فیلمی که برای اولین بار منتشر می‌شود؛ پرش بچه پنگوئن‌ها از ارتفاع ۲۰ متری!

کد خبر: ۷۸۸
25 فروردين 1403
15:38

راز بقا: همانند گروهی از نوجوانان که بالای یک صخره جمع می‌شوند و منتظرند ببینند آیا کسی آنقدر شجاع است که به عنوان نفر اول به دریاچه بپرد، صد‌ها پنگوئن امپراتور ماه‌ها در بالای یک سکو یا رَف یخی قطب جنوب جمع می‌شوند که تقریباً ۵۰ فوت بالاتر از دریا قرار دارد. 

به گزارش راز بقا، به انگیزه گرسنگی، بچه پنگوئن‌ها از لبه دره یخی به همتایان خود که به پایین می‌پرند نگاه می‌کنند، گویی به این فکر می‌کنند که آیا ممکن است از چنین سقوطی جان سالم به در ببرند یا نه. سپس یک پنگوئن به دنبال همتای خود از بالا به آب می‌پرد. 

برخی از پنگوئن‌ها به تماشای سقوط یک پرنده و پاشیدن آن در آب یخی زیر دره گردن خود را کج می‌کنند. چند ثانیه بعد، بچه پنگوئن بیرون می‌آید و شنا می‌کند و برای پر کردن شکمش با ماهی تازه، میگو و ماهی مرکب شروع به حرکت می‌کند. به تدریج، بچه‌های دیگری نیز به دنبال آن می‌پرند و بال‌های خودشان را که برای آب ساخته شده و نه هوا به حرکت در می‌آورند.

چرا بچه پنگوئن‌های امپراتور از ارتفاع ۲۰ متری دره‌ها می‌پرند؟! / اولین فیلم از پرش بچه پنگوئن‌ها منتشر شد

فیلمسازانی که در حال ساخت مجموعه مستندی به نام «اسرار پنگوئن ها» هستند که قرار است در سال ۲۰۲۵ و در روز زمین در نشنال جئوگرافیک و دیزنی پلاس پخش شود، این صحنه فوق العاده نادر را با هواپیمای بدون سرنشین در ژانویه در خلیج آتکا، در لبه دریای وِدِل در غرب قطب جنوب ثبت کردند. به گفته دانشمندان، این اولین فیلم ویدئویی از بچه پنگوئن‌های امپراتور است که از چنین صخره‌ی بلندی می‌پرند.

«میشل لارو»، زیست‌شناس حفاظت در دانشگاه کانتربری در کرایست‌چرچ نیوزلند، می‌گوید: «نمی‌توانم باور کنم که آن‌ها این صحنه را در فیلم وارد کرده‌اند». لارو، که خودش شاهد پرش پنگوئن‌ها نبوده، از خلیج آتکا بازدید کرده تا در مورد سومین سال ثبت رفتار پنگوئن امپراتور، از تخمگذاری تا پریدن بچه‌ها از ارتفاع ۱۵ متری، به گروه فیلمبرداری مشاوره بدهد.

به طور معمول، پنگوئن‌های امپراتور روی یخ‌های دریایی شناور آزاد که هر سال آب می‌شوند و از بین می‌روند، لانه می‌سازند، نه روی سکو‌ها یا رَف‌های یخی که محکم به خشکی چسبیده‌اند. اما اخیراً برخی از کلنی‌ها در رَف‌های یخی لانه سازی کرده اند. دانشمندان بر این باورند که این تغییر می‌تواند به ذوب شدن سریع‌تر فصلی یخ‌های دریا ناشی از تغییرات آب و هوایی مرتبط باشد.

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، جمعیت پنگوئن‌های امپراتور جهان را که حدود ۵۰۰۰۰۰ پرنده تخمین زده می‌شود، عمدتاً به دلیل تأثیر تغییرات آب و هوایی بر قلمرو یخی به عنوان «تقریباً در معرض خطر» طبقه‌بندی کرده است.

اوایل ژانویه ۲۰۲۴، در آخرین هفته‌های قبل از شکسته شدن یخ‌های دریا در پایان تابستان نیمکره جنوبی، فیلمسازان گروهی از بچه پنگوئن‌ها را دیدند - که «لارو» احتمال می‌دهد در سکوی یخی بزرگ شده‌اند - که در جهت شمال و به سمت صخره حرکت می‌کنند. سازندگان فیلم که کنجکاو بودند این بچه‌ها کجا می‌روند، یک پهپاد را برای تماشای پرنده‌ها فرستادند. به تدریج بچه پنگوئن‌های بیشتری به گروه پیوستند و تعداد آن‌ها افزایش یافت تا اینکه چند صد بچه پنگوئن در بالای رَف یخی ایستادند.

«باید بروم»

«جرالد کویمن»، فیزیولوژیست پژوهشی که بیش از پنج دهه را صرف مطالعه پنگوئن‌های امپراتور در قطب جنوب کرده، می‌گوید که تنها یک بار چنین رویدادی را دیده است؛ بیش از ۳۰ سال پیش.

کویمن در کتاب «سفر با امپراتورها» که در نوامبر ۲۰۲۳ منتشر شد، می‌نویسد: «برف متحرک، سطح شیب‌دار ملایمی از یخ دریا را روی یک کوه یخی تشکیل داده بود و دسته‌ای از بچه پنگوئن‌ها از سطح شیب‌دار به سمت کوه بالا رفته بودند».

آن‌ها روی یک صخره ۲۰ متری بر فراز دریایی که گاهی اوقات آب آزاد و گاهی مملو از شناور‌های یخ بود، ایستادند. در طی چند روز، تقریباً ۲۰۰۰ بچه پنگوئن امپراتور روی لبه صخره یخی جمع شدند.

کویمن، استاد بازنشسته مرکز بیوتکنولوژی دریایی و زیست پزشکی در موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس در کالیفرنیا می‌نویسد: «در نهایت، آن‌ها شروع به راه رفتن روی صخره کردند».

«آن‌ها نه پریدند و نه جهش کردند، فقط راه رفتند و با کله به پایین سقوط کردند، گاهی اوقات قبل از افتادن روی آب با یک صدای طنین انداز، دو چرخش در هوا انجام دادند».

چرا بچه پنگوئن‌های امپراتور از ارتفاع ۲۰ متری دره‌ها می‌پرند؟! / اولین فیلم از پرش بچه پنگوئن‌ها منتشر شد

دانشمندانی که پنگوئن‌ها را از ماهواره هاو در فضا رصد می‌کنند. «پیتر فرِتوِل»، دانشمند بریتانیایی محقق قطب جنوب که چندین سال است تصاویر ماهواره‌ای کلنی‌های پنگوئن‌های امپراتور خلیج آتکا را مطالعه کرده، می‌گوید «این پدیده نادر است». وی همچنین می‌گوید گهگاه ردپای پنگوئن‌ها را می‌بیند که به سمت شمال و به سمت آن صخره می‌روند. او این نظریه را نیز مطرح می‌کند که بچه‌های پنگوئن‌های ژانویه ممکن است از یک یا دو بزرگسال پیروی کرده باشند که «اصولاً راه را اشتباه رفته‌اند».

بچه امپراتور‌ها معمولاً از روی یخ دریا می‌پرند و فقط چند فوت به داخل اقیانوس می‌روند. اما دانشمندان می‌گویند، این نوزادان خود را در مکانی دشوار برای ورود به آب می‌یابند در حالی که احتمالاً احساس گرسنگی شدید می‌کردند. والدین آن‌ها قبلاً به دریا رفته بودند و این پیام را فرستادند که زمان آن رسیده است که آن‌ها برای خود ماهی بگیرند و به همین دلیل بچه‌ها محکم نشسته و منتظر بودند تا پر‌های بالغ براق و ضدآب آن‌ها رشد کند و جایگزین پر‌های آن‌ها شود.

«لارو» می‌گوید: «وقتی بچه پنگوئن‌ها به این صخره می‌رسند، می‌گویند: «خب، اقیانوس را می‌بینم و باید وارد آنجا شوم. این یک پرش سرگرم کننده به نظر نمی‌رسد، اما فک می‌کنم که باید بروم.»

پرندگان مقاوم

در حالی که دانشمندان تصور نمی‌کنند پرش از صخره مستقیماً با تغییرات آب و هوایی و گرم شدن قطب جنوب مرتبط باشد، اما «فرتول» می‌گوید «کاهش مداوم یخ دریا در این قاره ممکن است بچه امپراتور‌های بیشتری را مجبور به تولید مثل در رَف‌های یخی کند، بنابراین این رفتار در آینده رایج‌تر می‌شود». 

چرا بچه پنگوئن‌های امپراتور از ارتفاع ۲۰ متری دره‌ها می‌پرند؟! / اولین فیلم از پرش بچه پنگوئن‌ها منتشر شد

دانشمندان در مورد کاهش ناگهانی یخ‌های قطب جنوب از سال ۲۰۱۶ و عواقب وخیم احتمالی آن برای بقای طولانی مدت پنگوئن‌های امپراتور نگران بوده اند.

فرتول می‌گوید: «ما تخمین می‌زنیم که تا پایان قرن کل جمعیت پنگوئن‌های امپراتور را از دست می‌دهیم. اگر تغییرات آب و هوایی به همین مسیری کنونی خود ادامه دهد ممکن است کل گونه از بین برود و این بسیار دلخراش است.»

«لارو» به توانایی امپراتور‌ها برای انطباق امیدوار است و غواصی اخیر در فیلم را گواهی بر سرسختی آن‌ها می‌داند. وی می‌گوید: «آن‌ها فوق العاده انعطاف پذیر هستند چرا که میلیون‌ها سال است که وجود دارند. آن‌ها تغییرات زیادی را در محیط خود دیده اند. سوال این است که پنگوئن‌های امپراتور با چه سرعتی می‌توانند با تغییرات کنونی آب و هوایی انطباق پیدا کنند».

برچسب ها :
پنگوئن
ارسال نظر