کد خبر: ۱۸۷۶
02 مهر 1403
16:20

آلت تناسلی انسان اولیه و نئاندرتال چه شکلی بود و آیا زگیل تناسلی و اچ‌پی‌وی HPV نئاندرتال‌ها را منقرض کرد!

آلت تناسلی انسان اولیه و نئاندرتال چه شکلی بود و آیا زگیل تناسلی و اچ‌پی‌وی HPV نئاندرتال‌ها را منقرض کرد!
نئاندرتال‌ها حدود ۴۰ هزار سال پیش منقرض شده‌اند و محققان ردیابی چگونگی تأثیر جریان ژنی انسان‌های اولیه بر آنها را دشوار یافتند. با استفاده از تکنیک‌های جدید، محققان نشان دادند که تبادل دی‌ان‌ای بین این دو گروه در طول ۲۵۰ هزار سال گذشته چندین بار اتفاق افتاده است....

راز بقا: چند سال قبل، ویل پیمنف که درباره ویروس پاپیلوم انسانی (ا‌چ‌پی‌وی) تحقیق می‌کرد متوجه نکته عجیبی شد. ویروس‌های پاپیلوم در حیوانات، از جمله خرس، دلفین، لاک‌پشت، مار و پرندگان وجود دارد و در واقع در تقریبا همه گونه‌هایی که برای بررسی وجودشان مطالعه شده‌اند، این ویروس‌ها پیدا شده‌اند.

پاپیلوم یا اچ پی وی فقط در انسان بیش از ۱۰۰ سویه دارد که مجموعا باعث ۹۹.۷ درصد سرطان‌های دهانه رحم در دنیا می‌شوند. یکی از خطرناک‌ترین آن‌ها اچ‌پی‌وی شانزده است که سال‌ها در بدن می‌ماند و بی‌سروصدا سلول‌ها را آلوده و فاسد می‌کند.

به گزارش راز بقا اما در اینکه کدام سوبه در کجای دنیا شیوع بیشتری دارد تمایز واضحی وجود دارد. در بیشتر دنیا به احتمال زیاد نوع A غالب است، ولی در جنوب صحرای آفریقا آلودگی بیشتر با انواع B و C است. این دقیقا با توزیع جهانی ژن نئاندرتال‌ها مطابقت می‌کند. در جنوب صحرای آفریقا که انواع غیرمتداول اچ‌پی‌وی شایع است، ژن نئاندرتال هم تقریبا کم است.

چهره یک زن نئاندرتال با گلی زرد رنگ در موهایش

ویل پیمنف از روی تنوع ژنتیکی محاسبه کرد که نوع A امروزی ابتدا حدود ۶۰ تا ۱۲۰ هزار سال پیش ظاهر شده است. این نکته نشان می‌دهد نوع A اچ‌پی‌وی شانزده جدیدتر از انواع دیگر آن است و مهم‌تر اینکه نزدیک به زمان پدیدار شدن انسان امروزی اولیه از آفریقا و تماس آن‌ها با نئاندرتال‌ها پیدا شده است.

با اینکه اثبات آن آسان نیست، ولی ویل پیمنف اعتقاد دارد آن‌ها بلافاصله شروع به انتقال بیماری‌های آمیزشی کردند. انشقاق انواع اچ‌پی‌وی شانزده بیانگر این واقعیت است که ما نوع A را از نیاکان آن‌ها گرفته‌ایم. ویل پیمنف می‌گوید: "من شیوه‌های محاسباتی را هزاران بار بکار گرفته‌ام و هر بار نتیجه یکسان بوده، این منطقی‌ترین سناریو است".

پیمنف بر اساس الگوی شیوع فعلی ویروس‌های اچ‌پیوی حدس می‌زند این ویروس یک‌باره به انسان منتقل نشده و بار‌ها و در موارد مختلف اتفاق افتاده است: "بعید است فقط یک بار اتفاق افتاده باشد، چون در این صورت به احتمال زیاد این انتقال دوام پیدا نمی‌کرد. این تماس‌های جنسی در اوراسیا که هر دو جمعیت وجود داشتند باید معمول بوده باشند. "

پیمنف عقیده دارد انتقال نوع A اچ‌پی‌وی شانزده از نئاندرتال‌ها به ما، دلیل سرطانی بودن آن است، سیستم ایمنی ما در گذشته نچندان دور با آن روبرو شده و هنوز برای پاک کردن این عفونت تکامل پیدا نکرده است. در واقع آمیزش جنسی با نئاندرتال‌ها ممکن است ویروس‌های دیگری هم برای ما باقی گذاشته باشد از جمله یکی از اجداد کهن اچ‌آی‌وی. البته ما نباید از اقوام قدیم و از دست رفته‌مان شکایت داشته باشیم، چون شواهدی وجود دارند که ما هم به آن‌ها بیماری‌های آمیزشی مثل از جمله هرپس (تبخال تناسلی) منتقل کرده‌ایم.

آلت تناسلی انسان اولیه و نئاندرتال چه شکلی بود و آیا زگیل تناسلی و اچ‌پی‌وی HPV نئاندرتال‌ها را منقرض کرد!

اندام تناسلی انسان اولیه و نئاندرتال

به گزارش راز بقا شاید فکر کردن به شکل اندام تناسلی مردانه و واژن نئاندرتال‌ها جالب به نظر نرسد، ولی دستگاه تناسلی موجودات مختلف موضوع تحقیقات علمی گسترده بوده است. در زمان نوشتن این متن، جستجوی "آلت تناسلی مردانه" در "گوگل اسکولار"، ۹۸ هزار نتیجه نشان می‌دهد و "تکامل واژن" ۸۷ هزار نتیجه بر می‌گرداند. به نظر می‌رسد آلت تناسلی حیوانات می‌تواند اطلاعات شگفت‌انگیزی درباره شیوه زندگی، استراتژی جفت‌گیری و تاریخ تکامل آن‌ها بدهد. به همین دلیل پرسش درباره دستگاه تناسلی روشی برای شناخت موجودات زنده است.

حیات وحش مجموعه‌ای بسیار متنوع از طراحی‌های خلاقانه است، مثلا آلت تناسلی نر در هشت‌پای ارگونوت کرم‌مانند است، از بدن هشت‌پا جدا می‌شود و به تنهایی شنا می‌کند تا با هشت پا‌های ماده جفت‌گیری کند. تصور می‌شود این ویژگی خاص به این دلیل تکامل یافته که اندازه نر‌ها فقط حدود ۱۰ درصد ماده‌هاست. یا اینکه واژن سه گانه کانگورو‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا ماده‌ها دائما باردار باشند.

آلت تناسلی انسان اولیه و نئاندرتال چه شکلی بود و آیا زگیل تناسلی و اچ‌پی‌وی HPV نئاندرتال‌ها را منقرض کرد!

یکی از دلایل غیرمعمول‌بودن آلت تناسلی انسان مذکر، صاف بودن سطح آن است. شامپانزه‌های معمولی و شامپانزه‌های بونوبو، نزدیک‌ترین خویشان ما که ۹۹ درصد دی‌ان‌ای ما با آن‌ها مشترک است، "خار آلت نر" دارند.

به گزارش راز بقا جنس این برجستگی‌های کوچک از کراتین است، همان ماده سازنده پوست و مو. گمان می‌روداین خار‌ها برای پاک کردن اسپرم نر‌های رقیب یا برای خراشیدن واژن ماده است تا او مدتی از رابطه جنسی با نر‌های دیگر خودداری کند. به نظر می‌رسد خار‌های آلت نر در گونه‌های چندجفتی بسیار مفیدند، چون به نر‌ها کمک می‌کنند شانس تولید مثل‌شان را به حداکثر برسانند.

در سال ۲۰۱۳، دانشمندان کشف کردند که نئاندرتال‌ها و انسان دنیسووا، مثل انسان امروزی، فاقد ژن خار آلت نر بوده‌اند. این نشان می‌دهد چنین ژن یا ژن‌هایی حداقل ۸۰۰ هزار سال پیش در اجداد مشترک ما ناپدید شده است. به نظر می‌رسد خار آلت نر در گونه‌های چندجفتی بیشتر فایده دارد و احتمالا به نر‌ها کمک می‌کند با دیگران رقابت کنند و شانس تولید مثل خودشان را بالا ببرند. این نکته از این نظر مهم است که منجر به این گمانه‌زنی شده که نئاندرتال‌ها و انسان دنیسووا هم مثل ما بیشتر تک‌جفت بوده‌اند.

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان