و حدود ۴۰ میلیون کریل روزانه در طول فصل تغذیه تابستانی نیاز دارند.

۸. بزرگ‌ترین حیوان جهان بسیار سریع است

نهنگ‌های آبی می‌توانند با سرعت ۲۰ مایل در ساعت شنا کنند، اما معمولاً آهسته‌تر حرکت می‌کنند.

نهنگ‌های آبی زیاد سفر می‌کنند، تابستان‌ها را با تغذیه در مناطق قطبی می‌گذرانند و با نزدیک شدن زمستان به استوا سفر می‌کنند. در حالی‌که آن‌ها دارای سرعت ۸ کیلومتر در ساعت هستند، می‌توانند در صورت نیاز تا ۳۲ کیلومتر در ساعت هم شتاب بگیرند.

۹. آن‌ها طول عمر طولانی دارند

نهنگ‌های آبی یکی از حیوانات سیاره زمین هستند که عمری بسیار طولانی دارند. مانند شمارش حلقه‌های درخت، دانشمندان لایه‌های موم را در گوش این نهنگ می‌شمارند و می‌توانند سن‌شان را تعیین کنند. قدیمی‌ترین نهنگ آبی که از این طریق کشف کرده‌اند حدود ۱۰۰ سال سن دارد، اگرچه میانگین عمر آن حدود ۸۰ تا ۹۰ سال است.

۱۰. آن‌ها زمانی فراوان بودند

قبل از اینکه شکارچیان نهنگ آبی را کشف کنند، این گونه فراوان بود، اما با ظهور ناوگان‌های صید نهنگ در قرن بیستم، جمعیت آن‌ها به شدت کاهش یافت تا اینکه در نهایت در سال ۱۹۶۷ تحت حمایت جهانی قرار گرفتند.

طبق گزارش صندوق جهانی حیات وحش، از سال ۱۹۰۴ تا ۱۹۶۷، بیش از ۳۵۰۰۰۰ نهنگ آبی در نیمکره جنوبی کُشته شدند. در سال ۱۹۳۱، در دوران اوج شکار نهنگ، ۲۹۰۰۰ نهنگ آبی در یک فصل کشته شدند.

۱۱. آینده نهنگ آبی نامشخص است

درحالی‌که صید تجاری نهنگ دیگر تهدیدی برای آن‌ها نیست، بهبودِ جمعیتی‌شان آهسته بوده و تهدید‌های جدید نهنگ‌های آبی مانند حملات کشتی‌ها و تاثیر تغییرات آب و هوایی را درگیر کرده است.

یک جمعیت حدود ۲۰۰۰‌تایی از نهنگ آبی در سواحل کالیفرنیا وجود دارد، اما گفته می‌شود که به طور کلی تنها حدود ۱۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ نهنگ باقی مانده است. اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، این گونه را در فهرست در معرض خطر انقراض قرار داده است.

امیدواریم با گذشت زمان، بزرگ‌ترین غول‌های مهربان سیاره دوباره به وفور در دریا‌ها پرسه بزنند.

برچسب ها :
نهنگ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان