کد خبر: ۱۱۸۶
18 خرداد 1403
13:06

تاکتیک عجیب یک قورباغه ۶ سانتی‌؛ تولید انفجار صوتی با دهان برای ترساندن شکارچیان!

تاکتیک عجیب یک قورباغه ۶ سانتی‌؛ تولید انفجار صوتی با دهان برای ترساندن شکارچیان!
«قورباغه سارق سفالی» یک قورباغه بسیار رایج است که در جنگل‌های اولیه و ثانویه و حاشیه‌های جنگل زندگی می‌کند. معمولاً در بستر‌های برگی کف جنگل، یا روی برگ‌های دارای پوشش گیاهی کم در داخل جنگل یافت می‌شود.

راز بقا: در دنیای حیوانات، دفاع در برابر شکارچیان به روش‌های مختلفی قابل انجام است. اگر نمی‌توانید بدوید یا مقاومت کنید، می‌توانید خود را پنهان یا استتار کنید و وانمود کنید که آنجا نیستید، شاید از یک گل، برگ یا سنگ تقلید کنید. می‌توانید شبیه چیزی به نظر برسید که طعم وحشتناکی دارد یا شبیه چیزی که نزدیک شدن به آن بسیار بد است.

به گزارش راز بقا، اکنون، گروهی از دانشمندان دانشگاه یونیکَمپ سائوپائولوی برزیل، روش جدیدی از مقاومت یا دفاع در برابر شکارچیان را کشف کرده‌اند: جیغ زدن با صدای بلند

چیزی که به‌ویژه شگفت‌انگیز است این است که حیوانی که این روش دفاع را به کار می‌برد یک پستاندار کوچک بسیار آزرده یا یک حشره تحریک‌شده نیست، بلکه یک «قورباغه» است. در اینجا درباره نوعی قورباغه به نام «قورباغه سارق سفالی» حرف می‌زنیم. 

این قورباغه گونه‌ای قورباغه از خانواده Craugastoridae است. قورباغه دزد سفالی یک قورباغه بسیار رایج است که در جنگل‌های اولیه و ثانویه و حاشیه‌های جنگل زندگی می‌کند. معمولاً در بستر‌های برگی کف جنگل، یا روی برگ‌های دارای پوشش گیاهی کم در داخل جنگل یافت می‌شود.

این گیاه بومی جنگل‌های اقیانوس اطلس برزیل است و بیشتر در ایالت‌های ریودوژانیرو و اسپریتو سانتو یافت می‌شود. «هدادوس بینوتانتوس» یا همان قورباغه سارق سفالی قورباغه‌ای با رشد مستقیم و فراوان‌ترین گونه در جامعه است. 

طول قورباغه ماده به ۶۴ میلی متر می‌رسد. ماده این گونه بزرگتر از نرهاست که ممکن است در نتیجه تولید تخم‌های بزرگتر باشد. 

نحوه تولد قورباغه‌ها این گونه است که قورباغه‌های کوچک مستقیما از تخم ماده‌های ۶۰ میلی متری بیرون می‌آیند (آن‌ها مرحله بچه قورباغه ندارند). عدم وابستگی به آب ساکن باعث شده که قورباغه سارق سفالی به یکی از رایج‌ترین دوزیستان در جنگل‌های ایالت‌های ریودوژانیرو و اسپیریتوسانتو تبدیل شود.

این فراوانی به این معنی است که این گونه توسط زیست شناسان به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته و البته آن‌ها فکر می‌کردند که هرآنچه که لازم است درباره بیولوژی قورباغه بدانند، به دست آورده و کتاب او را بسته‌اند. این تا زمانی بود که بوم‌شناس «اوبیراتا فریرا سوزا» و همکارانش تصمیم گرفتند نگاهی دقیق‌تر به تماس‌های این گونه داشته باشند.

این قورباغه عجیب با صدای بلند سر شکارچیان جیغ می‌زند

فریاد اولتراسونیک

دانشمندان متوجه شدند که همراه با صدای غور غور قورباغه و سایر صداهای قابل شنیدن برای انسان، مجموعه عظیمی از تماس‌های اولتراسونیک نیز وجود دارد. مطالعه دقیق نشان داد که این صدا‌ها فقط در شرایط بسیار خاصی منتشر می‌شوند.

هر زمان که قورباغه‌ها عمیقاً وحشت زده می‌شدند، پشت خود را کاملا قوس می‌دادند و دهان خود را زیاد باز می‌کردند. به طور عجیبی در این شرایط و زمانی که دهان آن‌ها شروع به بسته شدن می‌کرد صدا‌هایی شنیدنی ظاهر شد. قبل از آن، این تیم کشف کرده بودند که این دوزیستان رنگارنگ صدا‌هایی (که برای گوش انسان قابل شنیدن نیستند) تولید می‌کردند که نه تنها بسیار زیر، بلکه بسیار بلند نیز بود. اگرچه اینکه دقیقاً این صدا چقدر بلند است هنوز باید مورد مطالعه قرار گیرد. 

محققان فکر می‌کنند که این صدا‌ها یا به عنوان یک انفجار صوتی عمل می‌کنند و باعث شوک و درد در شکارچی بالقوه می‌شوند، یا شاید برای جذب شکارچی بزرگ‌تر عمل می‌کنند تا تهدید فعلی از بین برود. 

این قورباغه عجیب با صدای بلند سر شکارچیان جیغ می‌زند

تماس‌های «اولتراسونیک» در قورباغه‌ها نادر است. تنها سه گونه کوچک در آسیا وجود دارند که چنین صدا‌هایی تولدی می‌کنند، اما صدا‌ها در آنجا عملکرد‌های جنسیتی و قلمروی قورباغه‌های آشنا را دارند. سوزا و همکارانش می‌گویند قورباغه سارق سفالی تنها گونه شناخته شده‌ای است که از این صدا‌ها برای دفاع استفاده می‌کند.

اکنون محققان قصد دارند دقیقاً تعیین کنند که قورباغه سارق سفالی چگونه این صدا‌ها را تولید می‌کند و صدای آن چقدر بلند است.

برچسب ها :
قورباغه
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان