کد خبر: ۷۷۷
21 فروردين 1403
15:11

اولین آمیزش جنسی انسان با نئاندرتال کجا اتفاق افتاد؟

اولین آمیزش جنسی انسان با نئاندرتال کجا اتفاق افتاد؟
کشف یک جمجمه متعلق به سال‌های خیلی دور مکانی را نشان می‌دهد که انسان برای اولین بار با نئاندرتال‌ها رابطه جنسی داشته است.

راز بقا: کشف یک جمجمه ماده ۵۵ هزار ساله در غاری در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین و در غرب الجلیل اختلاط نژاد‌های مختلف و حرکت از آفریقا به اروپا را نشان می‌دهد. 

به گزارش راز بقا، یک جمجمه باستانی که سال‌ها پیش در غاری در شمال سرزمین‌های اشغالی پیدا شد، مهاجرت انسان‌های مدرن به خارج از آفریقا و طلوع استعمار بشر در جهان را روشن کرده است.

برای بیشتر دیرینه شناسان این ممکن است صرفا یک فسیل باشد، اما قفسه مغزی چیز‌های بیشتری ارائه کرده است: مکان محتملی که اولین تلاش‌های ماقبل تاریخ منجر به برقراری رابطه جنسی انسان‌های مدرن با پسرعمو‌های نئاندرتالی خود شد.

جمجمه ناقصی که در غاری در غرب الجلیل کشف شد، متعلق به یک فرد و احتمالاً یک زن بوده که حدود ۵۵۰۰۰ سال پیش در این منطقه زندگی می‌کرده و مرده است، برای اولین بار در تاریخ مکان انسان‌های امروزی را در آنجا مشخص کرد. 

اولین آمیزش جنسی انسان با نئاندرتال کجا اتفاق افتاد؟

انسان‌های خردمند یا هوموساپینس حداقل ۶۰۰۰۰ سال پیش از آفریقا خارج شدند، اما آب و هوای خشن در بخش‌هایی از اروپا در آن زمان مانع گسترش آن‌ها در بخش عمده قاره تا حدود ۴۵۰۰۰ سال پیش بود.

این جمجمه نشان داده که انسان‌های مدرن به شام رسیده‌اند، جایی که ممکن است جمعیت آن‌ها در آنجا افزایش یافته و بعداً با کاهش دمای هوا و یخبندان و نیز قابل سکونت شدن قلمرو اروپا، آنجا را به استعمار خود در آوردند. 

«هرشکوویتز» که بررسی این جمجمه را انجام داده گفت که این جمجمه اگرچه صورت و آرواره هایش را ندارد، اما یک کشف خارق العاده است. این جمجمعه به لحاظ آناتومی محفظه مغزی کاملاً مدرنی دارد و شبیه کرومانیون‌های اروپایی (انسان‌های مدرن اولیه) است، اما برخی از ویژگی‌های آفریقایی را نیز حفظ کرده است. هرشکویتز گفت: «این شگفت‌انگیز است و اولین نمونه‌ای است که آفریقا را به اروپا وصل می‌کند».

دیرینه شناسان جمجمه را در یک قفسه سنگی در اتاقک جانبی غار عظیم مانوف مشاهده کردند. این غار به طور تصادفی کشف شد، آن هم زمانی که یک بولدوزر در حال کندن چاه فاضلاب برای روستای مجاور بود. دانشمندان متوجه شدند که غار بیش از ۲۰ متر عمق، ۵۰ متر عرض و ۱۰۰ متر طول دارد. ورودی اولیه غار حدود ۳۰۰۰۰ سال پیش فرو ریخته بود و کاملا مسدود شده بود. 

اولین آمیزش جنسی انسان با نئاندرتال کجا اتفاق افتاد؟

به گزارش راز بقا؛ هرشکوویتز گفت: «نمی‌توانستیم آنچه را دیدیم باور کنیم. بلافاصله متوجه شدیم که این غار متعلق به ماقبل تاریخ است و برای مدت بسیار طولانی محل سکونت بوده است. چون ورودی غار خیلی وقت پیش فرو ریخته بود، در طول زمان یخ زده است. هیچ کس برای ۳۰۰۰۰ سال داخل آن نبوده است».

یک غار مرکزی بزرگ و چندین اتاق کناری زیبا وجود دارد. در یکی از اتاق‌های کناری، جمجمه در بالای یک قفسه سنگی قرار داشت. آنجا منتظر ما بود. ما فقط باید آن را جمع آوری می‌کردیم.»

با حفاری‌ها در غار حجم قابل توجهی از استخوان‌های انسان امروزی و بز کوهی به دست آمده است، اما جمجمه ناقص قدیمی‌ترین بقایای انسان است که از غار به دست آمده است. نحوه قرار گرفتن آن در قفسه‌ای در اتاقک کناری غار یک راز است: ممکن است پس از آبتنی در آنجا استراحت کرده باشد یا شاید عمداً توسط فرد دیگری که در غار زندگی می‌کرد در آنجا قرار داده شده است.

بیشتر بخوانید:

چگونه رابطه جنسی نئاندرتال‌ها را منقرض کرد؟!

کشف قبیله‌ای شبیه به انسان‌های اولیه؛ زادگاه اولین انسان‌ اینجاست!

این گزارش در مجله نیچر منتشر شد و دانشمندان توضیح می‌دهند که چگونه قدمت جمجمه ۵۵۰۰۰ سال پیش نشان می‌دهد که انسان‌های مدرن زمانی به این منطقه رسیده که قبلاً به خوبی با نئاندرتال‌ها در ارتباط بوده‌اند. اسکلت‌های نئاندرتال‌های همان زمان از غار آمود در ۲۴ مایلی (۴۰ کیلومتری) شرق غار مانوت و از غار کبری در ۳۰ مایلی جنوب آن منطقه به دست آمده است.

اینکه انسان‌های امروزی و نئاندرتال‌ها ۵۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ سال پیش زمین‌های اطراف غار «مانوت» را تقسیم کرده به این معنی است که تپه‌های غلتان که اکنون الجلیل شناخته می‌شوند احتمالا پس‌زمینه رومانتیکی را برای دوره اختلاط و آمیختگی ایجاد کرده که باعث شده غیرآفریقایی‌ها مقداری از DNA نئاندرتال را به همراه داشته باشند. مطالعات ژنتیکی نشان می‌دهد که انسان و نئاندرتال در همان دوره ۵۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ ساله، به احتمال زیاد در غرب آسیا با هم ترکیب شده اند.

اولین آمیزش جنسی انسان با نئاندرتال کجا اتفاق افتاد؟

هرشکوویتز گفت: «مانوت بهترین کاندیدا برای آمیختگی انسان‌های مدرن با نئاندرتال‌ها است و واقعاً کاندیدای دیگری وجود ندارد». وی افزود: «مردم غار مانوت تنها جمعیتی هستند که ما می‌دانیم برای مدت بسیار طولانی منطقه جغرافیایی یکسانی داشتند.» بدون DNA جمجمه، غیرممکن است که بدانیم آیا غار مانوت نتیجه ترکیب امنسان‌های امروزی با نئاندرتال‌ها بوده یا خیر.

«کریس استرینگر»، رئیس منشاء انسانی موزه تاریخ طبیعی، گفت که این منطقه مطمئناً مدعی اصلی اثبات آمیختگی انسان‌ها با نئاندرتال‌هاست که ۵۰ هزار سال پیش رخ داده است. 

انسان و نئاندرتال

وی گفت: «با حدود ۵۵۰۰۰ سال قدمت، این اولین انسان مدرن غرب آسیاست که به خوبی به بازه زمانی تخمینی آمیزش بین انسان‌های اولیه مدرن و نئاندرتال‌ها مربوط می‌شود». 

«هرشکوویتز» می‌گوید: «غار مانوت ممکن است نشان دهنده برخی از اولین مهاجران گریزان در رویداد فرضی خروج از آفریقا حدود ۶۰۰۰۰ سال پیش باشد، جمعیتی که فرزندان آن‌ها در نهایت در سراسر آسیا و همچنین اروپا پخش شدند. کشف این غار امید به یافتن نمونه‌های کامل‌تر از این منطقه در دوره زمانی بسیار مهم را افزایش می‌دهد».

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان