کد خبر: ۶۷۲
08 فروردين 1403
12:53

خون‌آشام افسانه‌ای؛ بزرگترین زالوی جهان تا نیم‌متر رشد می‌کند!

خون‌آشام افسانه‌ای؛ بزرگترین زالوی جهان تا نیم‌متر رشد می‌کند!
زالو غول پیکر آمازونیایی (Haementeria ghilianii) با اختلاف بسیار زیادی بزرگترین زالو جهان است که تا ۴۶ سانتی‌متر طول دارد.

راز بقا: زالو‌ها در نواحی مرطوب سرتاسر کره زمین یافت می‌شوند. در حالی‌که بیشتر آن‌ها کوچکتر از انگشت اشاره افراد معمولی هستند، تعداد کمی از آن‌ها می‌توانند بسیار طولانی‌تر از این رشد کنند.

به گزارش راز بقا؛ به جز این، یک گونه خاص از زالو می‌تواند آن‌قدر بزرگ شود که شبیه یک کابوس باشد! زالوی غول‌پیکر آمازونیایی، یک زالوی کمیاب که فقط در گویان فرانسه و برخی مناطق نزدیک آن در برزیل یافت می‌شود؛ بنابراین بعید است تا زمانی‌که در آن‌جا زندگی نکنید به یکی از آن‌ها برخورد کنید.

با این‌حال، عکس‌هایی از این موجود لزج باید برای ایجاد لرز در ستون فقرات شما کافی باشد!

در حالی که اندازه اکثر نمونه‌های زالو‌های غول‌پیکر بین ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر است، نمونه‌های استثنایی می‌توانند تا ۴۶ سانتی متر رشد کنند!

زالو

زالوی غول پیکر آمازونی که برای اولین‌بار توسط ویتوره جیلیانی، طبیعت‌شناس ایتالیایی در سال ۱۸۴۹ کشف شد. این زالو عمدتاً به دلیل اندازه غیرعادی‌اش، به موقعیتی تقریباً افسانه‌ای دست یافته است.

داستان‌ها و افسانه‌هایی درباره این انگل‌ها که خون یک انسان بالغ را در چند ساعت می‌مکند، وجود دارد. اگرچه هیچ داده علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

ادعا‌هایی نیز وجود دارند که به سال ۱۸۹۹ بازمی‌گردد و بیان می‌کند که چندین زالو می‌توانند با تخلیه خون اسب‌ها و گاوها، آن‌ها را بکشند. با توجه به اطلاعات کمی که در اینترنت پیدا کردیم، زالوی غول‌پیکر با سرعت ۰۴ تا ۱۵ میلی لیتر در دقیقه خون می‌مکد.

زالو

برخلاف زالو‌های آرواره‌ای که ردیفی از دندان‌ها برای سوراخ کردن پوست میزبان دارند، زالوی غول‌پیکر آمازونی از یک پروبوسیس - زائده‌ای تیز و سوزنی‌مانند که از دهانش بیرون می‌آید - برای سوراخ کردن پوست قربانیانش استفاده می‌کند. این خرطومی ۱۰ سانتی‌متری است که کاملاً در زیر پوست گسترش می‌یابد. با این‌حال بعید است که آن را حس کنید، چراکه ترکیبی از مواد شیمیایی ترشح شده توسط زالو برای بی‌حس کردن ناحیه‌ای که سوراخ می‌کند، وجود دارد.

بزاق زالو همچنین حاوی یک ضد انعقاد قوی است که جریان خون را تا مدت‌ها پس از جدا شدن از میزبان خود حفظ می‌کند.

طالو

زالوی غول پیکر می‌تواند ماه‌ها بدون تغذیه زنده بماند و صبورانه منتظر عبور قربانیان ناآگاه بماند.

در طول دوره لاغری، آن‌ها نسبتاً کوچک به نظر می‌رسند، اما وزن بدن آن‌ها در هر بار تغذیه ۳ تا ۶ برابر افزایش می‌یابد، بنابراین وقتی آزادانه خون را بمکنند، می‌توانند واقعاً غول‌پیکر شوند.

زالو غول پیکر آمازونیایی که دارای ماهیچه‌های طولی قوی است، بسیار محکم‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. به گفته مارک سیدال از موزه تاریخ طبیعی آمریکا، احتمالاً می‌توانید با یک چکمه روی یکی از آن‌ها قدم بگذارید و آن‌ها زنده بمانند. بنابراین، اگر با یکی از این هیولا‌ها برخورد کردید، باید راه دیگری پیدا کنید تا مطمئن شوید که مرده است.

برچسب ها :
زالو
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان