کد خبر: ۱۱۹۵
10 خرداد 1403
17:43

حضرت عیسی مسیح به چه زبانی حرف می‌زد؟

حضرت عیسی مسیح به چه زبانی حرف می‌زد؟
محققان کتاب مقدس موافقند که عیسی ناصری، مردی یهودی از پیشینه طبقه کارگر در سرزمین یهودیه، به زبان آرامی صحبت می‌کرد، زبانی ۳۰۰۰ ساله که دی ان‌ای زبانی مشترکی با عبری دارد.

راز بقا: عهد جدید، که زندگی و آثار حضرت عیسی را ثبت می‌کند، ابتدا به زبان یونانی نوشته شد، اما تکه‌هایی از زبان آرامی در متن باقی مانده است. برای مثال، در مرقس ۵:۴۱، عیسی کودکی (دختر جایروس) مرده را زنده می‌کند و می‌گوید «Talitha Cumi» که به زبان آرامی به معنای «دختر کوچک، به تو می‌گویم برخیز!» است. در متی ۲۷:۴۶، عیسی با درد از صلیب فریاد می‌زند و به زبان آرامی می‌گوید: «Eli, Eli, Iama sabachthani?» یعنی «خدای من، خدای من، چرا مرا ترک کردی؟»

به گزارش راز بقا، در زمان عیسی (قرن اول میلاد)، زمانی که امپراتوری روم بر یهودیه، پادشاهی یهودی، حکومت می‌کرد، به چندین زبان صحبت می‌شد. آرامی زبان گفتگو و تجارت «روزمره» در میان یهودیانی مانند عیسی و پیروانش بود. به همین دلیل است که بیشتر کلمات و عبارات آرامی در عهد جدید نقل قول‌های مستقیم منسوب به عیسی هستند.

ممکن است عیسی نیز مقداری یونانی را فهمیده و صحبت کرده باشد. به این دلیل که یونانی زبان دنیای روم بود و بازرگانانی که کالا‌های خود را در سرتاسر مدیترانه باستان عرضه می‌کردند با آن صحبت می‌کردند. در همین حال، زبان لاتین نیز برای مسائل حقوقی و نظامی محفوظ بود، بنابراین عیسی احتمالاً کمی هم زبان لاتین می‌دانست.

عبری چطور؟ تورات و بیشتر کتاب‌های دیگر انجیل عبری (که مسیحیان آن را عهد عتیق می‌شناسند) در اصل به زبان عبری نوشته شده‌اند، اگرچه تکه‌هایی از زبان آرامی اینجا و آنجا وجود دارد (مثلاً پیدایش ۳۱:۴۷). این دو زبان دارای اشتراکاتی هستند، اما تفاوت‌های زیادی نیز دارند.

در زمان حضرت عیسی، عبری بیشتر توسط علمای دینی و نخبگان کاتب خوانده و نوشته می‌شد. عیسی احتمالا توانسته متون مقدس را به زبان عبری از حافظه نقل کند، اما به عنوان عضوی از طبقه صنعتگران بعید است که توانتسه باشد واقعاً به عبری یا هر زبان دیگری بخواند و بنویسد.

حضرت عیسی مسیح به چه زبانی حرف می‌زد؟

آرامی یک زبان سامی باستانی است که از آرامی‌ها که در بخش شمالی سوریه امروزی زندگی می‌کردند، سرچشمه گرفته است. زبان آرامی زمانی در سرتاسر خاورمیانه صحبت می‌شد و توسط ارتش‌های فتح‌کننده آشوری‌ها و ایرانی‌ها به سرزمین‌های جدید منتقل شد. بیشتر سخنرانان مسیحیان و یهودیان خاورمیانه بودند که به دلیل آزار و اذیت در مناطق دیگر پراکنده شدند و زبان‌های دیگری را فرا گرفتند.

در طول هزاره ها، زبان آرامی به ۱۵۰ گویش تقسیم شد و هنوز هم امروزه توسط مسیحیان و یهودیان ساکن عراق، سوریه و اروپای شرقی صحبت می‌شود، اگرچه زبان امروزی با زبانی که عیسی با آن صحبت می‌کرد بسیار متفاوت است. 

«تورلوک» دومین شهر بزرگ ناحیه استانیسلاس کالیفرنیا بعد از شهر «مودستو»، بزرگترین جامعه آشوریان ایالات متحده را در خود جای داده است و آن‌ها هنوز به گویش مدرن آرامی صحبت می‌کنند. بر اساس آمار‌ها تورلوک اکنون حدود ۲۰ هزار آشوری دارد که حدود یک چهارم جمعیت شهر است. کلیسای انجیلی آشوری در سال ۱۹۲۴ تأسیس شد و در دهه ۱۹۵۰، حدود ۸ درصد از جمعیت شهر تورلوک آشوری بودند. در دهه ۱۹۷۰ به دنبال درگیری‌های سیاسی در عراق و در دهه ۱۹۸۰ پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ در ایران، روند مهاجرت آشوریان به تورلوک افزایش یافت به حدی که اکنون از حدود ۸۰ هزار نفر ساکن این شهر حدود ۲۰ هزار نفر آن‌ها آشوری هستند.

برچسب ها :
تاریخ جهان
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان