کد خبر: ۱۳۶۳
31 خرداد 1403
19:30

بهترین نژاد عروسی هلندی در ایران؛ از دارچینی تا لوتینو و پلاتین | کدام نژاد دقیقا مثل انسان صحبت می‌کند؟

بهترین نژاد عروسی هلندی در ایران؛ از دارچینی تا لوتینو و پلاتین | کدام نژاد دقیقا مثل انسان صحبت می‌کند؟
از آن جایی که انواع عروس هلندی یکی از گونه‌های طوطی‌ها به حساب می‌آیند، با آموزش و تربیت میتوانند صحبت کردن را یاد بگیرند. نژاد خاکستری و سفید بیشتر از نژاد‌های دیگر توانایی حرف زدن دارند. نژاد لوتینو نیز از هوش بالایی برخوردار است و می‌تواند صحبت کردن را یاد بگیرد.

راز بقا: عروس هلندی‌ها یک گونه پرنده خانگی محبوب هستند که از استرالیا منشأ می‌گیرند. آن‌ها به‌خاطر ماهیت دوستانه و اجتماعی و همچنین توانایی آن‌ها در تقلید صدا‌ها و حتی کلمات مشهور هستند. اگر به دنبال آوردن یک عروس هلندی به خانه خود هستید، ممکن است از خود بپرسید که بهترین نژاد عروس هلندی برای شما کدام است.

نژاد‌های مختلفی از عروس هلندی وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. رایج‌ترین نژاد‌ها عبارت‌اند از: خاکستری معمولی، لوتینو، مروارید و دارچین.

بهترین نژاد عروسی هلندی در ایران؛ از دارچینی تا لوتینو و پلاتین!

عروس هلندی خاکستری معمولی

این نوع عروس هلندی رایج‌ترین نژاد بوده و به‌راحتی با پر‌های خاکستری با لکه‌های سفید روی بال‌ها تشخیص داده می‌شود. آن‌ها به‌خاطر شخصیت‌های دوست‌داشتنی خود شناخته می‌شوند و حیوانات خانگی عالی برای خانواده‌های دارای فرزند هستند. این گونه بسیار باهوش هستند و می‌توانند به‌راحتی کلمات و صدا‌ها را تقلید کنند.

عروس هلندی نژاد مروارید

عروس هلندی مروارید

این گونه نژادی است که بر روی پر‌های خود نقش‌ونگار منحصربه‌فردی دارد که شبیه مروارید است. آن‌ها به‌خاطر شخصیت شیرین و ملایم خود شناخته شده‌اند و حیوانات خانگی عالی برای خانواده‌ها از خود ساخته‌اند. پرندگانی بسیار باهوش که می‌توانند به‌راحتی کلمات و صدا‌ها را تقلید کنند.

بهترین نژاد عروسی هلندی در ایران؛ از دارچینی تا لوتینو و پلاتین!

عروس هلندی دارچینی

دارچینی نژادی است که دارای پر‌های دارچینی رنگ و باهوش بوده که می‌تواند به‌ راحتی کلمات و صدا‌ها را تقلید کند. آن‌ها به‌خاطر شخصیت دوست‌داشتنی خود شناخته می‌شوند و حیوانات خانگی عالی برای خانواده‌های دارای فرزند هستند.

لوتینو

از جمله محبوب‌ترین نژاد‌های عروس هلندی لوتینو است. این نژاد به دلیل پر‌های سفید، زرد و یا کرم رنگ، گونه‌هایی نارنجی و پا‌های صورتی و تاجی زیبا، بسیار طرف‌دار دارد.

جهش ژنتیکی‌ای که در این نژاد اتفاق افتاده، باعث ناتوانی لوتینو در تولید رنگ‌دانه خاکستری شده است. در برخی از عروس هلندی‌های لوتینو که از جفت‌گیری نژاد دارچینی و لوتینو به وجود آمده‌اند یک طاسی پشت سر طبیعی دارند.

با توجه به شکل زیبا و رنگارنگ پر‌های لوتینو، این نژاد بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است. همچنین، شخصیت دوستانه و مهربان این پرنده باعث شده است که به‌عنوان یک حیوان خانگی بسیار مورد علاقه قرار گیرد.

لوتینو‌ها بسیار هوشمند هستند و می‌توانند به‌آسانی صدا‌ها و کلمات را تقلید کنند. همچنین، آن‌ها بسیار بازیگوش بوده و از تعامل با انسان‌ها و اطرافیان خود لذت می‌برند.

بهترین نژاد عروسی هلندی در ایران؛ از دارچینی تا لوتینو و پلاتین!

نژاد دو رنگ یا ابلق

یکی از اولین گونه‌هایی است که توسط پرورش‌دهندگان کشف شده است. این نژاد دارای پر‌هایی به رنگ زرد، خاکستری و سفید است. در عروس هلندی نژاد ابلق، رنگ بدن پرنده با بال‌ها تفاوت دارد. تمام بال یا قسمتی از بال‌ها رنگ متفاوتی خواهد داشت.

نژاد دو رنگ یا ابلق، به دلیل ظاهری فوق‌العاده زیبا و جذاب، بسیار مورد علاقه پرورش‌دهندگان و علاقه‌مندان به حیوانات خانگی است.

این پرنده دارای شخصیتی فعال و بازیگوش است و با تمرین، می‌تواند به‌آسانی صدا‌ها و کلمات را تقلید کند. همچنین، نژاد دو رنگ به دلیل شخصیت دوستانه و مهربانش، به‌عنوان یکی از بهترین پرنده‌های خانگی برای خانواده‌ها، به شمار می‌آید.

بهترین نژاد عروسی هلندی در ایران؛ از دارچینی تا لوتینو و پلاتین!

عروس هلندی صورت زرد

صورت زرد فقط جهشی ژنتیکی در سر آن‌ها رخ داده است. این گونه دارای بدنی خاکستری و صورتی به رنگ زرد و گونه‌های نارنجی رنگ هستند. تاج عروس هلندی صورت زرد، ترکیبی از دو رنگ خاکستری و زرد است و تفاوت آن‌ها با نژاد خاکستری، در میزان رنگ زرد صورت آن‌هاست.

نژاد آلبینو عروس هلندی

نژاد آلبینو عروس هلندی

آلبینو، یکی از کمیاب‌ترین نژاد‌های پرنده در جهان است. این پرنده زیبا توانایی تولید هیچ گونه رنگ‌دانه‌ای در پر‌های خود ندارد و پر‌هایی کاملاً سفید و یکدست دارد.

چشمان قرمز و شرابی آلبینوها، یکی دیگر از ویژگی‌های تمایز آن‌ها با سایر نژاد‌های عروس هلندی است. در صورتی که دو نسل قبلی پرنده آلبینو باشند، جوجه متولد شده نیز آلبینوی اصلی خواهد بود.

نژاد آلبینو برای اولین بار از ترکیب دو نژاد فیس وایت و لوتینو به وجود آمده است. همان‌طور که گفته شد، عروس هلندی‌های فیس وایت توانایی تولید رنگ‌دانه قرمز و زرد را ندارند. به همین دلیل، این اتفاق موجب پدید آمدن پرنده آلبینو فاقد رنگ‌دانه گشته است.

نژاد پلاتین عروس هلندی

پلاتین، یکی از نژاد‌های جذاب و دوست‌داشتنی عروس هلندی است. این پرنده با پر‌های نقره‌ای و رنگ زرد و سفید، انعکاسی به رنگ بژ دارد که آن را از سایر نژاد‌های عروس هلندی متمایز می‌کند.

در این نژاد، رنگ‌دانه‌های زرد بیشتری وجود دارد که پرنده را بسیار زیبا و شاداب نشان می‌دهد. این نژاد عروس هلندی در استرالیا دیده شده است.

عروس هلندی نقره‌ای 

نژاد عروس هلندی نقره‌ای، از نژاد خاکستری معمولی پیروی می‌کند، اما به دلیل وجود رنگ‌دانه‌های خاکستری کمتر، با نام عروس هلندی نقره‌ای شناخته می‌شود. این پرنده با پر‌های نقره‌ای و جزئیاتی از رنگ نارنجی شگفت‌انگیز، بسیار زیباست.

نقره‌ای، برای اولین بار از جفت‌گیری عروس هلندی نژاد صورت سفید و آلبینو به وجود آمده است. این نژاد با شخصیتی دوست‌داشتنی و همراهی پذیر، به‌عنوان یکی از پرنده‌های محبوب خانگی شناخته شده است.

بهترین نژاد عروسی هلندی در ایران؛ از دارچینی تا لوتینو و پلاتین!

نژاد عروس هلندی صورت سفید

صورت سفید، به طور مشابهی با عروس هلندی طوسی، پر‌هایی به رنگ خاکستری روشن دارد، اما تفاوت اصلی این پرنده با دیگر نژاد‌های عروس هلندی، عدم وجود لکه‌های نارنجی بر روی گونه آن است.

صورت عروس هلندی نژاد صورت سفید، از پر‌های سفید یا خاکستری پوشیده شده است. در این نژاد، پرنده توانایی تولید رنگ‌دانه‌های قرمز یا زرد در پر‌های خود را ندارد.

نژاد عروس هلندی صورت سفید، یکی از نژاد‌های زیبا و دوست‌داشتنی این گونه پرنده است که شخصیتی آرام و مهربان، به‌عنوان یکی از پرنده‌های محبوب خانگی شناخته می‌شود. این پرنده با پر‌های خاکستری روشن و صورت سفید خود، ظاهری جذاب و شگفت‌انگیز دارد.

بهترین نژاد عروسی هلندی در ایران؛ از دارچینی تا لوتینو و پلاتین!

پاسخ به سوالاتی رایج درباره عروس هلندی

۱-آیا عروس هلندی در گروه طوطی سانان قرار دارد؟

بله، عروس هلندی در گروه طوطی سانان قرار دارد. عروس هلندی‌ها رفتار‌های طوطی سانان را دارد. همچنین حالت پا‌های آن‌ها مانند طوطی‌های دیگر است و دو انگشت جلویی و دو انگشت عقبی دارد. این طوطی‌های کوچک به استرالیا تعلق دارند و شباهت زیادی به کاکادو دارند.

۲-چه غذایی باید به عروس هلندی خود بدهیم؟

بهترین غذا برای عروس هلندی دانه‌ی مخصوص خودش است. شما همچنین می‌توانید سیب زمینی له شده، پاستا و تکه‌های میوه بدهید.

۳-آیا عروس هلندی‌ها می‌توانند حرف بزنند؟

با این که عروس هلندی‌ها نمی‌توانند به خوبی دیگر گونه‌های طوطی حرف بزنند، اما می‌توانند چند کلمه یا صدا را یاد بگیرند. عروس هلندی‌های نر بیشتر از ماده‌ها حرف می‌زنند.

۴-من باید چه قفسی برای عروس هلندی خود تهیه کنم؟

عروس هلندی‌ها پرنده‌های فعالی هستند پس به قفس نسبتا بزرگی نیاز دارند. یک قفس با ۲۴ اینچ طول و ۲۴ اینچ ارتفاع داشته باشد برای عروس هلندی مناسب است. بهتر است قفسی تهیه کنید که تمیز کردن و دسترسی به ظرف آب و غذای آن راحت باشد.

۵-عروس هلندی من نر است یا ماده؟

رنگ گونه‌های عروس هلندی‌های خاکستری/نر نارنجی کم رنگ تری است. روی دم عروس هلندی‌های ماده طرح‌های راه راهی دیده می‌شود. در نژاد‌هایی که رنگ‌های مختلفی دارند (مانند مرواریدی) تنها راه شناسایی جنسیت تست DNA است. در بعضی از این پرندگان رفتار در میان جنسیت‌ها تفاوت‌هایی دارد مثلا عروس هلندی‌های نر بیشتر سوت می‌زنند و امکان حرف زدنشان بیشتر است.

۶-کدام جنسیت عروس هلندی پرنده خانگی بهتری است؟

هر دو جنسیت عروس هلندی‌ها پت‌های خیلی خوبی هستند. معمولا نر‌ها بیشتر سوت و حرف می‌زنند. مراقب تخم گذاری عروس هلندی‌های ماده باشید.

۷-چگونه می‌توان تشخیص داد که یک عروس هلندی مریض است؟

بیشترین نشانه‌ی مریضی یک عروس هلندی تغییر در رفتار آن است. یک عروس هلندی سالم فعال و هوشیار است. یک عروس هلندی که مدت زیادی گوشه‌ی قفسش پف می‌کند و می‌خوابد می‌تواند بیمار باشد. اگر کوچک‌ترین نشانه‌ای از بیماری در عروس هلندی خود دیدید هر چه زودتر به دامپزشک مراجعه کنید. معمولا بیشتر پرندگان نشانه‌های بیماری مشخص و واضحی ندارند، زیرا در طبیعت بیشتر پرندگان شکار خوبی برای حیوانات دیگر هستند و سعی می‌کنند بیماری خود را تا حد ممکن پنهان کنند.

۸-آیا عروس هلندی با مرغ عشق (پاراکیت) کنار می‌آید؟

با این که مرغ عشق اندازه‌ی کوچک تری از عروس هلندی دارد، اما تهاجمی‌تر است. اگر یک مرغ عشق و عروس هلندی در یک قفس مشترک نگهداری شوند ممکن است مرغ عشق به عروس هلندی اجازه‌ی نزدیک شدن به ظرف غذا و آب را ندهد. اگر شما می‌خواهید یک عروس هلندی و مرغ عشق را در یک قفس نگه دارید باید آن‌ها را از قبل با هم آشنا کرد.

۹-چگونه به عروس هلندی خود یاد دهیم که روی دستمان بیاید و اجازه دهد نازش کنیم؟

در ابتدا ممکن است کمی سخت باشد که خود عروس هلندی روی دستتان بیاید و ممکن است صدای هیس در بیاورد یا گاز بگیرد. در ابتدا شما باید کاری کنید که عروس هلندیتان به شما عادت کند. مثلا کنار قفسش بنشینید، اما با آن ارتباط چشمی برقرار نکنید. وقتی عروس هلندی شما کنارتان احساس آرامش کرد می‌توانید به آن جایزه دهید. از این لحظه به بعد می‌توانید آموزش‌های اصلی را شروع کنید.

۱۰-آیا عروس هلندی من با گربه یا سگ‌ها کنار می‌آید؟

سعی کنید هیچ وقت عروس هلندی خود را با حیوانات دیگر تنها نگذارید، زیرا موجوداتی بی دفاع هستند و امکانش هست که آسیب ببینند.

برچسب ها :
عروس هلندی
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان