کد خبر: ۱۵
15 ارديبهشت 1403
17:11

(تصاویر) شش حیوانی که در زمستان تغییر رنگ می‌دهند!

(تصاویر) شش حیوانی که در زمستان تغییر رنگ می‌دهند!
این حیوانات رنگ‌های تابستانی خود را برای پوشیدن لباس زمستانی از بین می‌برند و دوباره در فصل تابستان به حالت اول خود بر می‌گردند.

راز بقا: مهاجرت، خواب زمستانی و ذخیره غذا همگی پاسخ‌هایی به تغییرات فصلی هستند. با کوتاه شدن روز‌ها و طولانی شدن شب ها، تغییرات هورمونی غریزه حیوان را راستای آماده شدن برای زمستان تحریک می‌کند.

به گزارش راز بقا، با شروع بارش برف، برخی از حیوانات خز قهوه‌ای تابستانی خود را با پوشش سفید زمستانی عوض می‌کنند. از راسو گرفته تا کاریبو، در اینجا ۶ حیوانی را معرفی می‌کنیم که ظاهر خود را با فصول تغییر می‌دهند.

راسو‌ها

راسو

راسو‌ها شکارچیان جنگلی فعالی هستند که به درون گودال‌های زیرزمینی موش‌ها می‌روند چرا که تا ۸۰ درصد رژیم غذایی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. اگرچه راسو‌ها در سراسر جهان یافت می‌شوند، اما فقط آن‌هایی که در نیمکره شمالی هستند تغییر رنگ می‌دهند. سه گونه راسو تغییر رنگ می‌دهند: راسو کوچک، راسو دم‌دراز و راسوی دم‌کوتاه. راسو دم کوتاه با پوشش تابستانی خز قهوه‌ای مایل به قرمز با زیر شکم سفید است، اما وقتی زمستان فرا می‌رسد، خز تیره پوست اندازی می‌شود و خز سفید جایگزین آن می‌شود. این فرآیند از شکم، سینه و گلوی حیوان شروع می‌شود و به تدریج به سمت پشت آن گسترش می‌یابد و نوک سیاهی در انتهای دم آن باقی می‌ماند. این راسو‌های سفید در پس‌زمینه‌های برفی خود ترکیب می‌شوند و استتار مناسبی را برای پنهان شدن بر روی طعمه و پنهان شدن از شکارچیانی مانند جغد، شاهین و روباه ایجاد می‌کنند.

روباه‌های قطبی

روباه قطبی

روباه‌های قطبی در برخی از خشن‌ترین مکان‌های روی زمین زندگی می‌کنند، در تاندرای قطب شمال، جایی که دما بسیار پایین است و تابستان بسیار کوتاه است. در تابستان، روباه قطبی دارای خز کوتاه، نازک و خاکستری روشن است که به تدریج در سراسر بدن به خز ضخیم و سفید تبدیل می‌شود و با برف تاندرا ترکیب می‌شود. مانند راسوها، آن‌ها برای استتار و همچنین برای عایق کاری در فصل سرد به خز خود وابسته هستند.

خرگوش‌ها

خرگوش

از ۴۰ گونه شناخته شده خرگوش، تنها شش گونه در زمستان تغییر رنگ می‌دهند که شامل خرگوش کفش برفی، خرگوش قطبی و خرگوش کوهی نیز می‌شوند. 

نام خرگوش‌های کفش برفی به خاطر پا‌های بزرگ و پشمالوی آنهاست که باعث می‌شود وزن خود را روی برف متعادل می‌کنند. آن‌ها در کانادا و شمالی‌ترین قسمت ایالات متحده زندگی می‌کنند. در بهار و تابستان، کت‌های خز خاکستری تیره و قهوه‌ای دارند که آن‌ها را در پس زمینه خاک و سنگ نامرئی می‌کند. وقتی روز‌ها کوتاه‌تر می‌شوند، کت‌های خز آن‌ها به تدریج برای زمستان سفید می‌شود.

تارمیگان

تارمیگان

تارمیگان‌ها پرندگان کوچکی هستند که در مناطقی از تاندرای قطب شمال تا جنگل‌های شمالی آمریکای شمالی و اوراسیا زندگی می‌کنند. سه گونه از این پرندگان در زمستان تغییر رنگ می‌دهند: تارمیگان سنگی، تارمیگان دم‌سفید و پتارمیگان پشمی. هر سه گونه دارای پا‌های پردار هستند که به آن‌ها کمک می‌کند روی برف راه بروند. این پر‌های قهوه‌ای تیره به تدریج سفید می‌شود تا پرندگان را در برف استتار کند. با این حال، تارمیگان‌های نر کت سفید خود را تا زمانی که فصل تولید مثل در اواسط تابستان به پایان می‌رسد، نزد ماده‌ها نگه می‌دارند. برای اینکه از شکارچیان پنهان بمانند، نر‌ها ممکن است به طور منظم حمام گرد و غبار بگیرند که پر‌های سفید آن‌ها را می‌پوشاند.

همستر‌های کوتوله روسی

همستر روسی

در علفزار‌های قزاقستان، شمال چین و روسیه یک همستر کوچک زندگی می‌کند که بیشتر به عنوان یک حیوان خانگی شناخته شده است. همستر‌های کوتوله روسی همستر‌هایی گرد هستند که می‌توانند قهوه‌ای و خاکستری با شکم روشن باشند. برخی از آن‌ها دارای یک نوار پشتی مشخص هستند که از سر تا پشت دم آن‌ها امتداد دارد. آن‌ها به عنوان همستر‌های «سفید زمستانی» شناخته می‌شوند، زیرا خز نازک و تیره آن‌ها با کاهش دما و کوتاه شدن روز‌ها با خز سفید و ضخیم جایگزین می‌شود. زمانی که به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می‌شوند، کت خز آن‌ها به ندرت تغییر می‌کند، احتمالاً به این دلیل که نور مصنوعی مورد استفاده در محوطه‌ها شبیه روز‌های کوتاه‌تر زمستانی نیست. 

«کاریبوی پیری» یا گوزن آمریکای شمالی

کاریبوی آمریکای جنوبی

«کاریبو‌ی پیری» (Peary Caribou) یا گوزن آمریکای شمالی گونه‌ای از کاریبو است که فقط در مجمع الجزایر قطب شمال کانادا یافت می‌شود. آن‌ها از میان آب‌های عمیق بین جزایر کوچک قدم می‌زنند و روی علف‌ها و خزه‌ها می‌چرند و از سم‌های پهن و بیل‌مانند خود برای علوفه‌جویی در برف استفاده می‌کنند. آن‌ها دو لایه مو دارند: یک لایه پایه ضخیم و یک لایه دیگر از مو‌های بلندتر و ظریف به نام مو‌های محافظ. مو‌های بلند بیرونی آن‌ها توخالی است تا هوای گرم را برای عایق‌بندی در داخل محبوس کند و از مو‌های ضخیم زیر آن در برابر سایش محافظت کند. «کاریبو پیری»، عمدتاً از خز سفید پوشیده شده است، اما پشتی خاکستری دارد که در تابستان قهوه‌ای روشن می‌شود. در طول زمستان، خز آن‌ها ممکن است کاملا سفید شود.

خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان