کد خبر: ۱۱۱۲
17 خرداد 1403
15:51

چرا گاهی در زمان غروب و طلوع خورشید یک «نور سبز» دیده می‌شود؟

چرا گاهی در زمان غروب و طلوع خورشید یک «نور سبز» دیده می‌شود؟
در یک روز صاف و آفتابی، گاهی اوقات درست پس از غروب یا قبل از طلوع خورشید نور سبزی ظاهر می‌شود. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟

راز بقا: همانطور که خورشید به زیر افق فرو می‌رود و نور شروع به کم شدن می‌کند، ناظران خوش شانس ممکن است درخشش نادر و مختصری از یک «نور سبز رنگ زمردین» را ببینند. یک «نور سبز» که گاهی اوقات درست بعد از غروب یا قبل از طلوع خورشید دیده می‌شود. پس چه چیزی باعث ایجاد نور سبز می‌شود؟

به گزارش راز بقا، مانند بسیاری از منظره‌های رنگارنگ در آسمان، مانند رنگین کمان، فلاش سبز نتیجه تجزیه شدن نور خورشید به رنگ‌های مختلف است. «یوهانس کورتیال»، محقق اپتیک دانشگاه گلاسکو گفت که نور خورشید به طور معمول سفید است، زیرا از تمام طول موج‌های نور مرئی تشکیل شده است. اما وقتی نور سفید از محیطی با چگالی بالاتر مانند شیشه یا آب با زاویه مشخصی عبور می‌کند، طول موج‌هایی با رنگ‌های مختلف شروع به خم شدن و جدا شدن می‌کنند. به این جدایی «انکسار» می‌گویند.

جو زمین، با چگالی متفاوت گازهایش، می‌تواند نور را نیز بشکند. «جان نول»، هواشناس مستقر در کالیفرنیا می‌گوید به همین دلیل است که ما گاهی هاله‌های رنگین کمان را در اطراف خورشید یا سراب‌ها در دوردست می‌بینیم. انکسار به ویژه زمانی آشکار می‌شود که خورشید به افق نزدیک‌تر می‌شود، زیرا نور خورشید با زاویه‌ای خاص وارد ضخیم‌ترین قسمت جو می‌شود. «نول» در ادامه می‌گوید: «این دقیقا زمانی است که ممکن است فلاش سبز قابل مشاهده باشد».

چرا گاهی در زمان غروب و طلوع خورشید یک «فلاش سبز» وجود دارد؟

اکثر فلاش‌های سبز به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک نوع درست قبل از ناپدید شدن خورشید رخ می‌دهد. نول گفت که این همان چیزی است که در رمان «پرتو سبز» ژول ورن به آن اشاره شده است.

چگونه این نور سبز را ببینیم؟

برای شانس دیدن این نور سبز رنگ، باید چند فاکتور با یکدیگر هماهنگ شوند. کورتیال می‌گوید، اول، شما باید بتوانید خورشید را در حالی که نزدیک به افق است، مانند ساحل یا در ارتفاعات کوهستان ببینید. نول نیز گفت: در مناطق ساحلی مانند سانفرانسیسکو، در روز‌های گرمتر، زمانی که یک لایه هوای گرم روی آب سردتر وجود دارد، به احتمال زیاد فلاش سبز را مشاهده خواهید کرد. این لایه‌های هوا به انکسار نور خورشید کمک می‌کنند.

کورتیال گفت اینکه رنگ سبز قابل مشاهده است یا نه، بستگی به این دارد که چه چیز‌هایی در جو وجود دارد. ذرات می‌توانند نور آبی و بنفش را پراکنده کنند و نور سبز را بیشتر نمایان کنند. کورتیال این را در یک آزمایش ساده نشان داد: وی پودر شیر را به مخزن پر از آب اضافه کرد و سپس نور سفید دوچرخه را به داخل آن تاباند. وقتی او غلظت مناسبی از آن ذرات را اضافه کرد، گفت: «شما یک نور سبز درخشان می‌بینید.»

طبق گفته «جان نول» شما باید بتوانید در یک روز روشن، یک خط دید مستقیم از خورشید داشته باشید تا نور سبز را ببینید، که گفتن آن آسان‌تر از انجام آن است. (هرگز بدون محافظ چشم مخصوص مستقیماً به خورشید نگاه نکنید، زیرا می‌تواند به چشمان شما آسیب برساند.) بنابراین «نول» توصیه می‌کند از دوربینی با لنز زوم برای گرفتن فلاش سبز استفاده کنید (دوباره، مطمئن شوید، مراقب باشید و از چشمان خود محافظت کنید). نول خاطرنشان کرد، زوم کردن روی خورشید همچنین باعث می‌شود که فلاش‌های کوچک بیشتر نمایان شوند.

جرقه‌های سبز معمولا در کمتر از یک ثانیه اتفاق می‌افتد. اما اگر خوش شانس باشید، یک فلاش سبز می‌تواند برای یک یا دو دقیقه بدرخشد. نول خودش این را به ندرت مشاهده کرده، حتی پس از بیش از ۴۵ سال مستندسازی این پدیده. وی گفت اگر شرایط جوی به اندازه کافی پایدار بماند، می‌توان جرقه‌های سبز را برای مدت بیشتری ادامه داد.

کورتیال گفت: «وقتی رنگ سبز را در آسمان می‌بینید واقعاً اتفاق عجیبی است. بنابراین، دفعه بعد که در حال تماشای غروب خورشید هستید، بیشتر درگیر آن شوید. اکنون، شما بیشتر می‌دانید که چه اتفاقی می‌افتد».

برچسب ها :
علم خورشید نجوم
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان