کد خبر: ۱۳۸۷
04 تير 1403
13:22

زمان بارش اولین باران بر روی زمین کشف شد؛ اولین باران کی و چگونه بارید؟

زمان بارش اولین باران بر روی زمین کشف شد؛ اولین باران کی و چگونه بارید؟
آب شیرین چه برای نوشیدن چه برای شستشو در زندگی ما ضروری است و نقش مهمی در زندگی ما دارد.

راز بقا: دانشمندان در پژوهشی به تازگی دریافتند که آب شیرین به صورت آب باران برای اولین بار حدود ۴ میلیارد سال پیش پدیدار شده است، حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش از زمانی که تصور می‌کردیم اولین باران بر زمین باریده است. پس دیرزمانی است که بر زمین باران می‌بارد.

به گزارش راز بقا؛ پژوهشگران سنگ‌های معدنی دیرین لایه‌های زمین را بررسی کردند و به یافته‌هایی دست یافتند که می‌تواند به انسان‌ها در یافتن پاسخ درباره چگونگی پیدایش حیات روی زمین یاری رساند.

زمان بارش اولین باران بر روی زمین کشف شد؛ اولین باران کی و چگونه بارید؟

سنگ معدنی زیرکُن (زرگون) دیرینه‌ترین ماده‌ای است که بر روی زمین شکل گرفته است

چگونه دانشمندان به چنین اکتشافی دست یافتند؟

یافته‌های پژوهشگران بر مبنای بررسی بلور‌های دیرین از منطقه‌ای به نام جک‌هیلز در ایالت استرالیای غربی است. در این منطقه دیرینه‌ترین مواد موجود در پوسته زمین یافت شده است.

پوسته زمین لایه نازکی از سنگ است که بخش خارجی سطح زمین را تشکیل می‌دهد. اگر کره زمین را مانند سیب تصور کنیم پوسته زمین مثل پوست سیب است.

منطقه جک‌هیلز در استرالیا که اکنون منطقه‌ای خشک و پر‌گرد‌و‌غبار است جایی است که شواهد اولین باران بر زمین یافته شده است.

پژوهشگران میزان اکسیژن موجود در ماده معدنی به نام زیرکُن (زرگون) را اندازه‌گیری کردند. این ماده معدنی در برخی سنگ‌های تشکیل‌دهنده زمین حدود ۳.۲ تا ۴.۲ میلیارد سال پیش تشکیل شده است.

پژوهشگران به شواهدی دست یافتند که سنگ‌های داغ و مذاب که این مواد معدنی در آن‌ها تشکیل می‌شدند در جریان شکل‌گیری در تماس با آبی که از آسمان بر زمین می‌باریده است قرار گرفته‌اند.

حامد جمال‌الدین، زمین‌شناس و سرپرست پژوهش از دانشگاه کارتین استرالیا می‌گوید: «شواهد وجود آب شیرین در اعماق زمین نظریه موجود که زمین حدود چهار میلیارد سال پیش سراسر پوشیده از اقیانوس بوده است را زیر سؤال می‌برد».

آب بر کره زمین با فرآیند تبخیر و بارش در سیستم چرخه آب در زمین، اقیانوس‌ها و جوّ زمین در تغییر و تبدیل است.

در تاریخ اولیه زمین آب شیرین وجود داشته است و آغاز چرخه آب آنچه را که برای پدید آمدن اولین نشانه‌های حیات روی زمین ضروری بوده فراهم کرده است.

در مورد زمان شروع چرخه آب بر زمین هنوز با قطعیت نمی‌توان اظهار نظر کرد.

به نظر دانشمندان به وجود آمدن پوسته قاره‌ای (لایه‌ای از سنگ‌های آذرین، رسوبی و دگرگونی)، آب شیرین و شروع چرخه آب پس گذشت کمتر از ۶۰۰ میلیون سال پس از تشکیل کره زمین محیط مناسب لازم برای به وجود آمدن حیات را فراهم کرد.

دکتر هوگو اولیرووک از پژوهشگران این پژوهش در مدرسه علوم زمین و زمین‌شناسی دانشگاه کارتین می‌گوید این اکتشاف برای درک چگونگی تشکیل زمین و به وجود آمدن حیات بر روی آن اهمیت بسزایی دارد.

او در ادامه می‌گوید: «این کشف نه فقط تاریخ اولیه زمین را برای ما روشن می‌کند بلکه نشان می‌دهد مناطق و نواحی وسیع خشکی روی زمین همراه با آب شیرین زمینه مناسبی را برای پدیدار شدن حیات روی زمین در بازه زمانی به نسبت کوتاهی، حدود ۶۰۰ میلیون سال پس از تشکیل سیاره زمین فراهم کرد».

«یافته‌های به‌دست‌آمده گام چشمگیری به سوی درک بهتر تاریخ دیرین کره زمین است و در‌های اکتشافات آتی درباره منشاء حیات را به روی ما می‌گشاید».

برچسب ها :
سیاره زمین
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان