کد خبر: ۶۹۶
15 فروردين 1403
16:43

گرگ‌ها چطور به سگ تبدیل شدند؟!

گرگ‌ها چطور به سگ تبدیل شدند؟!
احتمالا حدود ۱۵ هزار سال و به تعبیری ۳۳ هزار سال پیش، نژاد خاصی از گرگ‌ها به خاطر ترس کمتر از انسان به او نزدیک شدند. انسان‌ها از این نزدیکی استقبال کرده و به آن‌ها غذا و پناه دادند. از آن زمان به بعد این گرگ‌ها به وفادارترین دوست آدمی یعنی سگ تبدیل شدند.

راز بقا: در طی این چند هزار سال، آدمی با اختلاط نژاد‌ها و تغییر رفتار این جانور، انواع گونه‌ها را خلق کرده است، به طوریکه برای برخی از آن‌ها باور اینکه این‌ها نوادگان گرگ‌ها و با همان ژنتیک هستند، دشوار است. دقیقا شبیه تغییراتی که توسط کبوترباز‌ها در مورد این پرندگان اعمال شد و انواع رنگی و با ظاهر ویژه از آن‌ها به وجود آمد که نظیرش در طبیعت یافت نمی‌شود. چنین تغییراتی برای برخی از گیاهان و درختان میوه نیز در راستای دانه یا میوه بهتر و بیشتر، در راستای منافع بشر و توسط خود او انجام گرفته است.

برخی داستان‌های واقعی در مورد سگ‌ها در حد افسانه است. یکی از آن‌ها مربوط به هاچیکو است که نماد وفاداری در ژاپن می‌باشد! حتی در افسانه‌ها نیز آدم‌ها به گرد وفاداری او نمی‌رسند. سگی که تا آخر عمرش به مدت ۱۰ سال، هر روز در ایستگاه قطار به انتظار دوستش پروفسور شابرو اوئنو می‌نشست. پروفسوری که در میان دانشجویانش سکته کرد و هیچگاه باز نگشت. زندگی و بعد آدمیت، درک این پدیده هاست! فیلم زیبایی از این داستان واقعی به نام “هاچیکو” به کارگردانی لاس هالستروم ساخته شده که دیدن آن به همه توصیه می‌شود. محال است با مشاهده این فیلم، لحظاتی به آرامش پس از یک گریه سبک نرسید!

گرگ‌ها چگونه به سگ تبدیل شدند؟!

لازم نیست یک سگ همچون هاچیکو اصیل و با نژاد باشد تا افسانه‌ای شود. در یکی از سریال‌های “مرگ دور است” سگ ولگردی در جنگل‌های آمازون، همراه یک ماجراجو می‌شود. پس از کش و قوس‌های فراوان، قایق این شخص غرق شده و این ماجراجو، جدا از سگش هر دو در جنگل گم می‌شوند. پس از چندین روز، گرسنگی و خستگی شدید به همراه مالاریا، شخص را به یک قدمی مرگ می‌کشاند، اما در همین لحظات، آن سگ همچون فرشته نجات ظاهر می‌شود و امید به زندگی را به شخص باز می‌گرداند! با گذشت چند روز دیگر در یک ماراتن مرگ و زندگی، این سگ بود که قربانی همراهش شد تا گوشتش را بخورد و از مرگ نجات پیدا کند!

در یک داستان واقعی دیگر از همین سریال، کوهنوردی که به شدت مجروح شده بود، روز‌ها به کمک سگش و شب‌ها با گرمای وجود او توانست زنده بماند. داستان سگی که از دست قطع شده صاحبش حفاظت کرده است، سگی که در یک تصادف با به صدا در آوردن آژیر خطر، صاحبش را از مرگ نجات داده است، سگی که سرطان پستان صاحب خود را تشخیص می‌دهد و بسیاری دیگر از این نمونه‌ها که ثبت و ضبط نشده اند، همه و همه حکایت از پیوند خارق العاده این جانور با انسان دارد!

اگر تنها کمی چشمانمان را به سوی طبیعت باز کنیم، مشابه چنین رفتار‌های حیرت انگیزی از سوی سگ‌ها را با چشم خود خواهیم دید. همین زمستان پیش که با یکی از دوستان به کوهپیمایی رفتیم، یک سگ باصطلاح ولگرد تنها با تکه نانی کل مسیر راه را زیر بارش برف با ما آمد و زمانی که ما در زیر یک صخره استراحت کردیم، غیب شد. اما همین که راه افتادیم، او را در پشت آن تخته سنگ دیدیم که زیر بارش برف منتظر ما نشسته بود و کلی برف روی بدنش باریده بود. زمانی در منزل یکی از روستائیان چند ساعتی را گذراندیم. به سگی که در حیاط آن‌ها بود چند تکه نان دادم. هنگام خداحافظی از صاحبخانه، رفتاری از آن سگ دیدم که هیچگاه از خاطرم نمی‌رود، او چند بار جلوی پای من چمباتمه زد تا مانع رفتنم شود و من به ناچار به را هم ادامه می‌دادم. زمانیکه از حیاط خارج شدم، او نیز معنای اجباری این جدایی را فهمید و با پارس کردن‌های مداوم و تکان دادن دمش آن را به من فهماند. چنین پدیده‌های زیبایی در کنار ما فراوان است و دیدن آن‌ها به خود ما بستگی دارد!

گرگ‌ها چگونه به سگ تبدیل شدند؟!

طبق آمار، افرادی که از سگ به عنوان حیوان خانگی استفاده می‌کنند، طول عمر بیشتری دارند. یکی از دلایل آن ترشح بیشتر هورمون اکسی توسین و دیگر هورمون‌های آرامش دهنده در زمان دوستی با این جانور است. با این حال بی دقتی و بی توجهی در مورد رفتار صحیح با این جانوران همچون هر بخشی از زندگی می‌تواند دردسر آفرین شود. من نیز تجربه‌های ناخوشایندی از حمله سگ‌ها داشته ام، اما امروزه می‌دانم که به استثنای سگ‌های هار، بیشتر آن‌ها و به ویژه سگ‌های نگهبان صرفا قصد حفاظت از قلمروی خود را دارند و در صورت رفتار مناسب، آسیبی از این جانور به آدمی نخواهد رسید. ترسیدن و فرار کردن، غریزه این جانور را برای تعقیب و احتمالا گاز گرفتن شما تحریک می‌کند. ظاهرا بهترین راه، پشت نکردن به آن و در صورت نیاز نشستن و برداشتن یک سنگ و سپس به آرامی دور شدن است.

سگ‌ها نیز چپ دست و راست دست دارند. آن‌ها همچون ما خواب می‌بینند. هنگام بازی و شوخی برخلاف بسیاری از آدم‌ها که چند جراحت برای همدیگر باقی می‌گذارند، بسیار دقت می‌کنند و حتی فشار دندان هایشان به قدری تنظیم شده است که کوچکترین خراشی باقی نمی‌گذارد! هنگامیکه له له می‌زنند، تشنه نیستند، بلکه در حال دفع گرما و خنک کردن خود می‌باشند. سگ‌ها برخلاف اجدادشان که زوزه می‌کشند، پارس می‌کنند و برخی معتقدند که این صدای ویژه، صرفا در تعامل با انسان‌ها تکامل یافته است و بسیاری مطالب دیگر که می‌توانید در لینک‌های زیر و دیگر کتاب‌ها یا فیلم‌ها بخوانید و ببینید.

منبع: بینگ بنگ

برچسب ها :
سگ گرگ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
درب کوچک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۱
0
0
کاش انسانها هم مثل سگها وفادار بودند، لعنت الله تعالی به زنهایی که به مردشان خیانت میکنند و برعکس
علم و کیهان