کد خبر: ۱۹
28 بهمن 1402
17:11

راز بسیار عجیبی که نتیجه یک اقدام وحشتناک است؛ چرا برخی قورباغه‌ها پنج پا دارند؟

راز بسیار عجیبی که نتیجه یک اقدام وحشتناک است؛ چرا برخی قورباغه‌ها پنج پا دارند؟
قورباغه‌های خاصی که پنج (یا حتی شش) پا داشتند، پدیده‌ای مرموز و شوم تلقی می‌شدند؛ به ویژه در آمریکای شمالی، این گونه دوزیستان به عنوان قربانیان تولید مثل درون‌گروهی یا بدتر از آن، نتیجه مسمومیت با آفت کش‌ها دیده می‌شدند...

راز بقا: برای سال‌ها، قورباغه‌های انفرادی که پنج (یا حتی شش) پا داشتند، پدیده‌ای مرموز و شوم تلقی می‌شدند. به ویژه در آمریکای شمالی، این گونه دوزیستان به عنوان قربانیان تولید مثل درون‌گروهی یا بدتر از آن، نتیجه مسمومیت با آفت کش‌ها دیده می‌شدند. در این مطلب باز هم به قورباغه‎های عجیب دیگری پرداخته‌ایم.

به گزارش راز بقا، اما اکنون می‌دانیم، که قضیه بسیار عجیب‌تر و وحشتناک‌تر از این‌هاست. همه این‌ها به خاطر «کرم‌های پهن» است. لارو شناور کوچک کرم‌های پهن از پیله‌های خود بیرون می‌آیند و قسمت‌های عقبی نابالغ بچه قورباغه‌ها را آلوده می‌کنند و خود را می‌پوشانند. سپس انگل‌ها به شکل جوانه‌های کوچک در قسمت عقبی بچه قورباغه‌ها در می‌آیند و بعداً به پا تبدیل می‌شوند. 

تماشا کنید: این مار یک قورباغه را استفراغ کرد

به نظر می‌رسد که مقصر یک کرم مسطح انگلی به نام "Ribeiroia Ondatrae" باشد که در دستگاه گوارش پرندگان آبزی زندگی می‌کند، اما می‌تواند قورباغه‌ها را نیز آلوده کند.

این فرآیند تهاجمی می‌تواند باعث شود که قورباغه شش پای دیگر یا در برخی موارد اصلاً پا نداشته باشد!

راز بسیار عجیبی که نتیجه یک اقدام وحشتناک است؛ چرا برخی قورباغه‌ها پنج پا دارند؟

پا‌های این بچه قورباغه‌های آلوده یا رشد نمی‌کنند یا اندام‌های در حال رشد به دو شاخه تقسیم می‌شوند و در نتیجه یک جوانه دو یا چند پا تولید می‌کند. اما دلیل اینکه کرم‌های پهن این کار را انجام می‌دهند بی نهایت وحشتناک و عجیب است.

قورباغه‌های تغییر شکل یافته در برابر شکارچیان عملکرد خوبی ندارند و بیشتر توسط پرندگان آبی خورده می‌شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، کرم‌های پهن از قورباغه در معده پرنده بیرون می‌آیند و میزبان جدید خودشان یعنی همان پرندگان را آلوده می‌کنند. مرحله زندگی جنسی کرم‌های پهن فقط در پرنده می‌تواند آغاز شود. قورباغه بدبخت در این چرخه عجیب فقط نقش یک ساز و کار تحویلی و انتقال دارد!

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان