کد خبر: ۲۰۳۵
30 مهر 1403
11:00

بازگشت خدای مردگان به مصر؛ «سگی که میلیون‌ها نفر را می‌خورد»!

بازگشت خدای مردگان به مصر؛ «سگی که میلیون‌ها نفر را می‌خورد»!
الکس لانگ، خلبان پاراگلایدری که این ویدیو را ضبط کرده بود، در مصاحبه‌ای گفت: "هنگامی که در حال پرواز بودم، متوجه سگ شدم. از اینکه حالش خوب بود، اطمینان حاصل کردم و سپس به زمین بازگشتم." ویدیوی او ظرف چند ساعت میلیون‌ها بازدید جذب کرد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

راز بقا: در حادثه‌ای نادر و حیرت‌انگیز که نگاه‌ها را به خود جلب کرد، ویدیویی از یک سگ که به بالای هرم بزرگ جیزه در مصر صعود کرده بود، منتشر شد. اما این سگ آن بالا چه کار می‌کرد و سرنوشتش چه شد؟

این ویدیو که توسط یک خلبان پاراگلایدر در تاریخ ۱۴ اکتبر ضبط شده بود، به سرعت در فضای مجازی پخش شد و موجب شگفتی کاربران و رسانه‌ها در سراسر جهان شد.

در این ویدیو، سگ در حالی دیده می‌شود که در ارتفاع ۴۵۵ فوتی بر بالای هرم بزرگ خوفو، که یکی از عجایب باستانی جهان به شمار می‌آید، در حال حرکت است و پرندگان را تعقیب می‌کند. این صحنه غیرمنتظره باعث شد تا بسیاری از مردم از خود بپرسند که چگونه این سگ توانسته به چنین ارتفاع بلندی دست یابد و سرنوشت او چه خواهد شد؟

بازگشت خدای مردگان به مصر؛ «سگی که میلیون‌ها نفر را می‌خورد»!

پس از انتشار ویدیو، نگرانی‌های زیادی در مورد ایمنی سگ مطرح شد و بسیاری از کاربران فضای مجازی خواستار نجات او شدند. یکی از روزنامه‌های بین‌المللی به نام "Indian Express" به بررسی این موضوع پرداخت و از قول خلبان فیلم‌بردار نقل کرد که سگ احتمالاً همانطور که به بالای هرم صعود کرده بود، به پایین بازگشته است.

الکس لانگ، خلبان پاراگلایدری که این ویدیو را ضبط کرده بود، در مصاحبه‌ای گفت: "هنگامی که در حال پرواز بودم، متوجه سگ شدم. از اینکه حالش خوب بود، اطمینان حاصل کردم و سپس به زمین بازگشتم." ویدیوی او ظرف چند ساعت میلیون‌ها بازدید جذب کرد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

روز بعد، لانگ به همراه همکارش مارشال موشر، مجدداً به محل هرم بازگشتند تا ببینند آیا سگ هنوز در آنجا حضور دارد یا خیر. اما به گفته آنها، سگ ناپدید شده بود و هیچ نشانی از او پیدا نشد.

نکته جالب در این داستان این است که هنوز مشخص نیست این سگ چگونه موفق به صعود به بالای هرم شده است. برخی کاربران اینترنت با شوخی این ماجرا را "توانایی‌های خارق‌العاده سگ‌های مصری" دانسته‌اند. در حالی که عده‌ای دیگر، راز صعود سگ به بالای هرم را همچون راز ساخت خود اهرام دانسته‌اند که همچنان ناشناخته باقی مانده است. برخی دیگر او را یکی از نمادهای مصر باستان می‌دانند.

بازگشت خدای مردگان به مصر؛ «سگی که میلیون‌ها نفر را می‌خورد»!

نمادگرایی آنوبیس

بازتاب این صحنه شگفت‌انگیز باعث شد که برخی از پیروان این سگ را به خدای مردگان مصر باستان، آنوبیس، که اغلب با سر سگ یا شغال تصویر می‌شود، پیوند دهند.

آنوبیس یک نام یونانی است که از نام مصری باستان «Anpu» یا «Inpu» به معنای پوسیدگی گرفته شده است. این نام نشان‌دهنده ارتباط عمیق او با مرگ و مومیایی کردن است، زیرا آنوبیس به عنوان محافظ مردگان و راهنمای ارواح دیده می‌شد.

تصویر او که نمادی از زندگی پس از مرگ است، مربوط به حفر گور توسط سگ‌های وحشی بود که به او جایگاه ویژه‌ای در دین مصر باستان داد.

خدای مردگان

آنوبیس، که اعتقاد بر این است که از سگ‌های وحشی باستانی سرچشمه گرفته است، نماد محافظت از هرج و مرج بود. در نقاشی‌ها، او به‌عنوان خدایی نشان داده می‌شود که ترازو را در دست دارد که در آن قلب‌های جان‌ها با پر حقیقت سنجیده می‌شود. او با عنوان «نخستین غربی‌ها» همراه بود که اشاره به روح فانی دارد که به جهان دیگر می‌رود.

نقش در زندگی پس از مرگ

آنوبیس یک شخصیت اصلی در تمام جنبه‌های مرگ و زندگی پس از مرگ بود. به گفته محقق گرا لدن بنچ، آنوبیس به محاکمه مردگان کمک کرد و ارتشی از پیام‌آوران را رهبری کرد تا کسانی را که به مقبره‌ها تجاوز کرده‌اند یا به خدایان توهین می‌کردند، محاکمه کنند. نقش او همچنین در مورد مهار هرج و مرج و شر بود، زیرا او به عنوان محافظ مقبره‌ها و مردگان شناخته می‌شد.

این افسانه حول محور این است که چگونه Nephthys، همسر ست، به اوزیریس جذب شد، که منجر به تولد آنوبیس شد. اما ترس او از اینکه ست این رابطه را کشف کند باعث شد تا آنوبیس را پس از تولدش ترک کند. زمانی که ایزیس، همسر اوزیریس متوجه شد، آنوبیس را به فرزندی پذیرفت و بعد انسانی را به اسطوره این خدا اضافه کرد.

سپس او یک داستان هیجان‌انگیز در مورد مبارزه آنوبیس با خدای شیطانی ست تعریف می‌کند. در هزاره اول قبل از میلاد، ست برای نزدیک شدن به بدن اوزیریس، خود را به صورت پلنگ درآورد. اما آنوبیس او را گرفت و بدنش را با اتوی داغ اتو کرد که لکه‌های سیاه روی پلنگ را توضیح داد. بنابراین، آنوبیس پوست خون‌آلود ست را به عنوان هشداری برای همه افراد شرور پوشید.

آنوبیس تنها ارباب مردگان و قاضی قانونی ارواح بود. با افزایش محبوبیت اوزیریس، ویژگی‌های اوزیریس با آنوبیس همپوشانی پیدا کرد، زیرا دومین پسر اوزیریس و نفتیس در نظر گرفته شد و با وجود این تغییر وضعیت خود را حفظ کرد.

بازگشت خدای مردگان به مصر؛ «سگی که میلیون‌ها نفر را می‌خورد»!

بر کوه مقدسش ایستاده است

آنوبیس چندین عنوان داشت که نشان‌دهنده جایگاه و نقش او در اساطیر مصر است. از جمله این عناوین:

«غربی‌های اول» که به ارواحی اطلاق می‌شود که به زندگی پس از مرگ می‌روند.

«ارباب سرزمین مقدس»، با اشاره به نکروپلیس، شهر مردگان.

«فرمانروای ۹ غریبه» که نشان دهنده تصویر دشمنانی است که در مقابل پادشاه اسیر بودند.

«سگی که میلیون‌ها نفر را می‌بلعد» که به نقش او به عنوان خدای مرگ اشاره دارد.

«استاد اسرار»، زیرا می‌داند پس از مرگ چه چیزی در انتظار مردم است.

«کسی که در محل مومیایی یافت می‌شود» که نشان‌دهنده نقش فعال او در آیین‌های مومیایی است.

«مهمترین شخص در حجره الهی» که حاکی از اهمیت او در حجره‌های مومیایی و دفن است.

پرستش آنوبیس

اگرچه او در بسیاری از اسطوره‌ها نقش چندانی نداشت، اما محبوبیت او در حال افزایش بود، زیرا کشیشان در طول مراسم ماسک‌هایی به نمایندگی از او می‌پوشیدند. پرستش آنوبیس در سینوپولیس متمرکز بود، جایی که برای او قربانی می‌شد و او در سراسر مصر مورد احترام قرار می‌گرفت.

برچسب ها :
مصر باستان سگ
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان