کد خبر: ۱۶۱۷
16 مرداد 1403
14:22

تشی؛ حیوانی که آمیزش جنسی دردناکی دارد و قبل از جفت‌گیری روی جفت خود ادار می‌کند

تشی؛ حیوانی که آمیزش جنسی دردناکی دارد و قبل از جفت‌گیری روی جفت خود ادار می‌کند
یک بار در سال، تشی‌های نر در اطراف ماده‌ها جمع می‌شوند و برای حق جفت‌گیری با یکدیگر می‌جنگند، همدیگر را گاز می‌گیرند و می‌خارانند. سپس برنده از شاخه درخت بالا می‌رود و به مقدار زیادی روی ماده ادرار می‌کند، تا او را تحریک کند تا به فحلی برود.

راز بقا: خارپشت‌ها جوندگان بزرگی هستند که دارای پوششی از خار‌های تیز هستند که از آن‌ها در برابر شکار محافظت می‌کند. این اصطلاح شامل دو خانواده از حیوانات می‌شود: خارپشت‌های دنیای قدیم و خارپشت‌های جهان جدید.

هر دو خانواده در راسته عمیقاً متنوع Rodentia تعلق دارند و پوشش‌های سطحی مشابهی از پره‌های سفت یا نیمه سفت دارند که مو‌های اصلاح‌شده از کراتین هستند. با وجود این، این دو گروه از یکدیگر متمایز هستند و در داخل گونه هیستریکوناتی با یکدیگر ارتباط نزدیکی ندارند. بزرگترین گونه جوجه تیغی سومین جونده بزرگ دنیاست و پس از کاپیبارا و بیدستر در رده سوم دنیا قرار دارد. 

جوجه تیغی؛ حیوانی که آمیزش جنسی دردناکی دارد و قبل از جفت‌گیری روی جفت خود ادار می‌کند

به گزارش راز بقا، خارپشت‌های جهان قدیم از خانواده Hystricidae جوندگان بزرگ زمینی هستند که با پوشش خاردار که نام خود را از آن گرفته اند، متمایز می‌شوند. آن‌ها در جنوب اروپا و شام، بیشتر آفریقا، هند و آسیای جنوب شرقی تا فلورس قرار زندگی می‌کنند. خارپشت‌های دنیای قدیم حیواناتی تنومند و تنومند، با سر‌های صاف و گرد، پوزه‌های گوشتی، متحرک و پوشش‌هایی از خار‌های استوانه‌ای ضخیم یا پهن هستند که تمام پوشش بدن آن‌ها را تشکیل می‌دهد و با مو‌های معمولی ترکیب نمی‌شود.

خارپشت‌های جهان جدید، از خانواده Erethizontidae جوندگان درختی بزرگی هستند که با پوشش خاردارشان که نام خود را از آن گرفته اند، متمایز می‌شوند. آن‌ها در جنگل‌ها و مناطق جنگلی در سراسر آمریکای شمالی و شمال آمریکای جنوبی زندگی می‌کنند. خارپشت‌های دنیای جدید حیواناتی تنومند، با سر‌های صاف و گرد، پوزه‌های گوشتی و متحرک و پوشش‌هایی از خار‌های ضخیم، استوانه‌ای یا صاف هستند.

تشی یا خارپشت آمریکای شمالی؛ حیوانی که آمیزش جنسی دردناکی دارد و قبل از جفت‌گیری روی جفت خود ادار می‌کند

بیشتر خارپشت‌ها حدود ۶۰ تا ۹۰ سانتی متر طول دارند و دم آن ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر است. آن‌ها گرد، بزرگ و آهسته‌رو با وزن ۵ تا ۱۶ کیلوگرم هستند و از یک استراتژی دفاعی غیرمعمول استفاده می‌کنند. رنگ جوجه تیغی از سایه‌های مختلف قهوه ای، خاکستری و سفید تشکیل شده است.

خارپشت‌ها طول عمر نسبتا بالایی دارند و رکورد طولانی‌ترین عمر جوندگان را دارند. به عنوان مثال یک خارپشت با نام «کوپر» بیش از ۳۲ سال است که زندگی می‌کند. 

خارپشت آمریکای شمالی یک گیاهخوار است و اغلب برای غذا از درختان بالا می‌رود. برگ ها، سبزی ها، شاخه‌ها و گیاهان سبز مانند شبدر را می‌خورد. در زمستان ممکن است پوست درخت بخورد. خارپشت آفریقایی بالارونده نیست و روی زمین غذا می‌جوید. بیشتر شب‌زیست، اما گاهی اوقات در طول روز به دنبال غذا می‌گردد و پوست، ریشه‌ها، میوه‌ها، انواع توت‌ها و محصولات کشاورزی را می‌خورد. خارپشت در کنیا به یک آفت تبدیل شده است و به عنوان یک غذای لذیذ مصرف می‌شود.

جوجه تیغی؛ حیوانی که آمیزش جنسی دردناکی دارد و قبل از جفت‌گیری روی جفت خود ادار می‌کند

زندگی جنسی تشی یا خارپشت آمریکای شمالی

یک بار در سال، تشی‌های نر در اطراف ماده‌ها جمع می‌شوند و برای حق جفت‌گیری با یکدیگر می‌جنگند، همدیگر را گاز می‌گیرند. سپس برنده از شاخه درخت بالا می‌رود و به مقدار زیادی روی ماده ادرار می‌کند، تا او را تحریک کند تا به فحلی برود. ماده تیغ‌های خود را به عقب تا می‌کند تا شریک زندگی خود را تیغ نزند، و عمل دخول فقط چند ثانیه طول می‌کشد.

جوجه تیغی؛ حیوانی که آمیزش جنسی دردناکی دارد و قبل از جفت‌گیری روی جفت خود ادار می‌کند

وقتی خارپشت ماده آمریکای شمالی بالاخره آماده جفت گیری شود، نر با آواز خواندن و غرغر کردن به او نزدیک می‌شود. قبل از حرکت در کنار بدن متلاطم ماده قرار می‌گیرد و روی پا‌های عقب خود در فاصله ۶ فوتی می‌ایستد. سپس فواره‌ای از ادرار را به سمت ماده پمپاژ می‌کند و او را از سر تا دم خیس می‌کند.

جوجه تیغی؛ حیوانی که آمیزش جنسی دردناکی دارد و قبل از جفت‌گیری روی جفت خود ادار می‌کند

جوجه تیغی ماده آمریکای شمالی از یک زندگی پرمشغله که بیشتر آن در جستجوی غذاست جدا می‌شود تا سالی یک بار، فقط برای ۱۲ تا ۱۸ ساعت جفت گیری کند. حتی در آن زمان، این جوجه تیغی همیشه به کمال نمی‌رسد. نر‌ها اغلب با ناله، پنجه زدن، گاز گرفتن جفت‌گیری می‌کنند و حتی از شلاق و ضربه‌های دم خاردار ماده نیز بی‌نصیب نیستند. گاهی اوقات ماده با فریاد زدن به طور کلی از تماس دوری می‌کند.

جوجه تیغی؛ حیوانی که آمیزش جنسی دردناکی دارد و قبل از جفت‌گیری روی جفت خود ادار می‌کند

برچسب ها :
جوجه‌تیغی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
0
0
آفریده های خدا شگفت انگیزند
علم و کیهان