کد خبر: ۳۷۶
07 ارديبهشت 1403
22:44

(تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد!

(تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد!
«زو» دورگه‌ای است که از پیوند یک یاک و گاو اهلی متولد شده است. این حیوانات در شرق آسیا به عنوان حیوانات کار قوی‌تر در مناطق ناهموار کوهستانی پرورش داده شده اند. علاوه بر این، آن‌ها گوشت بیشتر و شیر بهتر ارائه می‌دهند.

راز بقا: «زو» دورگه‌ای است که از پیوند یک یاک و گاو اهلی متولد شده است.

به گزارش راز بقا، این حیوانات در شرق آسیا به عنوان حیوانات کار قوی‌تر در مناطق ناهموار کوهستانی پرورش داده شده اند. علاوه بر این، آن‌ها گوشت بیشتر و شیر بهتر ارائه می‌دهند. کلمه «زو» (Dzo) از نظر فنی به یک هیبرید نر اشاره دارد، در حالی که ماده به عنوان «زومو» (Dzomo) یا «زوم» (Zhom) یا شناخته می‌شود. در مغولی به آن «خایناگ» می‎‌گویند. همچنین در زبان انگلیسی اصطلاح «یاتل» برای این حیوان وجود دارد که ترکیبی از کلمات yak و Cattle، و یا کلمه «یاکو» که ترکیبی از کلمات yak و cow است.

«زو»

«زومو» بارور هستند در حالی که «زوها» عقیم هستند. از آنجایی که آن‌ها محصول پدیده ژنتیکی هیبریدی هستند، بزرگتر و قویتر از گاومیش یا گاو‌های منطقه هستند. در مغولستان و تبت تصور می‌شود که خاینگ‌ها از نظر تولید شیر و گوشت بهتر از گاو و یاک هستند. 

«زوها» دو نوع پروتئین مجزا را به ارث می‌برند، یکی از هر والد، که منجر به تغییرات در ساختار و عملکرد میتوکندری آن‌ها می‌شود. در نتیجه، این سازگاری به طور قابل توجهی ظرفیت «زو» را برای رشد در ارتفاعات بالاتر در مقایسه با هر یک از والدین‌اش افزایش می‌دهد.

تاریخچه هیبرید «زو» 

«زو»؛ یک هیبرید عجیب دیگر

اسناد باستانی نشان می‌دهد که یاک با گاو‌های معمولی برای حداقل ۳۰۰۰ سال هیبرید شده است. اسناد قرن یازدهم چین، در سلسله ژو، نشان می‌دهد که هیبریداسیون یاک با گاو توسط قوم کیانگ فوایدی را به همراه داشته است. 

هیبریداسیون سیستماتیک یاک با سایر گاو‌ها برای سال‌های متمادی توصیه و انجام می‌شد و مطمئناً دست کم همانند زمانی که هیبریداسیون توسط پرورش دهندگان گیاه در مد بوده است. هیبرید‌ها جایگاه ویژه‌ای با گله داران در تهیه شیر اضافی و نیز به عنوان حیوانات بارکش پیدا می‌کنند، و معمولاً در ارتفاعات کمتری نسبت به یاک‌ها زندگی می‌کند. هیبریداسیون عمدتاً با ماده یاک‌ها و با گاو‌های محلی انجام می‌شود.

«زو»؛ یک هیبرید عجیب دیگر از دنیای حیوانات

این یک هیبریداسیون عادی در نظر گرفته می‌شود، هیبریداسیون متقابل یاک‌های ماده با گاو‌های نر نیز انجام می‌شود و به عنوان «ضد هیبریداسیون» در نظر گرفته می‌شود.

در جریان آزمایش‌هایی که در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ در پارک بوفالو، وین رایت، کانادا انجام شد، با هدف پرورش یک حیوان گوشتی برای مناطق سرد شمالی، از جمله آلاسکا، تعداد کمی از هیبرید‌ها نیز با موفقیت بین یاک (نر) و ماده گاو آمریکایی (بیسون) و نیمه بیسون آمریکایی (ترکیب بیسون با گاو) تولید شد. 

«زو»؛ یک هیبرید عجیب دیگر از دنیای حیوانات

از آن زمان تاکنون هیبرید‌های مختلف گاو‌های نر و گاو‌های ماده در مناطق مختلف رایج شده که عمدتا برای استفاده‌های بشری به کار گرفته شده است. فرآیند سودآوری جای پای خود را در دامداری و کشاورزی به جا گذاشته و گله‌داران تلاش می‌کنند با انجام هیبرید‌های مختلف بتوانند گوشت بیشتر و شیر بیشتری تولید کنند.

برچسب ها :
گاومیش بوفالو
ارسال نظر
علم و کیهان