کد خبر: ۴۲۰
19 فروردين 1403
14:08

قد انسان‌های اولیه چقدر بود؛ از ما بلندتر بودند یا کوتاه‌تر؟

قد انسان‌های اولیه چقدر بود؛ از ما بلندتر بودند یا کوتاه‌تر؟
قد و وزن و اندام انسان‌های اولیه به مرور زمان از زمان تکامل کوچکتر شده اما طی چند صد سال اخیر دوباره روند معکوس شده است.

راز بقا: گونه انسان از زمانی که برای اولین بار تکامل یافت تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده است. برخی از تغییرات جهانی و عام بودند در حالی که برخی دیگر بیشتر منطقه‌ای بودند.

به گزارش راز بقا، تغییرات آشکار در جمعیت‌های سراسر جهان شامل کاهش اندازه کلی بدن و اندازه مغز و همچنین کاهش نسبت فک و دندان است. جمعیت‌های منطقه‌ای نیز ویژگی‌های فیزیکی و ژنتیکی متفاوتی را در پاسخ به اقلیم‌ها و سبک‌های زندگی متفاوت ایجاد کرده‌اند.

بدن‌های کوچکتر

ما در حال حاضر به طور کلی کوتاه تر، سبک‌تر و کوچکتر از اجدادمان در بازه زمانی ۱۰۰۰۰۰ سال پیش هستیم. این کاهش تدریجی بوده، اما در ۱۰۰۰۰ سال گذشته بسیار محسوس بوده است. با این حال، در چند قرن اخیر با شروع به افزایش میانگین قد، این روند کمی معکوس شده است. عواملی که بر اندازه بدن تأثیر می‌گذارند پیچیده هستند. آن‌ها شامل تعامل بین ژنتیک، محیط و شیوه‌های زندگی مانند رژیم غذایی و فناوری هستند.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره انسان‌های نئاندرتال

میانگین قد هوموساپینس‌ها در ۴۰۰۰۰ سال گذشته

این اطلاعات بر اساس میانگین قد مردان اروپایی است، زیرا آمار بهتری برای این جمعیت وجود دارد، اما روند کلی در سراسر جهان است.

۴۰۰۰۰ سال پیش: مردان اروپایی: ۱۸۳ سانتی متر. مردم کرومانیون اولین انسان‌های مدرن (هوموساپینس) بودند که در اروپا ساکن شدند. این شکارچیان از نظر جسمی سبک زندگی سختی داشتند که نسبت به انسان معمولی امروزی به قدرت بدنی بیشتری نیاز داشت. اصل و نسب اخیر آفریقایی آن‌ها ممکن است بر قد آن‌ها نیز تأثیر گذاشته باشد، زیرا بدن‌های بلند و پا‌های بلند سازگاری مفیدتری را با آب و هوای گرمتر آفریقا ارائه می‌کند. 

۱۰۰۰۰ سال پیش: مردان اروپایی - ۱۶۲.۵ سانتی متر. کاهش چشمگیر اندازه انسان در این زمان اتفاق افتاد. بسیاری از دانشمندان تصور می‌کنند که این کاهش تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی جهانی و پذیرش کشاورزی بوده است. جوامع کشاورزی در نتیجه رشد ناموفق محصولات و رژیم غذایی محدودتر از سوء تغذیه رنج می‌بردند. علاوه بر این، ارتباط نزدیک با دام‌های خانگی، بیماری‌های جدیدی را به جمعیت انسانی تحمیل کرد.

۶۰۰ سال پیش: مردان اروپایی ۱۶۵ سانتی متر. رژیم غذایی نامناسب و سلامتی علت اصلی کوتاهی قد در این زمان بود.

امروزه: مردان اروپایی ۱۷۵ سانتی متر. طی چند صد سال گذشته افزایش قد ایجاد شده است. تا حدی، این افزایش به دلیل بهبود رژیم غذایی و مراقبت‌های بهداشتی است. همچنین ممکن است یک پیوند ژنتیکی وجود داشته باشد، زیرا گسترش صنعتی و شهرنشینی افراد منزوی به لحاظ ژنتیکی را گرد هم آورده و اثرات باروریی درون‌نژادی را به دلیل اختلاط بیشتر جمعیت‌ها و ژن‌های آن‌ها کاهش داده است.

برچسب ها :
انسان اولیه
خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
0
0
سلام.
در مقاله ای نوشتید ما از نسل لوسی هستیم و قد او ۷۳ سانت بود و در این مقاله نوشتید ما نسبت به قبل کوتاهتر شده ایم (به جز ۶۰۰ سال اخیر که البته در مقابل ۱۰ هزار و ۱۰۰ هزار و ۳/۷ میلیون سال، عددی نیست).
حالا بفرمائید کدام نوشتار درست است؟
زیاد به این غربیها اعتماد نکنید.
متشکرم
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
0
0
برادران ارجمند
گرچه ما به تکنالوژی و تحقیقات و علم روز ایمان داریم
ولی پست های راز بقا یک مشت خرافات، و دری وری است
خیلی هاش جنبه سرگرمی داره،
بعضی مسائل هاش خوبه، بعضی هاش جنبه علمی نداره
فقد احتمالات است
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
0
0
جالبه اون کسایی که این مطالب رو گفتن هنوز به نظریه نرسیده و فقط یک فرضیه است
یعنی فقط یک حرف است پس زیاد به این دانشمندان اعتماد نکنید چون هربار یه چیزی میگن
بابک
|
United States of America
|
۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۸
0
0
یک اشتباه املایی توی تمام نوشتارهای این وبسایت هست و با توجه با اینکه این وبسایت تخصصی درمورد این موضوع کار میکنه این اشتباه پذیرفته نیست‌.
هموسیپینس homosapiens جمع کلمه هموسیپین هست وقتی درمورد یک انسان خردمند صحبت میکنیم درست اینه که بگیم هموسیپین.
و کلمه هموسیپین‌ها که شما بکار بردید دیگه کاملن اشتباهه. مثل افرادها
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۷
0
0
شاید آنها از نسل ممنون باشند چون بخدا قران اعتما د ندارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۵
0
0
چطور ممکن است انسان شکارچی گردآورنده که نه سازمانی داشتند،نه دانش و خطی داشتند، نه اسب سوار بودند و نه کشتی داشتند،از آفریقا به اروپا مهاجرت کرده باشد؟اینقدر چرند تحویل مردم ندهید
طناز
|
Brazil
|
۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۲
0
0
سوال مهمی دارم واقعا ذهنمو درگیر کرده اگر همه ما از نسل اولین انسانهای خلق شده_ ادم و هوا هستیم...پس این انسانهای غارنشین درشت اندام میمون شکل،کی هستن؟؟؟؟
علم و کیهان