کد خبر: ۴۰۲
12 فروردين 1403
12:47

۱۰ حیوان اسطوره‌ای مشهور دنیا را بشناسید؛ از غول و دیو تا اسب تک‌شاخ!

۱۰ حیوان اسطوره‌ای مشهور دنیا را بشناسید؛ از غول و دیو تا اسب تک‌شاخ!
موجودات افسانه‌ای موجوداتی شبیه حیوانات هستند که در داستان‌های تمدن‌های باستانی زندگی می‌کردند. انسان‌ها همیشه از تصور موجودات عجیب و غریب با ویژگی‌ها و قدرت‌های ماورایی لذت برده اند.

راز بقا: موجودات افسانه‌ای موجوداتی شبیه حیوانات هستند که در داستان‌های تمدن‌های باستانی زندگی می‌کردند. انسان‌ها همیشه از تصور موجودات عجیب و غریب با ویژگی‌ها و قدرت‌های ماورایی لذت برده اند.

به گزارش راز بقا، بسیاری از این موجودات در یک منطقه یا فرهنگ سرچشمه گرفته‌اند، اما برخی از آن‌ها مرز‌ها را درنوردیده‌اند - به عنوان مثال، انواع پری‌های دریایی و اسب شاخدار در سراسر جهان ظاهر می‌شوند. مردم در برخی فرهنگ‌ها هنوز بر این باورند که این موجودات با وجودی که مدرکی از حضور آن‌ها وجود ندارد، امروزه وجود دارند.

از نظر تاریخی، موجودات اساطیری یونان شناخته شده‌ترین موجودات در سراسر جهان بوده اند، اما جانوران متعدد دیگری که توسط تمدن‌های دیگر خلق شده اند نیز راه خود را به فرهنگ عامه مدرن باز کرده اند. برخی ترسناک و بسیار قدرتمند هستند. برخی دیگر مهربان و دوست هستند و مردم حضور آن‌ها را به فال نیک می‌گیرند. 

هیولا‌های دریایی

۱۰ حیوان اسطوره‌ای مشهور دنیا را بشناسید

هیولا‌های دریایی هزاران سال است که بخشی از اساطیر و فولکلور بشر بوده اند. مردم از دیرباز مجذوب اعماق وسیع و اسرارآمیز اقیانوس و موجوداتی هستند که در آن زندگی می‌کنند. قبل از تکنولوژی مدرن غواصی، مردم داستان‌هایی درباره جانوران دریایی می‌ساختند که برخی از آن‌ها خیلی دور از واقعیت نبودند.

دیو‌ها

دیو

اوگر‌ها موجوداتی شبیه انسان هستند که قرن‌ها بخشی از فرهنگ عامه و اساطیر بوده اند. آن‌ها اغلب به عنوان هیولا‌های بدون مغزی به تصویر کشیده می‌شدند که تهدیدی برای هر موجود زنده‌ای که با آن روبرو می‌شوند به شمار می‌روند. غول‌ها را می‌توان در داستان‌های بسیاری از تمدن‌ها یافت. 

پرندگان آتشین

پرندگان آتشین

ققنوس، پرنده آتش افسانه‌ای از اساطیر یونانی، دارای پر‌های درخشان طلایی و قرمز و قدرت منحصر به فرد برای تولد دوباره پس از مرگ بود. طبق افسانه ها، ققنوس ۵۰۰ سال زندگی کرد تا اینکه لانه‌ای از دارچین و مر را بسازد و با بدن آتشین خود آن را مشتعل کرد. از خاکستر، ققنوس دوباره متولد می‌شود و ۵۰۰ سال دیگر زندگی می‌کند. ققنوس‌ها نشانه‌های خوبی در نظر گرفته می‌شدند و اغلب با رویداد‌هایی مرتبط بودند که ممکن است مخرب به نظر برسند، اما واقعاً احیا کننده هستند.

غول‌ها

غول‌ها

غول‌ها در اساطیر جهان ظاهر می‌شوند. برخی افراد شرور، آدمخوار بودند و برخی دیگر قهرمان. این در حالیست که افسانه‌های بسیاری وجود دارد که غول‌ها را توصیف می‌کنند و یکی از محبوب‌ترین آن‌ها داستان سیکلوپ است. همان غول یک چشمی که توسط اودیسیوس کور شد. سیکلوپ یکی از موجودات افسانه‌ای در اساطیر یونانی و بعد‌ها در اساطیر روم است. سیکلوپ در اسطوره یونان، به نژادی بسیار کهن از غول‌هایی با یک چشم در وسط پیشانی گفته می‌شود. آن‌ها قدرتمند، سرسخت و غیرقابل پیش بینی بودند و حرکات آن‌ها همیشه همراه با خشونت و قدرت بود. 

پری دریایی

پری دریایی

پری دریایی - زنانی با دم ماهی - تقریباً در تمام افسانه‌های جهان که در نزدیکی دریا‌ها سرچشمه می‌گیرند، یافت می‌شوند. بیشتر تمدن‌ها پری دریایی را به فال نیک می‌گرفتند. با این حال، آن‌ها همچنین به عنوان نمادی از سیل، زلزله، سونامی و سایر بلایای طبیعی مورد استفاده قرار گرفته اند. در فرهنگ عامیانه، پری دریایی موجودی آبزی است که سر و بالاتنه انسان ماده و دم ماهی دارد. پری دریایی در فرهنگ عامه بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان از جمله اروپا، آسیا و آفریقا ظاهر می‌شود.

گرگینه‌ها

گرگینه‌ها

گرگینه‌ها موجودات افسانه‌ای در حال تغییر شکل هستند که به اساطیر یونان باستان بازمی گردند. آن‌ها تحت شرایط خاصی مانند ماه کامل بدن خود را از انسان به گرگ و بالعکس تغییر دادند. یک داستان معروف یونانی می‌گوید که خدای زئوس پادشاه لیکائون (مردی) را به گرگی تبدیل کرد که پسر خود را کشت. 

اژدها‌

اژد‌ها

اژد‌ها در حدود قرن هشتم قبل از میلاد در چین به وجود آمدند، اما در اساطیر اروپایی نیز توصیف شده‌اند. در هر دو فرهنگ، اژدهایان اولیه به عنوان موجوداتی مار مانند با بال توصیف می‌شدند. بعدها، تصویر اژدها‌ها به شکلی مارمولک مانند با پا‌ها و دم و همچنین بال تکامل یافت. گفته می‌شود بیشتر اژدها‌ها از دهان خود آتش ساطع می‌کنند. مردم اسکاندیناوی احساس می‌کردند که اژد‌ها بد و ویرانگر هستند. در چین، اژد‌ها را نشانه‌های خوبی می‌دانستند که نماد قدرت، ثروت و شانس بودند. 

انسان - جانور‌ها

therianthropes

ده‌ها موجود افسانه‌ای وجود دارند که به عنوان therianthropes (ترکیب انسان و جانور) شناخته می‌شوند - ترکیبی از حیوانات مختلف یا انسان و حیوانات. ظاهراً قرن هاست که مردم مجذوب این مفهوم بوده و هستند. پنج موجود اسطوره‌ای از محبوب‌ترین نژاد‌های ترکیبی بین انسان و جانور همگی از اساطیر یونان هستند.

خون آشام‌ها

خون آشام‌ها

گمان می‌رود که این موجودات افسانه‌ای تشنه به خون در دوران ماقبل تاریخ بوجود آمده اند و در تمدن‌های جهانی ظاهر شده اند. خون آشام‌ها موجودات جاودانه و تغییر شکل‌دهنده‌ای هستند که خون انسان یا حیوان را می‌نوشند. خون‌آشام‌ها در تاریخ معاصر به دلیل به تصویر کشیدن آن‌ها در رمان دراکولا اثر «برام استوکر» در سال ۱۸۹۷ و بسیاری از تصویر‌های بعدی در سینمای مدرن محبوبیت زیادی پیدا کردند.

تک شاخ‌ها

تک شاخ‌ها

تک شاخ‌ها بدون شک یکی از محبوب‌ترین حیوانات اسطوره‌ای تمام دوران هستند. بسیاری از فرهنگ‌ها بر این باورند که این اسب‌های شاخ دار زمانی روی زمین وجود داشته اند و اکنون منقرض شده اند. تک‌شاخ‌ها در تاریخ طبیعی یونان و دیگر فرهنگ‌های عامه در سراسر جهان توصیف شده اند. معمولاً اسب تک شاخ یک اسب سفید با یک شاخ بزرگ و مارپیچ روی پیشانی خود بود. برخی از داستان‌ها می‌گویند که سم‌های شکاف‌دار و ریشی شبیه بز داشت. همچنین در برخی از داستان‌های اساطیری آن را نماد مقدس صلح و پاکی می‌دانستند.

برچسب ها :
تاریخ جهان
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان