کد خبر: ۸۵۲
05 ارديبهشت 1403
10:01

نگاهی جدید به DNA مرد یخی (Ötzi): دانشمندان باز هم شگفت‌زده شدند

نگاهی جدید به DNA مرد یخی (Ötzi): دانشمندان باز هم شگفت‌زده شدند
نگاهی جدید به DNA مرد یخی نشان می‌دهد که اجداد او آن چیزی نبودند که دانشمندان قبلاً فکر می‌کردند.

راز بقا: پوست مومیایی مرد یخی به وضوح تیره است. دانشمندان قبلاً فکر می‌کردند که این تیرگی پوست نتیجه یخ‌زدن اوتزی در یخچال‌های طبیعی برای بیش از ۵۰۰۰ سال است.

به گزارش راز بقا، یک تجزیه‌وتحلیل ژنتیکی جدید، اما نشان می‌دهد که اوتزی واقعاً پوست تیره داشته است.

در سال ۲۰۱۲، دانشمندان تصویر کاملی از ژنوم اوتزی تهیه کردند. این نشان می‌دهد که مومیایی یخ‌زده‌ای که وقتی یخچال‌های طبیعیِ کوه‌های آلپ تیرولی در حال ذوب‌شدن بودند، پیدا شده، اجدادی از استپ خزر داشته است.

مرد یخی حدود ۵۳۰۰ سال قدمت دارد. سایر افراد با اصل و نسب استپی، تا حدود ۴۹۰۰ سال پیش در پرونده ژنتیکی اروپای مرکزی دیده نمی‌شدند. یوهانس کراوز، باستان‌شناس از موسسه انسان‌شناسی تکاملی ماکس پلانک در لایپزیگ آلمان، می‌گوید: «اوتزی برای داشتن چنین اجدادی بسیار پیر است. مومیایی شدن او همیشه یک ایده پرت بود!»

کراوس و همکارانش کتاب دستورالعمل ژنتیکی جدیدی برای مرد یخی تهیه کردند. محققان در ۱۶ آگوست گزارش دادند که ژنوم قدیمی به شدت با DNA افراد مدرن آلوده شده بود. تجزیه و تحلیل جدید نشان می‌دهد که «نسب استپی کاملاً از بین رفته است.».

| این مطلب هم برای شما باید جذاب باشد: با مرد هیترا، جنگجوی عصر حجر آشنا شوید

اما مرد یخی هنوز هم نکات عجیبی برای محققان و جهان امروز دارد. کراوس می‌گوید: حدود ۹۰% از میراث ژنتیکی اوتزی از کشاورزان دوران نوسنگی می‌آید که در مقایسه با سایر بقایای عصر مس بسیار زیاد است.

ژنوم جدید مرد یخی همچنین نشان می‌دهد که او طاسی با الگوی مردانه و پوست بسیار تیره‌تر از آنچه بازنمایی‌های هنری نشان می‌دهد، داشته است.

کراوس می‌گوید ژن‌هایی که رنگ پوست روشن می‌دهند، تا ۴۰۰۰ تا ۳۰۰۰ سال پیش که کشاورزان اولیه شروع به خوردن رژیم‌های غذایی گیاهی کردند و به اندازه شکارچی‌ها ویتامین D را از ماهی و گوشت دریافت نکردند، رایج نبود.

همان‌طور که اوتزی و DNA دیگر افراد باستان نشان می‌دهند، هزاران سال طول کشید تا تغییرات ژنتیکیِ رنگ پوست در اروپا رایج شود.

+ پیشنهاد مطالعه: هوموساپینس‌ها پس از ترک آفریقا در فلات ایران زندگی کردند

او می‌گوید: «افرادی که بین ۴۰۰۰۰ سال پیش تا ۸۰۰۰ سال پیش در اروپا زندگی می‌کردند مانند مردم آفریقا سیاه‌پوست بودند، که بسیار منطقی است، زیرا [آفریقا]جایی است که انسان‌ها از آنجا آمده‌اند. ما همیشه تصور کرده‌ایم که [اروپایی‌ها]خیلی سریع‌تر پوست روشن‌تر می‌شوند. اما اکنون به نظر می‌رسد که این امر بسیار دیر در تاریخ بشر اتفاق افتاده است.»

 

منبع: ساینس‌نیوز

برچسب ها :
انسان اولیه
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان