کد خبر: ۱۷۱۷
03 شهريور 1403
14:48

«کفن تورین»؛ شواهدی ۲۰۰۰ ساله از مرگ حضرت عیسی بر صلیب!

«کفن تورین»؛ شواهدی ۲۰۰۰ ساله از مرگ حضرت عیسی بر صلیب!
این پارچه جنجال‌برانگیز اولین بار در دوره رنسانس پیدا شد و از آنجایی که چاپ روی آن بسیار دقیق است و بیش از حد کامل به نظر می‌رسد برخی آن را جعلی قلمداد می‌کنند

راز بقا: نتایج پژوهشی تازه مدعی است که «کفن تورین» مصلوب شدن مسیح را تایید می‌کند و از جراحات او پرده برمی‌دارد. اما برخی پژوهشگران می‌گویند ادعای این روایت تنها جزئی از ماجرا را نشان می‌دهد. 

«کفن تورین»؛ شواهدی ۲۰۰۰ ساله از مرگ حضرت عیسی بر صلیب!

پژوهش اخیر که ماه ژوئیه جولیو فانتی، استاد دانشگاه پادووای ایتالیا، آن را منتشر کرد با تمرکز بر «لکه‌های خون» و «آثار تازیانه» موجود روی این کفن، به مصلوب شدن و کوبیده شدن میخ به دست و پای او اشاره دارد. این شیوه اعدام در زمان عیسی مسیح رایج بوده است. فانتی با توجه به «جهت‌های مختلف جاری شدن خون از زخم پهلو به نشانه‌های مایع ریوی» اشاره کرده و کوشیده است نشان دهد که برخی از «لکه‌های خون» موجود روی کفن حاکی از نوع شکنجه مسیح است. 

او، که گفته می‌شود ربع قرن را به پژوهش درمورد این کفن اختصاص داده است، به دیلی میل گفت که نخستین کسی نیست که به چنین ارتباط‌هایی پی برده است.

«کفن تورین»؛ شواهدی ۲۰۰۰ ساله از مرگ حضرت عیسی بر صلیب!

وی افزود امیر سندلر، عضو موسسه بررسی‌های زمین‌شناختی اورشلیم، علاوه بر ذرات «اسمکتیت» و «ایلیت» آثاری از برخی ذرات دیگر را نیز روی این کفن یافته بود که در باد‌های صحرایی این منطقه موجودند. اما دیگر کارشناسان این پژوهش را کاری تخیلی می‌دانند و مدعی‌اند که باور‌های فردی پژوهشگر در آن تاثیرگذار بوده است. 

این پارچه جنجال‌برانگیز اولین بار در دوره رنسانس یافت شد و از آنجا که آثار چهره به‌جامانده روی آن بسیار دقیق‌اند برای شماری از پژوهشگران بی‌نقص‌تر از آن است که امکان واقعی بودن داشته باشد. 

«کفن تورین»؛ شواهدی ۲۰۰۰ ساله از مرگ حضرت عیسی بر صلیب!

دکتر دیوید جانسون استاد فلسفه کینگز کالج لندن می‌گوید: «اگر این کفن دور تن پیچیده شده باشد رد به‌جامانده روی آن باید درهم‌پیچیده باشد نه آن‌که یک تصویر تمیز دوبعدی از آن به‌دست بیاید طوری که انگار آن را صاف روی عیسی پهن‌کرده‌اند و بعد از آن عکس گرفته‌اند.» 

نتایج پژوهشی در سال ۲۰۱۸ نیز که طی آن آزمایش شبیه‌سازی نشان داد که جای زخم‌های جسد با جای لکه‌های خون روی پارچه همخوانی ندارد، فرضیه جعلی بودن این کفن را تقویت کرد. 

«کفن تورین»؛ شواهدی ۲۰۰۰ ساله از مرگ حضرت عیسی بر صلیب!

اما نتایج پژوهش سال ۲۰۲۲، که طی آن با اشعه ایکس از این کفن عکاسی شد، اخیرا به طور گسترده منتشر شده است. لیبراتو دکارو، پژوهشگر ایتالیایی، پیش‌تر ثابت کرده است که این کفن از جنس همان پارچه‌هایی است که در کاوش‌های باستان‌شناسی شهر ماسادای اسرائیل کشف شده بود، پارچه‌هایی که تاریخ‌نگاری کربن عمر آن‌ها را حدود ۲۰ سال پس از مرگ تخمینی مسیح تعیین کرده است. در این پژوهش آمده است: «نتایج تجربی این فرضیه را تایید می‌کنند که کفن تورین یادگاری ۲۰۰۰ ساله است.» 

پژوهشگران می‌گویند تا رسیدن به یافته‌های بیشتر معمای کفن تورین همچنان باقی است.

برچسب ها :
باستان شناسی
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان