کد خبر: ۹۴۳
20 ارديبهشت 1403
14:08

(تصاویر) هیولای گیلا؛ این خزنده ترسناک آمریکایی را بشناسید!

(تصاویر) هیولای گیلا؛ این خزنده ترسناک آمریکایی را بشناسید!
هیولای ترسناک و نادر گیلا را بیشتر بشناسید؛ خزنده‌ای سمی که می‌تواند نیش دردناکی ایجاد کند.

راز بقا: هیولای گیلا یکی از حیوانات و خزندگان در معرض خطر انقراض محدوده آمریکاست که شناخت نسبتا زیادی از آن وجود ندارد. پرسش‌هایی درباره این هیولا وجود دارد از جمله اینکه چگونه زهر آن به نجات جان انسان‌ها کمک کرده است

به گزارش راز بقا، هیولا‌های گیلا (که هی - لا تلفظ می‌شود) نام خود را از حوضه رودخانه آریزونا به نام گیلا گرفته، جایی که برای اولین بار در آنجا کشف شد. این خزنده یکی از تعداد نادر خزندگان سمی و بزرگترین مارمولک‌ها در ایالات متحده آمریکابه شمار می‌رود. بزرگترین مارمولک جهان اژد‌های کومودو است. 

«جو پرایس» محقق حیات وحش می‌گوید که هیولا‌های گیلا شهرت وحشتناکی دارند، به ویژه در فرهنگ عامه محلی، زیرا نیش دردناکی دارند، اما اگر به حال خود رها شوند، خطر کمی برای انسان‌ها ایجاد می‌کنند.

این خزنده ترسناک آمریکایی را بشناسید؛ هیولای گیلا

هیولا‌های گیلا کجا زندگی می‌کنند؟

هیولا‌های گیلا در جنوب غربی ایالات متحده آمریکا و شمال غربی مکزیک یافت می‌شوند و هسته اصلی آن‌ها در آریزونا و سونورا است. اندازه کل جمعیت بالغ ناشناخته است، اما طبق آمار اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت حداقل چند هزار نفر است.

این خزندگان دارای گستره سرزمینی حدود ۲.۶ کیلومتر مربع هستند و در مناطق خشکی مانند چمنزار‌های بیابانی و بوته‌زارها، کف دره‌ها، نهر‌های خشک و دامنه‌های سنگی زندگی می‌کنند. آن‌ها بیش از ۹۰ درصد از وقت خود را در پناهگاه‌های زیرزمینی می‌گذرانند و فقط برای شکار یا غواصی ظاهر می‌شوند و به سطح می‌آیند. اگرچه آن‌ها منزوی هستند، اما گهگاه پناهگاه‌ها را با گیلا‌های دیگر به اشتراک می‌گذارند.

هیولا‌های گیلا چقدر بزرگ هستند

هیولا‌های گیلا کمی بیش از نیم متر طول دارند حدود ۵۶ سانتی متر

هیولا‌های گیلا چه می‌خورند؟

گیلا‌ها می‌توانند تا یک سوم وزن بدن خود را در یک وعده غذایی مصرف کنند. آن‌ها نیشی قوی دارند و بیشتر غذای خود را کامل می‌بلعند. آن‌ها با استفاده از زبان چنگال‌دار خود برای تشخیص بو، به لانه‌ها حمله می‌کنند تا پرندگان و تخم‌های کوچک را شکار کنند و همچنین پستانداران کوچک (به ویژه خرگوش‌های جوان و سنجاب‌های زمینی)، سایر خزندگان، حشرات و مردار را نیز می‌خورند.

آن‌ها نیازی به تغذیه مکرر ندارند، زیرا چربی را در دم ضخیم و بدن چاق خود ذخیره می‌کنند و این موضوع توضیح می‌دهد که چرا می‌توانند زمان زیادی را در زیر زمین برای فرار از گرمای شدید بگذرانند.

این خزنده ترسناک آمریکایی را بشناسید؛ هیولای گیلا

هیولا‌های گیلا چه زمانی از سم خود استفاده می‌کنند؟

آن‌ها به احتمال زیاد از زهر خود برای مقابله با شکارچیان - کایوت ها، مار‌ها و پرندگان شکاری - استفاده می‌کنند تا طعمه‌هایشان، زیرا آن‌ها به راحتی می‌توانند غذای خود را انتخاب کنند.

این سم از غدد موجود در فک پایین هیولای گیلا آزاد می‌شود و هنگامی که بدن شکارچی را فشار می‌دهند از طریق دندان‌های شیاردار آن‌ها جریان می‌یابد. این سم به سیستم عصبی حمله می‌کند و باعث درد شدید و افت فشار خون می‌شود. هنگامی که این خزندگان گاز می‌گیرند، محکم خود را نگه می‌دارند می‌دارند و معمولاً آویزان می‌شوند.

چگونه زهر مارمولک جان‌ها را نجات داده است؟

دانشمندان در حین مطالعه روی سم هیولای گیلا، هورمونی به نام اِگزندین-۴ را کشف کردند. این هورمون شبیه به هورمون انسانی GLP - ۱ است که تولید انسولین را در پانکراس افزایش می‌دهد. این هورمون منجر به تولید داروی جدیدی به نام اگزناتید (هورمون سم به شکل مصنوعی) برای درمان دیابت نوع ۲ شد. اگزنادین اثرات GLP – ۱ را شبیه‌سازی می‌کند و توانایی بدن انسان برای آزادسازی انسولین را افزایش می‌دهد.

این خزنده ترسناک آمریکایی را بشناسید؛ هیولای گیلا

هیولا‌های گیلا چه زمانی تخم‌گذاری می‌کنند؟

فصل تولید مثل هیولای گیلا معمولا از اواخر بهار تا اوایل تابستان شروع می‌شود. نر‌های بالغ با شرکت در مسابقات مبارزه برای فرصت‌های جفت گیری به رقابت می‌پردازند و گزارش شده که جفت گیری در زیر زمین و در سرپناه‌ها صورت می‌گیرد. سپس ماده‌ها سوراخ‌هایی حفر می‌کنند، تقریباً دو تا ۱۲ تخم بیضی شکل می‌گذارند و آن‌ها را می‌پوشانند. این معمولا قبل از شروع باد‌های موسمی رخ می‌دهد تا احتمال خشک شدن تخم‌ها کاهش یابد.

چه زمانی هیولای گیلا از تخم بیرون می‌آید؟

بر اساس زمان‌های مشاهده شده جوجه‌ها باید پس از چهار ماه ظاهر شوند و از تخم بیرون بیایند. با این حال، مطالعه‌ای توسط دانشگاه ایالتی آریزونا نشان می‌دهد که هیولای وحشی گیلا زمستان را در لانه می‌گذراند و به مدت هفت تا ۱۰ ماه پس از جوجه ریزی در لانه خود باقی می‌ماند. جوجه‌های تخم گذاری شده در ماه جولای، تا اواخر آوریل یا اوایل آگوست سال بعد از لانه خود بیرون نیامدند.

تصور می‌شود که ظهور دیرتر هیولای گیلا از لانه شانس بقا را افزایش می‌دهد. اگر گیلا‌ها اوایل بهار ظاهر می‌شدند، طعمه آن‌ها (مثلاً بچه خرگوش) بزرگتر از آن بود که بتوانند بخورند. در تابستان، مارمولک‌های دیگر شروع به تخم گذاری می‌کنند که هیولا‌های جوان گیلا می‌توانند مصرف کنند. یکی دیگر از مزیت‌های ظهور دیرتر این است که وقتی خزندگان زیر پوشش تاریک به جستجوی غذا می‌پردازند، دما گرم‌تر است. طول یک جوجه در حدود ۱۶ سانتی متر است و تا ۵۶ سانتی متر رشد می‌کند و در سه تا پنج سال به بلوغ می‌رسد.

این خزنده ترسناک آمریکایی را بشناسید؛ هیولای گیلا

آیا هیولا‌های گیلا با تهدیدی روبرو هستند؟

این گونه در فهرست IUCN به عنوان «تقریباً در معرض خطر» طبقه‌بندی شده است. این گونه با از دست دادن زیستگاهش، به دلیل شهرنشینی و توسعه کشاورزی در در حال کاهش است. همچنین، اگرچه جمع آوری این حیوانات ممنوع است، اما این گونه‌ها به طور غیرقانونی توسط کلکسیونر‌های تجاری و خصوصی مورد بهره برداری قرار گرفته اند. برخی از مناطق محدوده زندگی این گونه مانند پارک‌های ملی و مناطق بیابانی فدرال محافظت شده است. 

چرا هیولا‌های گیلا فلس‌های مهره‌ای دارند؟

جنس هِلودرما به معنای «پوست میخ دار» است و رسوبات استخوانی در پوست هیولای گیلا را به دقت توصیف می‌کند. این‌ها به عنوان استئودرم شناخته می‌شوند و بدن سیاه و حجیم مارمولک را جدا از قسمت زیرین می‌پوشانند. فلس‌های مهره مانند حفاظتی، در کنار نشانه‌های صورتی یا نارنجی، به حیوانات دیگر هشدار می‌دهد که فاصله خود را حفظ کنند.

آیا زیرگونه‌ای وجود دارد؟

دو زیرگونه از این جانور خزنده شناخته شده است. در زیرگونه جنوبی، هیولای گیلای مشبک، نوار‌ها شکسته می‌شوند و یک الگوی مشبک را تشکیل می‌دهند. در زیرگونه شمالی، هیولای گیلای نواری علائم معمولاً نوار‌هایی را در پشت حیوان تشکیل می‌دهند.

برچسب ها :
مارمولک
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان