کد خبر: ۱۲۹۰
21 خرداد 1403
15:52

از جذابیت جنسی تا رجزخوانی؛ چرا گوریل‌های نر با مُشت به سینه خودشان می‌کوبند؟!

از جذابیت جنسی تا رجزخوانی؛ چرا گوریل‌های نر با مُشت به سینه خودشان می‌کوبند؟!
گوریل‌های نر برای آن‌که تسلط‌شان را به رُخ سایر نر‌ها بکشند و همچنین نشان‌دادنِ ارزش تولیدمثلی خود برای ماده‌ها، به سینه می‌کوبند.

راز بقا: دیدن یک گوریل که به سینه خود می‌کوبد یکی از نمادین‌ترین کار‌ها در قلمرو حیوانات و به خصوص پستانداران است. درباره اینکه چرا این میمون‌های بزرگ این رفتار را انجام می‌دهند، حدس‌وگمان‌های زیادی وجود دارد؛ آیا رقبا را مرعوب می‌کند یا همسران بالقوه را جذب می‌کند؟ با کمال تعجب، تاکنون شواهد رسمی کمی برای تأیید این فرضیه‌ها وجود داشت.

به گزارش راز بقا، نخستی‌شناسان موسسه انسان‌شناسی تکاملی ماکس پلانک در آلمان بیش از ۳۰۰۰ ساعت را صرف مشاهده گوریل‌های کوهستانی در پارک ملی آتشفشان‌ها در رواندا کردند.

مشاهدات آن‌ها که در مجله “Scientific Reports” گزارش شده، نشان می‌دهد که دفعات ضربان قفسه سینه منعکس‌کننده اندازه بدن کوبنده است!

اندازه بدن در میان گوریل‌ها، نشان‌دهنده تسلط و موفقیت باروری است، بنابراین ضربان قفسه سینه را می‌توان به عنوان یک سیگنال صادقانه از این ویژگی‌ها در نظر گرفت. این به رقبای بالقوه می‌گوید «دور باشید!» و به همسران احتمالی هم پیام می‌دهد که «من مرد تو هستم!»

گوریل‌های نر

صدای کوبیدن به سینه گوریل‌ها؛ یکی از نمادین‌ترین صدا‌های آفریقا

کینگ کنگ را فراموش کنید؛ هر آنچه در مورد گوریل‌ها می‌دانید احتمالا اشتباه است. زمانی که گوریل‌ها می‌خواهند به سینه خود بکوبند، معمولاً عمودی می‌ایستند و به سرعت به سینه خود می‌زنند. آن‌ها مانند آنچه در فیلم‌ها می‌بینید از مشت‌هایشان استفاده نمی‌کنند، بلکه به‌سرعت با دست‌های جمع‌شده پشت سر هم به سینه می‌زنند.

تولید صدا‌های سریع را می‌توان در فاصله یک کیلومتری شنید، اگرچه محققان این فرکانس‌ها را از نزدیک‌تر ثبت کردند. آن‌ها صدای بیش از ۵۰۰ ضربان قفسه سینه را از ۲۵ گوریل مختلف بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ ضبط کردند. همچنین از هر مرد عکس گرفتند تا بتوانند اندازه گیری‌های بدن را انجام دهند.

ثبت ضربات قفسه سینه که می‌تواند تنها چند ثانیه طول بکشد و همچنین دور ماندن از این حیوانات قدرتمند که به راحتی می‌توانند به وزن ۲۲۵ کیلو برسند، چالش‌برانگیز است.

وقتی محققان صدا‌های ضبط شده را با اندازه میمون‌ها مقایسه کردند، دریافتند که بزرگ‌ترین نر‌ها صدا‌هایی با فرکانس‌های پایین‌تر تولید می‌کنند.

این شاید به دلیل این واقعیت است که افراد بزرگ‌تر کیسه‌های هوایی بزرگتری در نزدیکی حنجره خود دارند.

این صدا‌های با فرکانس پایین، می‌توانند اندازه یک نر را بدون نیاز به انتقال بصری برای دیگران توصیف کنند.

گوریل‌های نر

ادوارد رایت، اولین نویسنده این مطالعه از موسسه ماکس پلانک آلمان می‌گوید: «خیلی خوب است که ما توانستیم نشان دهیم که اندازه بدن در این نمایشگر‌های دیدنی رمزگذاری شده است.»

تحقیقات قبلی نشان داد که اندازه گوریل ارتباط نزدیکی با تسلط اجتماعی و موفقیت باروری دارد. به این ترتیب، یک مرد رقیب با شنیدن ضربان قفسه سینه می‌تواند توانایی رقابتی ضربان قفسه سینه را ارزیابی کند. اگرچه گوریل‌های نر می‌توانند بسیار تهاجمی باشند، اما درگیری‌های فیزیکی بین نر‌ها نادر است.

این ضربان‌های قفسه سینه ممکن است یکی از راه‌هایی باشد که گوریل‌های نر غالب از آن‌ها برای حفظ رقبا در صف استفاده می‌کنند. اگرچه هر نر به طور متوسط تنها ۱.۶ بار در هر ۱۰ ساعت به سینه می‌زند، اما مردان بزرگتر و مسلط بیشتر به سینه خود ضربه می‌زنند.

این فقط مردان دیگر نیستند که باید به ضربان مناسب سینه توجه کنند. زنان همچنین دلایل خوبی برای گوش دادن به این نمایشگر‌ها دارند که می‌تواند آن‌ها را به سمت جذاب‌ترین همسر بالقوه راهنمایی کند.

اگرچه این مطالعه به طور خاص ضربان سینه را به عنوان یک نمایش خواستگاری مورد مطالعه قرار نداده است، دانشمندان از مشاهدات قبلی گوریل‌های پشت نقره‌ای می‌دانند که نر‌ها اغلب زمانی که ماده‌ها وارد دوران پذیرش جنسی می‌شوند، به سینه خود می‌زنند.

برچسب ها :
گوریل حیات وحش
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان