کد خبر: ۱۲۷۰
19 خرداد 1403
14:19

راز مخوف فاش شد؛ پادشاهی که دیوار‌های قصرش را با خون رنگ کرد!

راز مخوف فاش شد؛ پادشاهی که دیوار‌های قصرش را با خون رنگ کرد!
افسانه‌ها حاکی از آن است که دیوار‌های قرمز کاخ قزو با روغن قرمز، آب تطهیرشده و خون ۴۱ قربانی رنگ‌آمیزی شده‌اند

راز بقا: کاخ پادشاه آفریقایی به‌دلیل رنگ قرمز خاصش معروف بود، اما آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد این سرخی از رنگ نیست.

پادشاه «قزو» از سال ۱۸۱۸ تا ۱۸۵۸ بر سرزمین «داهومی» در آفریقا، بنین کنونی، فرمانروایی کرد. او به قدرت نظامی و رفتار ظالمانه در دفاع از سرزمین و منطقه حکمرانی‌اش مشهور بود. 

به گزارش راز بقا به نقل از مترو، جزئیات و ساختمان کاخ قزو عجیب است. ظاهرا کوچه‌هایی دارد که با جمجمه‌ها و استخوان فک دشمنان شکست‌خورده سنگ‌فرش شده‌اند. قزو مانند پادشاهان قبل و بعد از خودش، به آیین «وودو» معتقد بود، آئینی که امروزه دین رسمی کشور بنین است. 

افسانه‌ها حاکی از آن است که دیوار‌های قرمز کاخ قزو با روغن قرمز، آب تطهیرشده و خون ۴۱ قربانی رنگ‌آمیزی شده‌اند. البته باید اشاره کرد که عدد ۴۱ در آیین وودو مقدس است. اکنون نتایج تحقیقاتی، که به نظر درست می‌آیند، از وجود پروتئین انسانی در دیوار‌های این کاخ خبر می‌دهند. 

این کاخ متشکل از ساختمان‌هایی است که به افتخار آداندوزن، پدر پادشاه قزو، که بین سال‌های ۱۷۹۷ و ۱۸۱۸ سلطنت می‌کرد، پس از مرگ او بنا شدند. محققان فرانسوی و بنینی در مجله «پروتئومیکس» (Proteomics) توضیح می‌دهند که مرگ در آیین وودو تنها تغییر حالت است نه از میان رفتن کامل. باورمندان به این آیین معتقدند که می‌توان بین دنیای انسان و مکانی که جسم او در آن گذاشته می‌شود، به مدد جادو، حائلی تعیین کرد. 

این حائل یا جدا‌کننده، بخشی از مرز ماورای طبیعی (متافیزیکی) است، زیرا عناصر ماورای طبیعی در دیوار فیزیکی گنجانده شده‌اند. این عناصر، عبادت‌کنندگان، خاکِ مکان مقدس، آب چشمه الهی و خون دشمنان است. این نیرو‌های عرفانی به‌شکلی نمادین از آنچه از ذات منزه پادشاه متوفی به جا مانده است محافظت می‌کنند. این بدان معنی است که خون ۴۱ قربانی نگون‌بخت برای کمک به ساخت دیوار‌ها مورد نیاز بوده است. 

آیین وودو 

بیش از ۵۰ میلیون نفر در آفریقا به آیین وودو باور دارند. نیسفور سوگلو، رییس‌جمهوری سابق این کشور، در سال ۱۹۹۶ آیین وودو را دین رسمی کشور اعلام کرد. وودو یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های جهان است و اعتقاد بر این است که از بنین سرچشمه گرفته است. بهتر است بدانیم جادوی فرو‌کردن سوزن در عروسک جزو آیین وودو نیست و تنها زاییده و پرداخته فیلم‌های هالیوودی است. 

محققان با روشی به نام طیف‌سنجی جرمی متوالی توانستند پروتئین‌های داخل پوشش دیوار را مشاهده کنند. آن‌ها به وجود هموگلوبین و ایمونوگلوبولین‌های انسان و پرندگان پی‌بردند که از وجود گلبول‌های قرمز خون خبر می‌دهد. اما آن‌ها یک ماده غیرمنتظره دیگر هم پیدا کردند: گندم!

در آن زمان در غرب آفریقا گندم محصول معمولی نبود، اما شواهد تاریخی نشان می‌دهد که پادشاه قزو از طرفداران ناپلئون سوم بود و گفته می‌شود که این دو هدایایی ردوبدل کرده‌اند. این امر احتمال وجود نان باگت فرانسوی در ساختن کاخ را افزایش می‌دهد، اما نمی‌توان مانند خون انسان قطعیتش را تایید کرد. 

هنوز مشخص نیست که این ۴۱ قربانی چه کسانی بوده‌اند. البته تیم تحقیقاتی می‌گوید که این افراد احتمالا برده یا اسیران جنگی بوده‌اند. با این حال، این نکته هم قابل ذکر است که وقتی یکی از پادشاهان داهومی از دنیا می‌رفت «آداب و رسوم بزرگ» اجرا می‌شد و در کنار رژه نظامی و دریافت هدایا، صد‌ها نفر قربانی می‌شدند.

برچسب ها :
تاریخ جهان
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان