کد خبر: ۱۲۶۰
16 خرداد 1403
15:54

همه چیز درباره «همستر»؛ جونده کوچکی که در سوریه کشف شد و جهان را تسخیر کرد!

همه چیز درباره «همستر»؛  جونده کوچکی که در سوریه کشف شد و جهان را تسخیر کرد!
همستر جونده کوچک و مینیمالی است که بدنی تنومند با دم کوتاه و گوش‌های خزدار کوچک دارد. این حیوانات اغلب بسیار محبوب‌اند.

راز بقا: همستر‌ها جوندگان کوچکی هستند که معمولاً به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می‌شوند. آن‌ها به دلیل دم کوتاه، پا‌های کلفت و گوش‌های کوچکشان از سایر جوندگان قابل تشخیص هستند. همستر‌ها رنگ‌های مختلفی دارند، از جمله سیاه، خاکستری، قهوه ای، سفید، زرد، قرمز یا ترکیبی از چندین رنگ.

اندازه همسترها چقدر است؟

به گزارش راز بقا، در جهان ۲۴ گونه همستر وجود دارد و این حیوانات در اندازه‌های مختلف هستند. طبق اطلاعات مندرج در ژورنال “Biomarkers in Toxicology” این نژاد اروپایی می‌تواند به طول ۳۲ سانتی متر هم رشد کند که البته یکی از بزرگترین گونه‌های همستر است.

همستر‌های کوتوله و کوچک اما تفاوت زیادی دارند، آن‌ها به حدود ۵.۵ تا ۱۰.۵ سانتی‌متر می‌رسند.

رایج‌ترین همستر حیوان خانگی، همستر سوری (که به عنوان همستر خرس عروسکی یا همستر طلایی نیز شناخته می‌شود) تا ۱۵.۲۴ سانتی‌متر رشد می‌کند.

«همستر» حیوان ریزه‌میزه‌ بانمکی که تَک‌پَر است و جهان را تحت تاثیر قرار داده!

همستر‌ها کجا کشف شدند؟

طبق منابع علمی، اولین همستر‌ها در سوریه کشف شدند، اگرچه آن‌ها در یونان، رومانی، بلژیک و شمال چین نیز زندگی می‌کنند. به گزارش اطلس جهانی، آن‌ها دوست دارند در مناطق گرم و خشک مانند استپ ها، تپه‌های شنی و لبه‌های بیابان زندگی کنند.

به گفته انجمن پزشکی دامپزشکی لوئیزیانا، همستر‌ها در سال ۱۹۳۶ از سوریه به ایالات متحده آورده شدند. آن‌ها از اولین همستر‌های اهلی شده بودند.

عادات و رفتار همستر‌ها چگونه است؟

همستر‌ها شبگرد هستند، به این معنی که آن‌ها دوست دارند در طول روز بخوابند. آن‌ها حفره‌هایی را در طبیعت حفر می‌کنند که مجموعه‌ای از تونل‌ها هستند تا در آن زندگی کنند و پرورش دهند. همستر‌ها همچنین غذا را در لانه‌های خود ذخیره می‌کنند. زندگی در زیرزمین، همستر‌های وحشی را در آب و هوای گرم خنک نگه می‌دارد.

برخی از همستر‌ها بسیار اجتماعی هستند، در حالی که برخی دیگر تنهایند. به عنوان مثال، طبق گفته انجمن همستر سنگاپور، همستر سوری دوست ندارد در نزدیکی همستر‌های دیگر زندگی کند. آن‌ها هرگز نباید با سایر همستر‌ها در قفس قرار گیرند، چرا که همستر‌های دیگر را گاز می‌گیرند و حتی ممکن است آن‌ها را بکشند.

با این‌حال، همستر‌های کوتوله اجتماعی هستند و دوست دارند یک دوست در نزدیکی خود داشته باشند.

اگر هوا به اندازه کافی سرد شود، همستر‌های وحشی به خواب زمستانی می‌روند. آن‌ها به طور دوره‌ای از خواب زمستانی خود بیدار می‌شوند تا غذا بخورند. اگر غذای کافی ذخیره نشده باشد، همستر‌ها باز هم منتظر بمانند تا به خواب زمستانی بروند تا زمانی که غذا به اندازه نیازشان برسد.

«همستر» حیوان ریزه‌میزه‌ بانمکی که تَک‌پَر است و جهان را تحت تاثیر قرار داده!

رژیم غذایی همستر چیست؟

طبق گفته انجمن همستر سنگاپور، همستر‌ها دوست دارند دانه ها، غلات، آجیل، ذرت ترک خورده، میوه‌ها و سبزیجات بخورند.

همستر‌های وحشی نیز حشرات، قورباغه ها، مارمولک‌ها و دیگر حیوانات کوچک را می‌خورند. طبق گفته فدراسیون انجمن‌های انسانی کانادا، رژیم غذایی یک همستر اسیر یا خانگی باید حداقل ۱۶ درصد پروتئین و ۵ درصد چربی باشد.

بنابر آن‌چه در مجله “Aging and Biological Rhythms” آمده، نام همستر از کلمه آلمانی "hamstern" گرفته شده که به معنای «احتکار» است.

به گزارش راز بقا، این یک روش بسیار مناسب برای توصیف نحوه غذا خوردن همسترهاست. آن‌ها کیسه‌هایی بدن خود دارند که آن‌را با غذا پر می‌کنند. سپس، انبار را به مستعمره خود خواهند برد تا بعداً آن را بخورند. همستر‌های خانگی اغلب غذا را در زیر بستر قفس خود ذخیره می‌کنند.

فرزندآوری همستر چطور است؟

همستر‌های نر و ماده زمانی را برای جفت‌گیری با یکدیگر تلف نمی‌کنند! اگر دو همستر با جنس مخالف را در یک قفس قرار دهید، خیلی زود سراغ جفتگیری می‌روند و ماده خیلی سریع باردار می‌شود. دوره بارداری آن‌ها ۱۵ تا ۲۰ روز طول می‌کشد.پس از تولد، نوزاد همستر تا دو هفتگی کور است و در ۳ تا ۴ هفتگی بچه‌ها از شیر گرفته می‌شوند. همستر‌های ماده اروپایی معمولا دو تا سه بار در سال باردار می‌شوند.

به طور معمول همستر‌ها معمولاً یک تا دو سال عمر می‌کنند، اما می‌توانند تا سه سال در اسارت زنده بمانند.

«همستر» حیوان ریزه‌میزه‌ بانمکی که تَک‌پَر است و جهان را تحت تاثیر قرار داده!

وضعیت حفاظت از همستر‌ها چگونه است؟

لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی، همستر‌های طلایی را در معرض انقراض قرار داده است. این نژاد در سوریه یافت می‌شود، جایی که کشاورزی و توسعه انسانی در حال تسخیر زیستگاه طبیعی همستر است.

همستر اروپایی به شدت در خطر انقراض است. تهدید اصلی این گونه تغییرات زیستگاه آن به دلیل فعالیت کشاورزی و شهرنشینی است. اقدامات برای محافظت از جمعیت همستر شامل رشد گیاهانی است که غذای همستر‌ها و ردیابی حیوانات را فراهم می‌کند.

حقایقی بسیار جالب که باید درباره همستر‌ها بدانید

  • به طور کلی، همستر‌ها حیوانات خانگی ایده‌آلی هستند؛ مهربان‌اند و مراقبت از آن‌ها آسان است. با این حال، وقتی مبهوت یا ترسیده‎‌اند گاز می‌گیرند. همچنین اگر همستر در زمان خواب بیدار شود، گاز می‌گیرد. از آن‌جاکه آن‌ها در طول روز می‌خوابند و انسان‌ها در طول روز بیدار هستند، این بدان معنی است که گاز گرفتن احتمال بیشتری دارد.
  • همستر‌ها بینایی بسیار ضعیفی دارند. غدد رایحه‌شان، بویی را که به راحتی قابل شناسایی است ترشح می‌کنند.
  • آن‌ها برای یافتن راهشان، با مالیدن پشت خود به اشیاء، دنباله‌ای از عطرشان را به جای می‌گذارند؛ هنگامی که یک همستر نیاز دارد راه بازگشت به خانه را پیدا کند، از این مسیر عطر به عنوان راهنما استفاده می‌کند.
  • دندان‌های همستر به طور مداوم رشد می‌کنند. جویدن چوب یا شاخه‌ها باعث کوتاه نگه داشتن دندان های‌شان می‌شود. بدون چیزی برای جویدن، دندان‌هایشان آنقدر بلند می‌شد که سقف دهان و لب‌ها را زخمی می‌کرد!
  • همسترِ مادر، بسیار محافظت‌کننده است. اگر او ترس داشته باشد که نوزادانش در خطر هستند، آن‌ها را در کیسه‌های دهانش قرار داده و به مکان امنی می‌برد.
  • اکثر گونه‌های همستر دونده‌های سریع هستند. شکل و اندازه پا‌های عقبی‌شان این امکان را می‌دهد که به همان سرعتی که به جلو می‌دوند به سمت عقب بدوند. این امر بسیار مهم است تا در صورت تهدید به سمت لانه‌های خود فرار کنند.
  • لانه‌های همستر شامل مجموعه‌ای از تونل‌ها و اتاقک‌ها است که مانند خانه‌های انسان، مناطق جداگانه‌ای برای خوردن و خوابیدن دارند. عمق برخی از آن‌ها به یک متر می‌رسد.
  • به گزارش راز بقا، بر خلاف بسیاری از حیوانات، همستر‌ها هنگام تولد دارای یک مجموعه کامل دندان هستند. آن‌ها این مجموعه اصلی را برای تمام عمر خود نگه می‌دارند.
  • همستر‌ها شبگرد هستند و در طول شب بیشترین فعالیت را دارند.
  • همستر‌ها می‌توانند اعضای خانواده خود را به یاد بیاورند، حتی اگر سال‌ها از هم جدا شده باشند.
  • آن‌ها در لانه‌های پوشیده از علف می‌خوابند و هفته‌ای یک بار از خواب بیدار می‌شوند تا مقداری از غذایی را که در پاییز ذخیره کرده‌اند، بخورند. در مورد همستر طلایی، هنگام خواب زمستانی، نبضش از ۴۰۰ ضربه در دقیقه معمولی به تنها ۴ در دقیقه کاهش می‌یابد! آن‌ها فقط دو بار در دقیقه نفس می‌کشند!
برچسب ها :
همستر
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان