کد خبر: ۱۵۵۷
07 مرداد 1403
10:50

اولین «سلبریتی» تاریخ چه کسی بود؟

اولین «سلبریتی» تاریخ چه کسی بود؟
احتمالا این سؤال برای بسیاری ایجاد می‌شود که اولین سلبریتی تاریخ با معیارهایی که از یک سلبریتی می‌شناسیم چه کسی بوده است. بسیار از افراد شهرت زیادی داشتند از جمله آلبرت اینشتین و ... اما آنها طبیعتا در مقوله سلبریتی قرار نمی‌گیرند. برای اینکه بدانید اولین سلبریتی تاریخ چه کسی بوده مطلب زیرا مطالعه کنید.

راز بقا: برای پاسخ به این سوال که اولین سلبریتی تاریخ چه کسی بود، ابتدا باید به این بیندیشیم که افرادی که از آن‌ها به عنوان سلبریتی یاد می‌کنیم چه اشتراکاتی دارند. اگر فرمول شهرت را تجزیه کنیم، سه چیز مهم را می‌یابیم: محصول، مخاطب و صنعت.

به گزارش راز بقا، همه افراد مشهور چیزی تولید می‌کنند. می‌تواند یک فیلم، یک نمایش تلویزیونی، موسیقی یا محتوای رسانه‌های اجتماعی باشد. این محصول سپس مصرف می‌شود و مخاطبان از آن لذت می‌برند. غالباً به این مخاطبان هوادار می‌گویند.

همه افراد مشهور در صنایع خاصی مانند فیلم هالیوود یا موسیقی پاپ حضور دارند. این صنعت، فضایی را برای حضور افراد مشهور ایجاد می‌کند و تضمین می‌کند که محصول آن‌ها به مخاطبان درست برسد. این می‌تواند از طریق بازاریابی، مانند پوستر‌های تبلیغاتی و کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی باشد.

اولین سلبریتی تاریخ چه کسی بود؟

این فرمول برای شهرت می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم اولین سلبریتی مدرن چه کسی بوده است. در حالی که چهره‌هایی مانند کلئوپاترا، هنری هشتم یا آلبرت اینشتین بسیار مشهور هستند، اما سلبریتی محسوب نمی‌شوند، زیرا محصولی را تولید نمی‌کنند که برای سرگرمی مخاطب باشد.

«هریت فلچر» که استاد رسانه و ارتبطات اجتماعی در دانشگاه آنجلیا راسکین انگلستان است و از طرفی تاریخ سلبریتی‌ها را مطالعه کرده بر این عقیده است اولین فرد مشهور که می‌توان نام سلبریتیی را بر او گذاشت «لرد بایرون»، شاعر رمانتیک انگلیسی بود که از ۱۷۸۸ تا ۱۸۲۴ زندگی کرد.

به شهرت رسیدن لرد بایرون

لرد بایرون یکی از مشهورترین شاعران رمانتیک انگلیسی است. شاعران رمانتیک گروهی از نویسندگان در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹ بودند که به طبیعت، زیبایی و تخیل علاقه داشتند.

اولین سلبریتی تاریخ چه کسی بود؟

داستان ستاره شدن بایرون در اوایل دهه بیست سالگی او آغاز می‌شود، زمانی که او بین سال‌های ۱۸۰۹ تا ۱۸۱۱ به یک تور بزرگ مدیترانه عزیمت کرد. این تور بزرگ یک سفر سنتی به دور اروپا برای مردان جوان و طبقه بالا در زمان بایرون بود که نشان دهنده بزرگ شدن آن‌ها بود. این کمی شبیه به سالی بود که برخی از نوجوانان امروز قبل از رفتن به دانشگاه انجام می‌دهند.

بایرون در طول سفر‌های خود به کشور‌هایی مانند یونان و ترکیه، شروع به نوشتن شعری به نام «سفر زیارتی چایلد هارولد» یا «سفر زیارتی هارولد کوچک» کرد. داستان این شعر مرد جوانی را دنبال می‌کند که از زندگی خسته شده و به دنبال ماجراجویی در خارج از کشور است. تصور می‌شد که این شعر تا حدی اتوبیوگرافیک است، به این معنی که برخی از آن بر اساس زندگی خود نویسنده است.

اولین سلبریتی تاریخ چه کسی بود؟

بایرون دو بخش اول سفر زیارتی چایلد هارولد را در مارس ۱۸۱۲ منتشر کرد. این شعر بسیار موفق بود. در عرض سه روز کل نسخه‌ها فروخته شد و بایرون را یک شبه در لیست A-lister قرار داد.

به دنبال این اتفاق با او مانند یک ستاره هالیوود یا یک تأثیرگذار رسانه‌های اجتماعی یا به تعبیری مانند سلبریتی‌های کنونی رفتار می‌شد. او را به شیک‌ترین مکان‌ها دعوت می‌کردند و هر جا که می‌رفت مردم می‌خواستند با او ملاقات کنند.

لیدی الیزابت فاستر، دوشس دوونشایر، اشراف زاده، گفت که بایرون «در واقع تنها موضوع تقریباً در تمام گفتگوهاست». خوانندگان از داستان‌های ماجراجویی بایرون و رمز و راز شاعری که پشت سر این ماجراجویی‌ها بود هرگز سیر نمی‌شدند.

اولین شیفتگان

قبل از دیوانگان دو آتشه تیلور سویفت (Swifties)، بیانسه (Beyhive) و یا گروه بیتل (Beatlemania)، دیوانگان لرد بایرون (Byromania) وجود داشتند. این اصطلاحی بود که در آن زمان توسط همسر بایرون، آنابلا میلبانکه، برای توصیف دیوانگی برای هر چیزی که با بایرون مرتبط بود، ابداع شد. خوانندگان شعر بایرون، معروف به «بایرومانیا»، راه را برای هواداران مدرن هموار کردند.

اولین سلبریتی تاریخ چه کسی بود؟

بایرون یکی از اولین نویسندگانی بود که نامه‌های طرفداران را دریافت کرد. طرفداران کالا‌های بایرون را می‌خریدند از پرتره‌های چاپی گرفته که در کنار نوشته‌های او فروخته می‌شد تا بشقاب‌ها و کوزه‌های جدید.

خوانندگان نوشته‌ها و تصاویر مربوط به بایرون را جمع‌آوری می‌کردند و در قالب کتاب در می‌آوردند تا با دوستانشان به اشتراک بگذارند. این عمل که به عنوان Commonplace شناخته می‌شود، کمی شبیه به یک مجله یا وبلاگ‌های مدرن بود که مخصوص شیفتگان یک سلبریتی خاص است. 

پیروان بایرون همچنین داستان‌ها یا حماسه‌های مخصوص هواداری نوشتند و داستان جدیدی بر اساس اثر اصلی خلق کردند. خوانندگان اشعاری را به تقلید از سبک بایرون و پایان بندی‌های جایگزین برای آثار او نوشتند که برخی از آن‌ها در واقع منتشر شد.

اولین سلبریتی تاریخ چه کسی بود؟

فرهنگ عامه

لرد بایرون خیلی سریع به شهرت رسید، زیرا افراد بیشتری نسبت به قبل توانستند آثار او را بخوانند. در زمان نوشتن او، انقلاب صنعتی کتاب، روزنامه و مجلات را ارزان‌تر و چاپ آن‌ها را آسان‌تر کرد. گستره اقلام چاپی موجود برای خرید، از عکس گرفته تا شعر و کارتون، در حال گسترش بود.

علاوه بر این، تعداد بیشتری از مردم قادر به خواندن بودند، به این معنی که افراد بیشتری نسبت به قبل کتاب و مجلات می‌خریدند. این تغییرات شرایطی عالی را برای شهرت یک شاعر جوان ایجاد کرد.

برچسب ها :
تاریخ جهان
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان