کد خبر: ۱۰۰۸
22 ارديبهشت 1403
11:07

با «مرد هیترا»، جنگجوی ۲۵ ساله‌ای که عصر حجر در دریا غرق شد آشنا شوید

با «مرد هیترا»، جنگجوی ۲۵ ساله‌ای که عصر حجر در دریا غرق شد آشنا شوید
او تقریباً ۱۶۹ سانتی‌متر قد داشت. چشمانش رنگی بود و ساییدگی دندان‌هایش نشان می‌دهد که هنگام مرگ حدوداً ۲۵ سال سن داشته است.

راز بقا: در سال ۱۹۱۶، جاده‌ای از تپه به مزرعه فاوسلند در جزیره هیترا، ساخته شد. ناگهان کارگرانی که در این جاده کار می‌کردند، متوجه تعدادی استخوان انسان در بین ماسه‌ها و سنگ‌ها شدند. استخوان‌ها متعلق به مردی بود که تقریباً ۲۵ سال سن داشت و در اواخر عصر حجر (۴۰۰۰ سال پیش) مرده بود.

به گزارش راز بقا، محققان می‌گویند: «ما فکر می‌کنیم که او غرق شده است، چراکه هنگام مرگ، سطح دریا ۱۲.۵ متر بالاتر از امروز بود و محل کشف در عمق ۴ متری است.

+ پیشنهاد مطالعه: نگاهی دوباره به DNA مرد یخی

یک جنگجو؟

به همراه بقایای استخوان این مرد جوان، یک خنجر و یک محافظ بازو پیدا شد. حفاظ بازو یک تکه استخوان مستطیل با دو سوراخ در آن است که به مچ دستی که یک کمان دارد وصل می‌شود. نگهبان از مچ دست در برابر ضربه‌ای که ریسمان کمان هنگام شلیک تیر ایجاد می‌کرد محافظت می‌کرد.

با «مرد هیترا»، جنگجوی ۲۵ ساله که در عصر حجر در دریا غرق شد آشنا شوید
باستان شناسان این محافظ بازو را به همراه بقایای استخوان پیدا کردند.

محققان گفته‌اند که این قطعات و تجهیزات احتمالا نشان می‌دهد که او یک جنگجو بوده است. البته آن‌ها تاکید دارند که نمی‌توان گفت غرق شدن در نتیجه درگیری رخ داده یا تصادفی بوده است.

آنچه در حال حاضر می‌دانیم این است که مرد هیترا در دوره‌ای بسیار پرتلاطم زندگی می‌کرد. در آن زمان، بیشتر مردم به‌عنوان شکارچی-جمع‌آور زندگی می‌کردند، و پایان عصر حجر (در زمان زندگی مرد هیترا) بود که تازه کشاورزی به طور کامل در نروژ تثبیت شد.

محققان می‌گویند: «ما بر این باوریم که کشاورزی توسط مهاجرانی که برای به‌دست‌آوردن زمین بیشتر به نروژ وارد شده بودند، معرفی شد و آن‌ها مایل بودند برای این کار از سلاح استفاده کنند؛ بنابراین باید انتظار داشته باشیم که درگیری‌های خشونت‌آمیزی بین مردمی که قبلاً در این‌جا زندگی می‌کردند و تازه‌واردان وجود داشته باشد.»

مردم جدید دانش جدیدی را به کشور آوردند؛ در مورد دامداری و کشاورزی و همچنین در مورد روشی متفاوت برای سازماندهی جامعه.

آن‌ها در جوامع سلسله مراتبی زندگی می‌کردند، درک متفاوتی از جهان، دین دیگری و شبکه بزرگی از تماس‌ها در اروپا داشتند. این دانش منجر به تغییرات عمده‌ای از نظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شد.

مرد هیترا همچنان زیر دره‌بین تحقیق است

هنوز چیز‌های زیادی درباره این دوران دراماتیک در تاریخ اسکاندیناوی نمی‌دانیم و تحقیقات در حال انجام است. مرد هیترا در کنار بسیاری از اکتشافات اسکلتی، بخشی از این تحقیق است.

در حال حاضر، DNA او در مرکز ژئوژنتیک بنیاد لوندبک در دانشگاه کپنهاگ در حال تجزیه و تحلیل است.

با «مرد هیترا»، جنگجوی ۲۵ ساله که در عصر حجر در دریا غرق شد آشنا شوید
استخوان‌هایی که از مرد هیترا باقی مانده است.

در موزه دانشگاهِ "NTNU" در حال انجام تجزیه و تحلیل ایزوتوپ‌ها هستند؛ از جمله رسیدن به این بینش که ببینند مرد هیترا چه می‌خورده است. آن‌ها همچنین اطلاعاتی در مورد اینکه احتمال دارد که او در طول زندگی‌اش در فواصل جغرافیایی بزرگ مهاجرت کرده باشد را به دست می‌آورند.

محققی به نامِ اسکار می‌گوید: ما می‌دانیم که اکثریت غذایی که او می‌خورده از خشکی می‌آمد، بنابراین اگر او زیر آب بوده، قطعا به این دلیل نبوده که دنبال غذای دریایی می‌گشته است.

ظاهر مرد هیترا بر اساس چندین عامل در موزه دانشگاه NTNU بازسازی شده است. اندازه‌گیری‌های اسکلتی نشان می‌دهد که او تقریباً ۱۶۹ سانتی‌متر قد داشته است و ساییدگی دندان‌هایش نشان می‌دهد که هنگام مرگ حدوداً ۲۵ سال سن داشته است. رنگ مو، پوست و چشم‌های او از تجزیه و تحلیل DNA تعدادی از افراد دیگر در همان دوره با DNA مشابه به دست آمده است.

دیدن اینکه محققان در مورد مرد هیترا و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کرد چه چیز‌های دیگری را می‌یابند بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود....

خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
این
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
0
0
عصرحجر زندگی امروز غربیها میباشد
شهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲
0
0
شبیه آشیل در فیلم بسیار زیبای تروی است مردی تنومند و قوی پیکر
فر
|
United States of America
|
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
0
0
واژه عصر حجر درست نیست بهتره پارینه سنگی بکار ببریم.
علم و کیهان