کد خبر: ۵۱۱
07 ارديبهشت 1403
23:02

ویژگی‌ عجیب قورباغه‌ها؛ آنها معده خود را بیرون می‌آورند و تمیز می‌کنند!

ویژگی‌ عجیب قورباغه‌ها؛ آنها معده خود را بیرون می‌آورند و تمیز می‌کنند!
انسان‌ها اگر دچار مسمومیت غذایی شوند می‌توانند از طریق مکانیسم استفراغ از شر مسمومیت‌ها خلاص شوند اما آیا قورباغه‌ها و برخی دیگر از حیوانات هم همین فرآیند را طی می‌کنند؟

راز بقا: سالاد سیب زمینی و بسیاری از خوراکی‌های دیگر که بیش از حد در گرما قرار می‌گیرند می‌تواند برای ما مسمومیت غذایی ایجاد کنند. خوشبختانه، می‌توان با استفراغ از شر میکروب‌های بدی که مصرف می‌شوند خلاص شد.

به گزارش راز بقا، اما برای قورباغه‌ها اینطور نیست. اگر قورباغه چیزی سمی بخورد، نمی‌تواند محتویات معده خود را بیرون بیاورد. در عوض، قورباغه تمام شکم خود را بیرون می‌اندازد.

چیزی که قورباغه‌ها را منحصر به فرد می‌کند این است که تمام شکم خود را بیرون می‌اندازند. به این دلیل که مکانیسم استفراغ در دهان آن‌ها قرار دارد. بنابراین، معده به سمت بیرون می‌چرخد و از دهان آن‌ها آویزان می‌شود. به این حالت «انحراف کامل معده» می‌گویند و کمی شبیه به بیرون ریختن محتویات داخل جیب است. قورباغه که موجودی مرتب است، با پا‌های جلویی شکم را که از دهانش آویزان شده پاک می‌کند تا تکه‌های سرگردان را از بین ببرد. سپس همه چیز را دوباره در بدن خود جاسازی می‌کند. 

مردم احتمالاً قبل از اینکه بلایی سرشان بیاید، حالت تهوع می‌گیرند، بنابراین یاد می‌گیرند که از هر چیزی که آن‌ها را بیمار می‌کند اجتناب کنند. هیچ راهی وجود ندارد که بفهمیم قورباغه قبل از اینکه شکمش را به سمت بیرون بچرخاند کمی احساس «سبز شدن» می‌کند یا خیر.

قورباغه‌ها تنها حیواناتی نیستند که نمی‌توانند استفراغ کنند. برخی دیگر از حیوانات عبارتند از اسب، خرگوش و موش - یکی از دلایل موثر بودن سَم موش همین است. برخی از حیوانات استعداد قورباغه برای پرتاب کردن کل اندام به بیرون را دارند. زمانی که یک کوسه نمی‌تواند چیزی را که خورده هضم کند یا احساس خطر کند، انحراف کامل معده به او اجازه می‌دهد از سَم دوری کند و از شکارچیان فرار کند.

بعضی از حیوانات این کار را بهتر از قورباغه انجام می‌دهند. خیار‌های دریایی، موجودات کرم‌مانند چاقی که مرتبط با ستاره‌های دریایی هستند، می‌توانند به عنوان دفاع از خود روده‌های خود را بیرون بیاورند تا شکارچیان را در هم بپیچند و بترسانند. آن‌ها حتی می‌توانند برای فرار، روده‌های خود را ببرند، نوعی قطع عضو به نام اتوتومی. روده‌ها به سرعت رشد می‌کنند.

برچسب ها :
قورباغه حیات وحش
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان