کد خبر: ۱۱۷۱
06 خرداد 1403
15:34

فلامینگو‌ها دوستانشان را «انتخاب» می‌کنند و با آن‌ها ارتباط طولانی و عمیق ایجاد می‌کنند!

فلامینگو‌ها دوستانشان را «انتخاب» می‌کنند و با آن‌ها ارتباط طولانی و عمیق ایجاد می‌کنند!
طبق یک مطالعه جدید، این پَرصورتی‎های جذاب شبکه‌های اجتماعی پیچیده‌ای را تشکیل می‌دهند و افرادی که قرار است وقت خود را با آن‌ها بگذرانند را انتخاب می‌کنند.

راز بقا: یک مطالعه پنج ساله که توسط محققان دانشگاه اکستر انجام شد، نشان می‌دهد که فلامینگو‌ها افرادی را که وقت‌شان را با آن‌ها می‌گذرانند، انتخاب می‌کنند.

به گزارش راز بقا، دوستی‌های فلامینگو به‌دلیل آن‌که اولویت‌ها را در نظر می‌گیرند و نه ارتباطات سست و تصادفی را، به مدت طولانی حفظ می‌شوند.

همچنین، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فلامینگو‌ها با ایجاد شبکه‌های اجتماعی پیچیده و دوستی‌های طولانی‌مدت، تلاش می‌‎کنند تا از گله محافظت کنند.

فلامینگو‌ها به عنوان حیواناتی بسیار پرجمعیت شناخته می‌شوند و در گله‌هایی به بزرگی بیش از ۲ میلیون پرنده پرواز می‌کنند. اما یک مطالعه پنج ساله که توسط محققان دانشگاه اکستر انجام شد، نشان می‌دهد که فلامینگو‌ها به افرادی که وقت خود را با آن‌ها سپری می‌کنند، علاقمند هستند و به طور مداوم با دوستان نزدیک خاصی معاشرت می‌کنند و پرندگان دیگر را نادیده می‌گیرند.

این مطالعه که در “Behavioral Processes” منتشر شد، چهار گونه فلامینگو را از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ مورد بررسی قرار داد و یافته‌ها را با داده‌های جمع‌آوری‌شده در مورد فلامینگو‌ها در سال ۲۰۱۲ مقایسه کرد. محققان گله‌های کارائیب، شیلی و آند را بررسی کردند. داده‌های رفتاری نیز با سوابق عکاسی از پرندگان جمع‌آوری شد که چهار بار در روز در بهار و تابستان و سه بار در روز در پاییز و زمستان گرفته شد.

محققان دریافتند که در هر گله، پرندگان پیوند‌های اجتماعی از جمله جفت‌گیری، دوستان همجنس و گروه‌های دوستانه با سه تا چهار دوست صمیمی تشکیل داده اند. دوستان ترجیحی آن‌ها در طی ۴ سال همان دوستان قبلی بودند.

پل رز، نویسنده این مطالعه، گفت: «ما پرندگانی را که به طور مداوم با هم و در مجاورت یکدیگر دیده می‌شدند، در طول زمان مقایسه کردیم. ما اندازه‌گیری‌های خود را تکرار کردیم تا مطمئن شویم چیزی که می‌بینیم تصادفی نیست و بتوانیم تصویری از اینکه چه کسی بیشتر با پرنده دیگری دیده می‌شود، بسازیم.»

به گفته تیم تحقیقاتی، نتایج نشان می‌دهد که جوامع فلامینگو پیچیده هستند و دوستی‌های فلامینگو‌ها به‌دلیل ترجیح به جای ارتباطات سست و تصادفی ایجاد شده و طولانی‌مدت حفظ می‌شود.

رُز توضیح داد: «تحقیقات متعددی منتشر شده است که نشان می‌دهد حیوانات پیوند‌هایی اجتماعی تشکیل می‌دهند که برای سلامت، رفاه و برای سازمان اجتماعی گروهشان (یعنی کنار هم نگه داشتن‌شان) مهم است. چیزی که در مورد فلامینگو جالب است این که این پرنده، یک پرنده اجتماعی و علاقمند به جمع‌شدن در دسته‌های بسیار بزرگ است، اما نکته مهم اینجاست که در این دسته‌های بزرگ عنصر انتخاب اجتماعی وجود دارد؛ بنابراین فلامینگو‌ها باید از اطرافیان خود آگاه باشند تا انتخاب کنند که با چه کسی معاشرت کنند.»

فلامینگو‌ها دوستان‌شان را «انتخاب» می‌کنند، با آن‌ها ارتباط طولانی و عمیق ایجاد می‌کنند و گروه‌های دوستی دارند

همه فلامینگو‌های این مطالعه بیشتر در حال معاشرت بودند تا اینکه منفرد باشند. برخی از آن‌ها بیش‌تر اجتماعی بودند و بین گروه‌ها پرواز می‌کردند. اندازه گله‌های مشاهده‌شده، از کمی بیش از ۲۰ تا بیش از ۱۴۰ عضو متفاوت بود و یافته‌ها نشان می‌دهد که فلامینگو‌ها در بزرگترین گله‌ها بیشترین میزان تعاملات اجتماعی را دارند.

داشتن اطلاعات درباره روابط فلامینگو‌ها به حفظشان کمک می‌کند. به عنوان مثال، می‌دانیم که هنگام انتقال گله به مکان جدید، نباید دوستان مادام العمر را از هم جدا کنیم.

چند حقیقت جالب دیگر در مورد فلامینگو‌ها

در اینجا پنج واقعیت جذاب دیگر در مورد این قوم پُر پروبال وجود دارد:

فلامینگو‌های نر و ماده با هم لانه می‌سازند و هر دو به نوبت روی تخم می‌نشینند تا حدود یک ماه جوجه‌کشی کنند.

گله فلامینگو را استند یا فلامبویانس می‌نامند.

رنگ صورتی فلامینگو از بتاکاروتن موجود در سخت پوستان و پلانکتون‌هایی می‌آید که آن‌ها می‌خورند. هر چه فلامینگو صورتی‌تر باشد، تغذیه بهتری دارد.

جوجه‌های فلامینگو به‌عنوان یک توپ خاکستری سفید رنگ به دنیا می‌آیند. دو تا سه سال طول می‌کشد تا آن‌ها صورتی شوند. آن‌ها همچنین با منقار‌های مستقیم متولد می‌شوند که پس از بلوغ شروع به خمیدگی می‌کنند.

برچسب ها :
فلامینگو
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان