کد خبر: ۲۲۲
12 فروردين 1403
18:56

عجیب و باورنکردنی؛ انتشار تصاویر همجنس‌گرایی دو نهنگ گوژپشت

عجیب و باورنکردنی؛ انتشار تصاویر همجنس‌گرایی دو نهنگ گوژپشت
جدیدا تصاویری از جفت‌گیری دو نهنگ گوژپشت منتشر شده که محقققان حوزه نهنگ را شوکه کرده است.

راز بقا: در حالی که جفت‌گیری نهنگ گوژپشت برای مدت‌ها یک راز بوده است، سایر پستانداران دریایی از جمله دلفین‌ها و فوک‌ها به رفتار جنسی نر- نر معروف هستند.

به گزارش راز بقا، موجودات عظیم و کاریزماتیک مانند نهنگ عنبر به نظر می‌رسد که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، اما دانشمندان همیشه رفتار‌های جدید و جذابی را در مورد آن‌ها آشکار می‌کنند. همین چند ماه پیش، کارشناسان اولین فیلمی را از تولد یک نهنگ گوژپشت منتشر کردند؛ و حالا، یک پیشرفت دیگر در مطالعه ایجاد شده: اولین مشاهده رفتار جنسی بین کوهان‌دار‌ها.

عجیب و باورنکردنی؛ انتشار تصاویر همجنس‌گرایی دو نهنگ گوژپشت

نکته قابل توجه این مشاهده چه بود؟ بر اساس مطالعه‌ای که در ۲۷ فوریه در مجله Marine Mammal Science منتشر شد، هر دو حیوان نر بودند. این کشف، نتیجه کار دو شهروند دانشمند عکاس به نام‌های «لایل کرانیشفلد» و «برندی رومانو» است که در مکان مناسب در زمان مناسب در قایقی در سواحل مائوئی در هاوایی قرار گرفته‌اند.

«استفانی استک» محقق «بنیاد نهنگ اقیانوس آرام» در مائوئی در همین راستا می‌گوید که این دو عکاس «عکس‌ها را برای گرفتن نظر من با من به اشتراک گذاشتند، و وقتی آن‌ها را دیدم، مات و مبهوت شدم».

عجیب و باورنکردنی؛ انتشار تصاویر همجنس‌گرایی دو نهنگ گوژپشت

استک می‌گوید: «جفت‌گیری نهنگ‌های گوژپشت قبلاً در هیچ کجای دنیا دیده یا ثبت نشده است. «پس این یک برخورد بسیار خاص و شگفت انگیز است.». 

داستان نهنگ از سال‌های دور 

«استفانی استک» می‌گوید: از آنجایی که نهنگ‌های گوژپشت زندگی خود را در زیر آب می‌گذرانند، بسیاری از کار‌هایی که آن‌ها انجام می‌دهند هنوز برای ما بسیار مرموز است. با این حال، در دهه‌های اخیر، محققان با کمک فن‌آوری‌های جدید ردیابی و پهپادها، این حیوانات را به شکل بی‌سابقه دنبال کرده و مورد مطالعه قرار داده‌اند. توریست‌های مشتاق و شهروندان دانشمند طبق گفته استک کمک زیادی در همین راستا کرده است. 

مطالعات طولی، که در راستای دنبال کردن حیوانات مشابه در طول دهه‌ها مطالعه هستند، یکی دیگر از دارایی‌های ارزشمند محققان بوده است.

استک می‌گوید: «بنیاد نهنگ اقیانوس آرام» از سال ۱۹۸۰ بر روی همین گروه از نهنگ‌های گوژپشت در هاوایی مطالعه کرده و ما یکی از بزرگترین کاتالوگ‌های شناسه عکس را در جهان نهنگ‌های گوژپشت داریم».

طبق گفته این محقق خوشبختانه، دو نهنگی که رؤیت شدند قبلاً در کاتالوگ شناسه عکس‌ها ثبت شده بودند. این اطلاعات به استک اجازه داد تا تأیید کند که هر دو نهنگ بالغ هستند و نهنگ A نیز نر است. جنسیت نهنگ B آشکارتر بود، زیرا آلت تناسلی آن قابل مشاهده بود. در واقع هر دو نهنگ نر بودند. طبق داده‌های منتشر شده از فرآیند جفت‌گیری دو نهنگ، هر جلسه جفت‌گیری کمتر از دو دقیقه طول کشید.

رفتار همجنس‌گرایانه در حیوانات

خوزه ماریا گومز، بوم‌شناس تکاملی در در اسپانیا می‌گوید: مطالعه اخیر در ژورنال نیچر نشان داد رفتار جنسی همجنس‌گرایانه در حداقل ۲۶۱ گونه پستاندار رخ می‌دهد یعنی حدود ۴ درصد از تعداد کل گونه‌های پستانداران.

گومز، سرپرست مطالعه منتشر شده در نیچر، می‌گوید: «این رقم احتمالا دست‌کم گرفته می‌شود، زیرا زیست‌شناسان به طور سنتی بر روی مطالعه [رفتار جنسی همجنس‌گرایانه]تمرکز نکرده‌اند. به همین دلیل از مطالعاتی مانند مطالعه حاضر بسیار استقبال می‌شود.»

برچسب ها :
نهنگ حیات وحش
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان