کد خبر: ۱۵۷۶
11 مرداد 1403
13:24

طوطی آمازون؛ پرنده ۸۴ ساله کوری که داستان زندگی‌ عجیبی دارد!

طوطی آمازون؛ پرنده ۸۴ ساله کوری که داستان زندگی‌ عجیبی دارد!
طوطی‌ها انواع مختلفی دارند و تنوع آن‌ها هم به لحاظ رنگ و هم به لحاظ رفتاری و ویژگی‌های ظاهری بسیار گسترده است. یکی از این انواع طوطی‌ها «طوطی آمازون پیشانی آبی» است که در اسارت می‌تواند تا ۱۰۰ سال زندگی کند. کوکو یکی از این طوطی‌های آمازون پیشانی آبی است که سرنوشت زندگی عجیبی دارد و اکنون 84 ساله شده است.

راز بقا: طوطی‌ها انواع مختلفی دارند و تنوع آن‌ها هم به لحاظ رنگ و هم به لحاظ رفتاری و ویژگی‌های ظاهری بسیار گسترده است. یکی از این انواع طوطی‌ها «طوطی آمازون پیشانی آبی» است که در اسارت می‌تواند تا ۱۰۰ سال زندگی کند. کوکو یکی از این طوطی‌های آمازون پیشانی آبی است که سرنوشت زندگی عجیبی دارد و در راز بقا سرنوشت و تاریخچه زندگی این طوطی ۸۴ ساله را می‌توانید بخوانید. 

سرنوشت زندگی کوکو

به گزارش راز بقا، کوکو، یک طوطی آمازون ۸۴ ساله با پیشانی آبی است. این طوطی شگفت‌انگیز در سال ۱۹۴۰ به هلند آورده شد و در ابتدا در یک مغازه گل فروشی قرار گرفت و برای چند سال بعد از چنگ جهانی دوم در همانجا قرار داشت. در حدود سال ۱۹۶۰ به دختر صاحب اصلی این طوطی منتقل شد و چند سال در همانجا ماند. سپس همسر سابق این دختر کوکو را به فرزندی گرفت و البته با او بدرفتاری کرد. مانند بسیاری از طوطی‌های آمازون، کوکو نیز در صورت بدرفتاری می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

طوطی آمازون ۸۴ ساله کوری که سرنوشت زندگی‌اش بسیار تلخ و شیرین است

پس از بازگشت کوتاه به یکی دیگر از اعضای خانواده، کوکو دوباره پیش فردی که با او بدرفتاری کرده، بازمی گردد. خوشبختانه پلیس حیوانات مداخله کرد و کوکو را به مرکز نگهداری طوطی‌ها آورد. حدود ده سال پیش، کوکو توسط دوستان مالک فعلی «اشوین گیسیوان» به فرزندی پذیرفته شد. علیرغم اینکه کوکو یکی از تهاجمی‌ترین طوطی‌هایی بود که اشوین با آن‌ها روبرو شده بود، اما معتقد بود که احترام کوکو را از طریق صبر و درک به دست می‌آورد.

طوطی آمازون ۸۴ ساله کوری که سرنوشت زندگی‌اش بسیار تلخ و شیرین است

با تمرین مداوم قدرت تهاجمی کوکو کاهش یافت و او از حملات مکرر به اشوین منصرف شد. وقتی کوکو ۷۸ ساله شد، صاحب قبلی اش از اشوین پرسید آیا می‌تواند او را برای همیشه به فرزندی قبول کند. از آنجایی که طوطی‌های آمازون محبوب اشوین هستند، او با دوست دخترش لیندا لین مشورت کرد و آن‌ها تصمیم گرفتند که بهترین زندگی را در سال‌های باقی مانده به کوکو بدهند. خوشبختانه، کوکو بلافاصله با لیندا پیوند برقرار کرد و زمانی که خواهر اشوین، یک طوطی ۱۷ ساله به نام چیکو، را برای ملاقات با کوکو آورد، لحظه‌ای دلچسب رخ داد.

کوکو و چیکو، هر دو نر، پیوند قوی با یکدیگر ایجاد کردند. پر‌های کوکو با وجود پیری و نابینایی بسیار خوب به نظر می‌رسید، اما او ضعیف شد و دیگر نمی‌توانست پرواز کند. برای اطمینان از ایمنی او، دامپزشک چشم او را در سن ۸۲ سالگی برداشت. 

طوطی آمازون ۸۴ ساله کوری که سرنوشت زندگی‌اش بسیار تلخ و شیرین است

طوطی‌های آمازون پیشانی آبی می‌توانند تا ۸۰ سال یا بیشتر در اسارت زندگی کنند و برخی از طوطی‌ها مانند کوکو به سنی چشمگیر می‌رسند. این طوطی‌ها بسیار اجتماعی هستند و نیاز به تحریک ذهنی و تعامل دارند. رفتار بازیگوشانه و گاه چالش برانگیز از آن‌ها همراهان جذابی برای کسانی می‌سازد که نیاز‌های آن‌ها را درک می‌کنند.

ویژگی‌های طوطی آمازون پیشانی آبی

به گزارش راز بقا، آمازون پیشانی آبی که به آن طوطی پیشانی آبی، آمازون پیشانی فیروزه‌ای و طوطی پیشانی فیروزه‌ای نیز گفته می‌شود، گونه‌ای از طوطی آمازون در آمریکای جنوبی و یکی از رایج‌ترین طوطی‌های آمازون است که در اسارت نگهداری می‌شود. این طوطی یک حیوان خانگی است که با نام آن از رنگ آبی/ فیروزه‌ای متمایز روی سرش درست بالای منقار گرفته شده است.

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

«کاکاپو»؛ طوطی ۵ کیلویی عجیبی که نمی‌تواند پرواز کند و ۱۲۰ سال عمر می‌کند

(ویدئو) کیا؛ طوطی عجیبی که خوراکش لاشه بُز و گوسفند است!

آمازون پیشانی آبی یک طوطی عمدتا سبز به طول حدود ۳۸ سانتی متر است. پر‌های آبی روی پیشانی و بالای منقار و رنگ زرد روی صورت و تاج دارند. توزیع آبی و زرد در بین این طوطی‌ها بسیار متفاوت است. برخلاف اکثر طوطی‌های آمازون، منقار پیشانی آبی بیشتر سیاه است. هیچ دو ریختی جنسی آشکاری برای چشم انسان و تمایز آن‌ها از یکدیگر وجود ندارد، اما تجزیه و تحلیل پر‌ها با استفاده از طیف سنجی، تفاوت‌های واضحی را بین پر‌های دو جنس می‌توان تشخیص داد. بچه‌های این طوطی کدرتر و دارای عنبیه تیره هستند. 

محدوده زندگی آمازون پیشانی آبی در شرق و شمال بولیوی، شرق برزیل، پاراگوئه و شمال آرژانتین گسترده است. در جنگل‌ها (اگرچه به طور کلی از جنگل‌های مرطوب گسترده مانند آمازون اجتناب می‌کند)، ساوانا و نخلستان‌ها یافت می‌شود

یک جمعیت کوچک پرورشی وحشی از این نوع طوطی نیز در مناطق سرسبز اشتوتگارت آلمان وجود دارد. اگرچه آن‌ها در طبیعت پورتوریکو نیز مشاهده شده اند، اما احتمالاً نتیجه گسترش حیوانات خانگی فراری هستند و هیچ گونه تولید مثلی در آنجا ثبت نشده است.

برچسب ها :
طوطی
خواندنی‌ها
ارسال نظر
علم و کیهان