کد خبر: ۷۹۵
01 ارديبهشت 1403
10:31

چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟

چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟
یافته‌های پژوهشگران موزه تاریخ طبیعی لندن می‌گوید این ایده که انسان‌های اولیه گیاه‌خوار و خوددرمان بوده باشند وجود دارد.

راز بقا: محققان پس از مطالعه روی دندان‌های فسیلی نئاندرتال که در غار السیدرون در اسپانیا یافت شد، به این نتیجه رسیدند که اعضای این گونه انسانی منقرض‌شده، سبزیجات پخته و گیاهان دارویی تلخ مزه مانند بابونه و بومادران مصرف می‌کنند.

به گزارش راز بقا، به عبارت دیگر این محققان معتقدند که نئاندرتال‌ها گوشتخوارانی بی مغز نبوده‌اند! آن‌ها به سرپرستی کارن هاردی در مؤسسه تحقیقاتی و مطالعات پیشرفته کاتالان در بارسلون به این نتیجه رسیدند که آن‌‎ها افرادی باهوش و حساس بودند که می‌توانستند رژیم‌های غذایی متعادلی برای خود فراهم کنند و خود را با گیاهان درمان کنند.

با این‌حال نمی‌توان درباره این ویژگی نئاندرتال‌ها با قطعیت حرف زد. چراکه توضیحات دیگری نیز درباره وجود قطعات میکروسکوپی گیاهان روی دندان‌های نئاندرتال‌ها وجود دارد که به همان اندازه معتبر، اما مشخصاً وحشتناک‌تر هستند. بیایید ببینم این توضیحات چیست.

محققانی به نام‌های لورا باک و کریس استرینگر، در آخرین ویرایش مجله “Quaternary Science Reviews”، استدلال می‌کنند که تکه‌های کوچک گیاهی که در دندان‌های نئاندرتال یافت می‌شوند، می‌توانند از منبع بسیار متفاوتی آمده باشند. احتمالاً آن‌ها در محتویات معده گوزن، گاومیش کوهان‌دار و سایر گیاهخوارانی که پس از آن توسط نئاندرتال‌ها شکار و خورده شده بودند، فرو رفته باشند.

+ درباره غذای سیرده‌تُنی نئاندرتال‌ها چه می‌دانید؟

بررسی یک فرضیه: نئاندرتال‌ها عاشق گیاه بودند و داروی گیاهی می‌خوردند

استرینگر می‌گوید: «بسیاری از شکارچیان، از جمله اینویت، کری و بلک پا، محتویات معده حیواناتی مانند گوزن را می‌خورند، زیرا منبع خوبی از ویتامین C و عناصر کمیاب هستند. به عنوان مثال، در میان اینوئیت‌ها، محتویات معده یک حیوان به عنوان یک غذای لذیذ خاص با قوام و طعمی که بی شباهت به پنیر خامه‌ای نیست، در نظر گرفته می‌شود!

در عین‌حال این تفکر اشتباه است که فکر کنیم، چون تکه‌های گیاهی مربوط به حیواناتِ دیگر بوده‌اند، حتماً به دلیل گوشت‌خواربودن نئاندرتال‌هاست. به نظر می‌رسد آن‌ها به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی دقیق این حیوانات را مصرف می‌کرده‌اند، به این دلیل که متوجه شده‌اند برخی گیاهان و علوفه‌ها دارای خواص ارتقاء‌دهنده سلامتی بودند.

به گزارش راز بقا، در واقع، نئاندرتال‌ها ممکن است تعمدا دوست داشته‌اند که محتویات معده برخی از حیواناتی را که می‌کشتند بخورند.

نئاندرتال‌ها در بسیاری از دوره‌های سرد در اروپا زندگی می‌کردند و جالب است بدانید که بسیاری از انسان‌های شکارچی-گردآورنده امروزی (مانند اینوئیت‌ها) که امروزه محتویات معده می‌خورند نیز در مناطق شمالی زندگی می‌کنند. به عبارت دیگر، اگر یک شکارچی در شرایط سخت باشید، هیچ‌وقت یک بخش مغذی مانند معده را از دست نمی‌دهید.

با این حال، استرینگر و باک تأکید می‌کنند که آن‌ها استدلال نمی‌کنند که نئاندرتال‌ها قطعاً هیچ سبزیجاتی را به صورت مستقیم نمی‌خوردند یا نمی‌توانستند از گیاهان خاصی به عنوان دارو استفاده کنند.

به نظر آن‌ها، «آنچه ما می‌گوییم این است که شواهد تکه‌های گیاهی در دندان‌های نئاندرتال، به سادگی به اندازه کافی قوی نیست که ثابت کند آن‌ها این کار را کرده‌اند. در هر صورت خوردنِ معده حیوانات نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها علاقه زیادی به خوردن گیاهان داشته‌اند.»

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان