کد خبر: ۱۸۵
09 ارديبهشت 1403
17:23

چرا برخی سگ‌ها مثل گرگ زوزه می‌کشند؟

چرا برخی سگ‌ها مثل گرگ زوزه می‌کشند؟
بسیاری از ما ممکن است زوزه کشیدن را مختص گرگ‌ها بدانیم، اما کسی که خودش یا همسایه‌اش سگ دارد می‌داند که سگ‌ها می‌توانند به خوبی اجدادشان زوزه بکشند. زوزه کشیدن بسته به دیدگاه افراد می‌تواند سرگرم کننده یا آزاردهنده باشد، اما قطعا بی هدف نیست.

راز بقا: سگ‌ها از پارس، غرغر، ناله و البته زوزه‌های خود برای برقراری ارتباط با انسان‌ها و همچنین با همدیگر به روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

به گزارش راز بقا، بسیاری از ما ممکن است زوزه کشیدن را مختص گرگ‌ها بدانیم، اما کسی که خودش یا همسایه‌اش سگ دارد  می‌داند که سگ‌ها می‌توانند به خوبی اجدادشان زوزه بکشند. زوزه کشیدن بسته به دیدگاه افراد می‌تواند سرگرم کننده یا آزاردهنده باشد، اما قطعا بی هدف نیست.

زوزه چیست؟

سگ‌ها صدا‌های مختلفی تولید می‌کنند، و احتمالاً مردم با پارس بیشتر آشنا هستند. دامپزشک «رایان لیرا» از کلینیک دامپزشکی کینگستون در انتاریوی کانادا می‌گوید: «اما زوزه از چند جهت با پارس معمولی متمایز است».

«لیرا» می‌گوید: «پارس کردن صدایی سریع‌تر و ارتباطی‌تر است که طبیعتا بهتر از زوزه کردن درک می‌شود. پارس کردن می‌تواند بیانگر شادی، ترس، پرخاشگری یا جلب توجه باشد. زوزه کمتر درک می‌شود و اغلب به عنوان بیان غم و اندوه یا ناامیدی در نظر گرفته می‌شود. اما در واقع، زوزه بیشتر یک ارتباط بین سگ‌هاست که به سگ‌های دیگر بفهمانند که چه احساسی دارند». 

به نظر می‌رسد زوزه کشیدن در جامعه سگ‌ها ذاتی است. گرگ ها، کایوت‌ها و شغال‌ها نیز زوزه می‌کشند. «باربارا شرمن»، رفتارشناس و دامپزشک در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در مصاحبه با نشنال جئوگرافیک در سال ۲۰۱۵ گفت که سگ‌های خانگی و اهلی در مقایسه با سگ‌های وحشی «واقعاً زوزه نمی‌کشند». شرمن گفت که زوزه واقعی «یک تماس پایدار و دوربرد» است.

سگ‌ زوزه می‌کشد

اما به نظر می‌رسد برخی از نژاد‌های سگ‌های خانگی بیشتر از بقیه زوزه می‌کشند. «لیرا» می‌گوید که همان تفاوت‌های ژنتیکی که ظاهر نژاد‌ها را تعیین می‌کند می‌تواند توضیح دهد که چرا برخی از نژاد‌ها بیشتر از بقیه زوزه می‌کشند. وی همچنین می‌گوید: «حتی ممکن است زوزه بدون در نظر گرفتن نژاد، ارتباط مستقیم‌تری با خود سگ داشته باشد. به عنوان مثال، برخی از سگ‌های شکاری - مانند بیگل ها، کونهوند ها، بلادهوند‌ها و باست هوند‌ها - صدای منحصر به فردی تولید می‌کنند که به عنوان «بایینگ» (ترکییب از زوزه و پارس) شناخته می‌شود، که احتمال زوزه کشیدن نژاد را افزایش می‌دهد. هاسکی‌ها نیز بیشتر زوزه می‌کشند. برخی فکر می‌کنند به این دلیل است که دی ان‌ای این نژاد می‌تواند مستقیماً با گرگ سیبری باستانی مرتبط باشد.

سگ‌ها به زوزه کشیدن می‌‌خواهند چه بگویند؟

هنگامی که سگ زوزه می‌کشد، احساسات یا پیام‌هایی وجود دارد که سگ سعی می‌کند آن‌ها را با انسان ها، با سگ‌های دیگر یا هر دو به اشتراک بگذارد. گاهی اوقات صدای زوزه سگ با شنیدن صدای خارجی مانند صدای آژیر یا پارس یک سگ دیگر ایجاد می‌شود. به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که سگ هنگام توقف محرک شنوایی خارجی، زوزه کشیدن را نیز متوقف می‌کند، به احتمال زیاد این اتفاق می‌افتد. در این موارد، به احتمال زیاد سگ فقط به صاحبش می‌گوید که از محیط اطراف خود آگاه است.

هنگامی که سگ زوزه می‌کشد، ممکن است سعی کند مکان خود را با سگ‌های دیگر در دسته خود به اشتراک بگذارد و این شامل صاحبانشان نیز می‌شود. به عنوان مثال، سگ پس از تنها ماندن در خانه، با شنیدن حرکت صاحب خود به سمت خانه یا بالا رفتن از پله ها، ممکن است زوزه بکشد.

از سوی دیگر، گاهی اوقات زوزه یک سگ معنای عکس دارد: آن‌ها ممکن است بگویند «عقب بروید». به عنوان مثال، گاهی اوقات سگ‌ها برای دور نگه داشتن دیگران زوزه می‌کشند و به سگ‌ها یا انسان‌های دیگر علامت می‌دهند که این زمین قلمرو آنهاست. سگ‌ها نیز وقتی عصبی هستند زوزه می‌کشند. توله سگی که اضطراب جدایی دارد ممکن است زمانی که از صاحب خود دور است یا درد دارد ممکن است زوزه بکشد. اما این دوستان پشمالوی ما همچنین برای جلب توجه و یا زمانی که بیش از حد خوشحال هستند نیز زوزه می‌کشند.

از کجا بدانیم سگ با زوزه کشیدن در حال ارسال چه پیامی است؟

همانطور که اشاره کردیم، دلایل زیادی برای زوزه سگ وجود دارد. اگر سگ شما زوزه می‌کشد ممکن است شما را گیج کند. آیا آن‌ها غمگین هستند؟ خوشحالند؟ فقط برای ماه زوزه می‌کشند؟ متأسفانه، «لیرا» می‌گوید، انسان‌ها معمولاً فقط از صدای زوزه نمی‌توانند تشخیص دهند که سگ‌ها چه می‌خواهند. 

وی می‌گوید: «بعید است که مردم بتوانند معانی پشت یک زوزه را بدون نوعی چارچوب بصری از هم متمایز کنند، یا اینکه قبلا فهمیده‌اند که زوزه سک با توجه به تجربه گذشته اکنون برای‌شان چه معنایی دارد». 

برای درک اینکه چرا سگ شما زوزه می‌کشد، لازم است از سرنخ‌های زمینه‌ای استفاده کنید. آیا سگ دیگری در این نزدیکی هست؟ آیا سگ شما علائم فیزیکی آسیب را نشان می‌دهد؟ آیا متوجه صدای بلندی در این نزدیکی شده اید که ممکن است حیوان خانگی شما را آزار دهد؟

اگر زوزه سگ شما دردسرساز شود چه؟ آیا می‌توانید آن را متوقف کنید؟ اما از آنجایی که سگ‌ها اغلب از زوزه کشیدن و پارس کردن برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، آیا ایده خوبی است که جلوی آن‌ها را بگیریم؟

لیرا توضیح می‌دهد: «احتمالا به این بستگی دارد که سگ درباره چه چیزی زوزه می‌کشند و نیاز‌هایی مانند راحتی، همراهی، غذا و ... دارند یا خیر. من نمی‌گویم که تلاش برای واداشتن سگ‌ها به توقف زوزه کشیدن مضر است، به شرطی که تنبیه منفی وجود نداشته باشد».

چه باید بکنیم؟ در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد. اگر سگ شما اضطراب جدایی دارد و زمانی که در خانه تنهاست زوزه می‌کشد، چند چیز را امتحان کنید که حواس او را پرت می‌کند مانند جویدن اسباب بازی یا حتی روشن گذاشتن تلویزیون. یا در موارد وخیم تر، دارو ممکن است لازم باشد.

اگر سگ شما زوزه می‌کشد تا توجه شما را جلب کند، «انجمن پیشگیری از ظلم به حیوانات آمریکا» می‌گوید که باید به سگ بیاموزید که زوزه کشیدن کارساز نیست. ناخواسته به خاطر رفتارشان به آن‌ها پاداش ندهید. در عوض، وقتی شروع به زوزه کشیدن می‌کنند، آن‌ها را کاملا نادیده بگیرید. به آن‌ها نگاه نکنید، نوازش نکنید یا با آن‌ها صحبت نکنید و این شامل توبیخ آن‌ها نیز می‌شود. فقط زمانی که ساکت هستند به آن‌ها پاداش دهید. این شامل دادن غذا، اسباب بازی و ... به آن‌ها می‌شود.

البته، گاهی اوقات سگ‌ها فقط می‌خواهند زوزه بکشند، و ما نمی‌توانیم کار زیادی در مورد آن انجام دهیم. «لیرا» می‌گوید: «آن‌ها ممکن است فقط خودشان را بیان کنند».

برچسب ها :
سگ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان