کد خبر: ۱۴۶
25 بهمن 1402
16:46

هفت نشانه هشدار حمله سگ که باید بدانیم

هفت نشانه هشدار حمله سگ که باید بدانیم
نشانه‌های ناراحتی سگ شامل لیسیدن لب‌ها، خواباندن گوش‌ها روی سر، خمیازه کشیدن، نشان دادن سفیدی چشم‌ها، رو برگرداندن، سعی در دور شدن از سایر سگ‌ها یا چمباتمه زدن یا راه رفتن به حالت خزیدن روی زمین است

رازبقا: بارها شنیده‌ایم که زن یا مردی یا کودکی در پی حمله سگی در پارکی یا خیابانی کشته شده است.

سگ به ندرت بدون نوعی اخطار حمله می‌کند و معمولا افزایش حس تهاجمی‌اش را با غریدن، غرغر کردن، پنجه به زمین کشیدن، دندان نشان دادن و جهیدن خود نشان می‌دهد؛ هرچند، احتمالا هرگونه احساس اضطراب احتمالی‌اش، بسیار پیش‌تر از نشان دادن رفتار‌های پیش‌گفته کاملا آشکار می‌شود.

نشانه‌های ناراحتی سگ شامل لیسیدن لب‌ها، خواباندن گوش‌ها روی سر، خمیازه کشیدن، نشان دادن سفیدی چشم‌ها، رو برگرداندن، سعی در دور شدن از سایر سگ‌ها یا چمباتمه زدن یا راه رفتن به حالت خزیدن روی زمین است.

اگر هریک از این رفتار‌ها را دیدید، بهترین کار این است که حیوان خود را دور کنید و به او فرصت بدهید تا خود را دوباره پیدا و جمع‌وجور کند.

همچنین، پیش از «نزدیک شدن» حیوانات به یکدیگر، باید از صاحب حیوانی که با آن روبه‌رو می‌شویم، بپرسیم که این کار اشکالی دارد یا نه، زیرا طرف مقابل ممکن است به دلیلی از مواجهه بد حیوانات با یکدیگر واهمه داشته باشد.

حتی اگر هم توافق داریم که اوضاع احتمالا همچنان دوستانه باقی می‌ماند، توجه داشتن دو طرف به زبان بدن سگ‌ها خیلی مهم است تا تغییری ناگهانی در رفتار هر یک، از چشم دور نماند.

اگر با سگ خود بیرون رفته‌ایم و سگ دیگری نشانه‌های تهاجمی بروز داد، باید سگ خود را «آرام، اما سریع» دور کنیم و نگذاریم خیلی به آن سگ نزدیک شود و حالت مطلوب آن است که مانعی مثل دروازه، نرده یا خودرو بین‌شان وجود داشته باشد تا روشن شود که قصد نزدیک شدن یا تجاوز به محدوده آن سگ نداریم.

اگر سگتان مورد حمله قرار گرفت، طبق توصیه «پی‌دی‌اس‌ای» نخست نباید هراس به خود راه دهید و نباید خودتان سگ‌ها را از هم جدا کنید، چون ممکن است دچار آسیب جدی شوید. البته چنین اجتنابی دشوار است و صاحب سگ احتمالا طبق غریزه تمایل دارد دخالت کند و از دوست خود محافظت کند.

به جای دخالت باید کناری بایستید و سعی کنید با سرو‌صدا یا دست زدن، حواس مهاجم را پرت کنید (با این امیدوار که صاحب آن سگ هم بکوشد او را آرام کند) و سگ خود را به کنار کشیدن و دور شدن تشویق کنید.

اگر سگتان مدام حالت تهاجمی دارد، می‌توانید هنگام پیاده‌روی به دهانش پوزبند بزنید و دوره‌های آموزش تخصصی بگذرانید.

اگر سگ مهاجمی خودتان را گاز گرفت، حتی اگر به نظر می‌رسد که گاز گرفتن پوست را پاره نکرده است، نخست باید زخم را ۱۰ دقیقه زیر آب سرد گرفت تا کاملا تمیز شود و هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کرد.

بعد باید حادثه را گزارش دهید تا مسئولان برای کسب اطمینان از رخ ندادن دوباره چنین حوادثی اقدامات لازم را انجام دهند.

برچسب ها :
سگ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان