کد خبر: ۷۸۶
26 فروردين 1403
17:25

پرنده غول پیکر ۵۳ میلیون ساله در قطب شمال پیدا شد

پرنده غول پیکر ۵۳ میلیون ساله در قطب شمال پیدا شد
دانشمندان تایید کردند که یک پرنده غول پیکر بدون پرواز با سری به اندازه کله یک اسب ۵۳ میلیون سال پیش در قطب شمال پرسه می‌زد، زمانی که بیابان یخی منطقه بیشتر به یک باتلاق شباهت داشت.

راز بقا: یک مطالعه مشترک توسط موسسات آمریکایی و چینی نشان داد که این جانور عظیم به نام «گاستورنیس» در جزیره‌ای که اکنون به نام «جزیره السمر» شناخته می‌شود وجود داشته و در بالای دایره قطب شمال نیز یافت شده است. تخمین زده می‌شود که این پرنده ۶ فوت قد و چند صد پوند وزن داشت.

به گزارش راز بقا و به نقل از گاردین، شواهد حضور گاستورنیس در قطب شمال از یک استخوان انگشت پا که توسط محققان در دهه ۱۹۷۰ یافت شد، بدست آمد. دانشمندان تایید کردند که این استخوان با استخوان گاستورنی فسیل شده با سن مشابه که در وایومینگ یافت شده مطابقت دارد.

پروفسور «توماس استیدهام» از آکادمی علوم چین در پکن گفت: «من نمی‌توانستم نمونه‌های وایومینگ را از نمونه السمر» تشخیص دهم، حتی اگر این نمونه در فاصله ۴۰۰۰ کیلومتری (۲۵۰۰ مایلی) شمال یافت شده است. استیدهام و همکارش «ژالین ابرل» از دانشگاه کلرادو بولدر، استخوان‌ها را از طریق تکنیک‌هایی مانند مطالعه محل قرارگیری اتصالات ماهیچه‌ای با هم تطبیق دادند. 

این تحقیق سوالات جالبی را در مورد رفتار گاستورنیس مطرح می‌کند. این پرنده غول پیکر ممکن است زمستان از قطب شمال به قطب جنوب مهاجرت کرده باشد، جایی که منطقه به مدت ماه‌ها در تاریکی قرار می‌گیرد. ابتدا تصور می‌شد که این گونه یک گوشتخوار عظیم است، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که گاستورنیس احتمالاً گیاهخوار بوده و از منقار بزرگ خود برای خوردن برگ ها، مغزها، دانه‌ها و میوه‌ها استفاده می‌کرده است.

«ابرل» گفت که فسیل‌های پرندگانی که در قطب شمال یافت شده اند «بسیار نادر» هستند و محققان مطمئن نیستند که گاستورنیس در طول سال در این منطقه زندگی می‌کرده یا نه.

+ با شوبیل پرنده کروکودیل‌خوار آشنا شوید

وی در ادامه گفت: «امروزه برخی از اردک‌های دریایی وجود دارند که زمستان را در قطب شمال سرد و یخبندان می‌گذرانند و ما گونه‌های بیشتری از پرندگان آبی را می‌بینیم که فقط در ماه‌های نسبتاً گرم بهار و تابستان در قطب شمال هستند».

جزیره السمر کانادا دهمین جزیره بزرگ جهان است و در مجاورت گرینلند قرار دارد. السمر که پر از آبدره‌هاست و به صفحات وسیع یخی متصل است، یکی از سردترین، خشک‌ترین و دورافتاده‌ترین مکان‌های روی زمین است. دما در زمستان می‌تواند به منفی ۴۰ درجه سانتیگراد برسد.

با این حال، ۵۳ میلیون سال پیش، در دوره ائوسن، اینجا مکان بسیار متفاوتی بود. در طول این مدت، قطب جنوب همچنان به استرالیا متصل بود و دمای جهانی به طور غیرعادی گرم بود، که به این معنی بود که جهان عمدتاً عاری از یخ بود. جزیره السمر از نوعی باتلاق سرو پوشیده شده بود که اکنون بسیار دورتر در جنوب ایالات متحده یافت می‌شود. با شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه این منطقه میزبان لاک پشت ها، تمساح ها، نخستی‌ها و حتی پستانداران بزرگ مانند کرگدن بوده است.

+  پرندگان خیابانی نابارور و پرندگان فرودگاه ناشنوا می‌شوند! 

اگرچه میمون‌ها و تمساح‌ها به این زودی‌ها به السمر باز نمی‌گردند، اما محققان گفتند که کشف گاستورنیس درک بهتری از عواقب تغییر آب و هوا ارائه می‌دهد.

ابرل گفت: «یخ‌های دائمی قطب شمال، که هزاران سال است وجود داشته اند، در مسیر ناپدید شدن قرار دارند. نمی‌گویم که تمساح‌ها و لاک پشت‌های غول پیکر به این زودی‌ها به جزیره السمر باز می‌گردند، اما آنچه در مورد فواصل گرم گذشته در قطب شمال می‌دانیم می‌تواند به ما ایده بسیار بهتری در مورد آنچه در مورد تغییر جمعیت گیاهان و حیوانات در آینده در آنجا انتظار داشته باشیم، ارائه دهد».

برچسب ها :
انقراض دایناسور
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان