کد خبر: ۱۴۸۶
23 تير 1403
16:26

دستخط صحابه مشهور حضرت محمد روی یک تخته سنگ سیاه کشف شد

دستخط صحابه مشهور حضرت محمد روی یک تخته سنگ سیاه کشف شد
این مشاهدات محققان را به این نتیجه رساند که به احتمال زیاد حنظله همان کسی است که با حضرت محمد(ص) مرتبط است و او این کلمات را هنگام سفر به طائف، احتمالاً با شخصی به نام عبدالعزی قبل از پذیرش اسلام، روی صخره حکاکی کرده است.

راز بقا: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد کتیبه‌ای که به زبان عربی باستانی بر روی تخته سنگی در نزدیکی یک مسجد متروک در عربستان سعودی حک شده است، احتمالاً به یکی از یاران پیامبر اسلام تعلق دارد.

به گزارش راز بقا به نقل از یورونیوز؛ اگرچه تاکنون کتیبه‌های بسیاری از دوران اولیه اسلام به دست آمده، با این حال مولفان آن‌ها به جز یکی معلوم نشده است.

باستان‌شناسان می‌گویند کتیبه یافت‌شده در اوایل قرن هفتم و قبل از تسلط اسلام بر شبه‌جزیره عربستان بر روی صخره حکاکی شده است و به همین خاطر شاهد مهمی از حجاز پیش از اسلام محسوب می‌شود.

بنابر اعتقاد کارشناسان و با توجه به شواهد موجود، این کتیبه توسط حنظلة بن ابی عامر مشهور به «غسیل‌الملائکه» از صحابی‌های سرشناس حضرت محمد (ص) به نگارش درآمده است.

احمد الجلاد، استاد مطالعات عربی در دانشگاه ایالتی اوهایو در آمریکا، درباره اهمیت این کتیبه می‌گوید: «ما اطلاعات زیادی در مورد آثار به جا مانده از صدر اسلام نداریم. این دوره زمانی در هاله‌ای از رمز و راز است و این کتیبه‌ها پایه‌ای قابل تایید برای نوشتن تاریخ مبتنی بر شواهد این دوره را فراهم می‌کنند.»

یک خوشنویس ترک برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ در حال بازدید از مسجدی قدیمی در شهر طائف، که گمان می‌رود توسط حضرت علی ابن ابیطالب ساخته شده باشد، متوجه دو کتیبه بر روی تخته سنگی برجسته در ارتفاع تقریباً ۱۰۰ متری شد.

پس از بررسی کارشناسان معلوم شد کتیبه‌ها به به خط «پالئو-عربی» (یا عربی باستانی) نوشته شده‌اند. این خط مرحله آخر الفبای عربی پیش از اسلام محسوب می‌شود.

نویسنده کتیبه بالایی خود را «حنظلة ابن عبد عامر» معرفی کرده و نوشته است: «به نام تو‌ای پروردگار ما. من حنظلة [ابن]عبد عامر هستم، از تو می‌خواهم که نسبت به خدا تقوا پیشه کنی.»

نویسنده کتیبه پایینی نیز خود را عبدالعزة ابن سفیان معرفی کرده و نوشته است: «به نام تو‌ای پروردگار ما، من عبدالعُزّیٰ پسر سفیان هستم و تو را به تقوای خدا سفارش می‌کنم.»

دستخط صحابه مشهور حضرت محمد روی یک تخته سنگ سیاه کشف شد

محققان تواریخ سنتی می‌گویند تنها یک نفر به نام حنظله که پدرش عبد عامر نام داشته به چنین اسمی می‌خورده است. این شخص به قبیله اوس مستقر در یثرب (که اکنون مدینه نامیده می‌شود) تعلق داشته و در تاریخ اسلام به عنوان یکی از صحابی‌های  حضرت محمد برجسته است.

مطابق روایات موجود در تاریخ اسلام، حنظله در میان افرادی بود که به پیامبر اسلام (ص) ایمان آورد. او بیش از همه به خاطر روایتی که از روز‌های آخر زندگی‌اش نقل شده است شهرت دارد. مطابق این روایت او از حضرت محمد خواسته بود تا شب پیش از جنگ احد، که مصادف با شب عروسی‌اش بود، پیش همسرش بماند و به همین خاطر صبح روز بعد به سپاه محمد پیوست.

حنظله در جریان این جنگ کشته شد و از حضرت محمد نقل شده است که فرموده بود «فرشتگان او را غسل می‌دهند.» به همین جهت در تواریخ اسلامی از وی با نام «غسیل‌الاملائکه» یاد می‌شود.

استفاده از خط عربی باستان قدمت این کتیبه‌ها را به اواخر قرن شش یا اوایل قرن هفتم میلادی بازمی‌گرداند. این مقطع با زمان شهادت حنظله صحابی حضرت محمد در جنگ احد در سال ۶۲۵ میلادی مطابقت دارد.

نام شخص دوم، عبدالعُزّی، به بت عزی اشاره دارد و بیشتر از این ایده حمایت می‌کند که کتیبه‌ها توسط افرادی نوشته شده‌اند که (دستکم در آن زمان) از پیروان حضرت محمد نبوده‌اند.

این مشاهدات محققان را به این نتیجه رساند که به احتمال زیاد حنظله همان کسی است که با حضرت محمد(ص) مرتبط است و او این کلمات را هنگام سفر به طائف، احتمالاً با شخصی به نام عبدالعزی قبل از پذیرش اسلام، روی صخره حکاکی کرده است.

هیثم سیدکی، یکی از نویسندگان این مطالعه و مدیر اجرایی انجمن بین‌المللی مطالعات قرآنی در واشنگتن می‌گوید: «اساساً غیرقابل تصور است که این کتیبه پس از آغاز پیامبری حضرت محمد حکاکی شده باشد. چرا که جو عمومی در طائف آن زمان به شدت با حضرت محمد (ص) خصمانه بود و بعید است یکی از پیروانش به آنجا رفته و این کتیبه را بر جای گذاشته باشد.»

آقای الجلاد نیز اضافه می‌کند که جنس کتیبه و الگو‌های هوازدگی نشان می‌دهد که این سنگ‌نگاره مدت زیادی در آنجا بوده و احتمال جعل مدرن به همین خاطر رد می‌شود.

با این حال، همه در مورد هویت نویسنده یا نویسندگان این کتیبه کاملاً مطمئن نیستند.

جیمز مونتگومری، استاد مطالعات عربی و خاورمیانه در دانشگاه کمبریج، می‌گوید هرچند این تشخیص به احتمال زیاد دقیق است با این حال برای انتساب آن به همان حنظله تواریخ اسلامی باید منتظر شواهد بیشتر ماند.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «مطالعات خاور نزدیک» منتشر شده است.

برچسب ها :
تاریخ جهان
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان