کد خبر: ۱۱۳۹
15 خرداد 1403
11:47

کدام گل بیشترین گلبرگ را دارد؟

کدام گل بیشترین گلبرگ را دارد؟
گیاه شناسان توضیح می‌دهند که چگونه جهش‌ها می‌توانند باعث تولید گلبرگ‌های بیشتر در گل‌ها شوند.

راز بقا: بسیاری از گیاهان گل‌های کوچک را به صورت گل‌های بزرگ با گلبرگ‌های متعدد جمع می‌کنند تا از جذابیت ترکیبی آن‌ها برای گرده افشان‌ها استفاده کنند.

به گزارش راز بقا، اما گیاهان با شکوفه‌های منفرد تمایل به تولید گلبرگ کافی برای جذب بازدیدکنندگان دارند؛ بنابراین تعداد زیاد گلبرگ غیر معمول است، به جز در گل‌هایی که دچار جهش‌هایی شده اند که باعث ایجاد «گل‌های دوتایی» غیرطبیعی می‌شود، در اینجاست که گاهی اوقات تعداد بسیار زیادی گلبرگ تولید می‌شود.

کدام گل بیشترین گلبرگ را دارد؟

به عنوان مثال می‌توان به گل‌پر‌های دوگل چمنزار، معروف به دکمه‌های مجرد، مامیران دوگل و گل جعفری مردابی اشاره کرد که اغلب در باغ‌ها فروخته می‌شوند.

این جهش‌یافته‌ها به این دلیل به وجود می‌آیند که همه اندام‌های گل از حلقه‌های اجدادی و ساختار‌های برگ‌مانند تکامل یافته‌اند و رشد آن‌ها توسط گروهی از ژن‌های متقابل کنترل می‌شود که تعیین می‌کنند آیا آن‌ها به گلبرگ، پرچم یا تخمدان تبدیل شوند یا نه. اما یک جهش در این ژن‌ها می‌تواند باعث شود که تمام پرچم‌ها به صورت گلبرگ رشد کنند و گلی عقیم تولید کنند که تقریباً به طور کامل از هیچ چیز دیگری تشکیل نشده است. این تاثیر در شکوفه‌هایی که دارای پرچم‌های متعدد هستند بسیار دیدنی است.

برچسب ها :
گل و گیاه
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان