کد خبر: ۱۹۶۱
20 مهر 1403
20:02

گاومیش آفریقایی؛ تنها حیوان جهان که به دموکراسی و رای‌گیری اعتقاد دارد!

گاومیش آفریقایی؛ تنها حیوان جهان که به دموکراسی و رای‌گیری اعتقاد دارد!
گاومیش آفریقایی یک نوع گاومیش است که در آفریقا زندگی می‌کند و به دلیل شاخ‌های غول‌پیکرش بسیار مشهور است. با یک نگاه به شاخ‌های این بوفالو به راحتی می‌توان آن را از سایر گونه‌های گاومیش تشخیص داد. این گونه گاومیش یک ویژگی بارز و مشهور دیگر دارد که او را بسیار مشهور کرده است. برای دانستن این ویژگی و دیدن تصاویر این گاومیش ادامه مطلب را از دست ندهید.

راز بقا: گاومیش آفریقایی یک گاو بزرگ آفریقایی در جنوب صحراست. پنج زیرگونه از این گاومیش وجود دارد که معتبر شناخته می‌شوند. 

به گزارش راز بقا، «کیپ بوفالو» زیرگونه نامینوتیپیک و بزرگترین آن است که در جنوب آفریقا و شرق آفریقا یافت می‌شود و «بوفالوی جنگلی» کوچکترین زیرگونه است که در مناطق جنگلی آفریقای مرکزی و غرب آفریقا رایج است. شاخ بوفالوی آفریقایی بالغ ویژگی مشخصه آن است. آن‌ها دارای پایه‌های جوش خورده هستند که یک سپر استخوانی پیوسته را در بالای سر تشکیل می‌دهند که به آن «رئیس» می‌گویند.

گاومیش آفریقایی؛ تنها حیوان جهان که رأی می‌دهد

گاومیش آفریقایی بیشتر از سایر گونه‌های گاومیش مانند گاو گاومیش آمریکایی یا گاو اهلی مرتبط است و نزدیک‌ترین خویشاوند زنده آن گاومیش آبی آسیایی است. 

خلق و خوی غیرقابل پیش‌بینی آن احتمالا به این دلیل است که گاومیش آفریقایی هرگز اهلی نشده است. همچنین این امر توضیح می‌دهد که چرا گاومیش آفریقایی برخلاف گاومیش وحشی و گاومیش آبی وحشی که اجداد گاومیش خانگی و گاومیش آبی هستند، هیچ نسل اهلی ندارد.

 شکارچیان طبیعی گاومیش‌های بالغ آفریقایی شامل شیر، سگ وحشی آفریقایی، کفتار خالدار و تمساح نیل هستند. کیپ بوفالو به عنوان یکی از حیوانات «پنج بزرگ» (شیر، ببر، کرگدن، فیل و بوفالوی آفریقایی)، غنائم مورد علاقه در شکار است.

گاومیش جنگلی

گاومیش آفریقایی؛ تنها حیوان جهان که رأی می‌دهد

ویژگی‌های بوفالوی آفریقایی

بوفالو آفریقایی گونه‌ای بسیار قوی است. قد آن می‌تواند از ۱.۰ تا ۱.۷ متر و طول سر و بدن آن از ۱.۷ تا ۳.۴ متر متغیر باشد. طول دم می‌تواند از ۷۰ تا ۱۱۰ سانتی متر باشد. 

به گزارش راز بقا؛ در مقایسه با گاو‌های بزرگ دیگر، بدنی دراز، اما تنومند (طول بدن می‌تواند از گاومیش آبی وحشی که سنگین‌تر و بلندتر است بیشتر باشد) و پا‌های کوتاه، اما ضخیم دارد و به همین دلیل قد نسبتاً کوتاهی دارد. گاومیش‌های کیپ ۴۲۵ تا ۸۷۰ کیلوگرم وزن دارند (وزن نر‌ها حدود ۱۰۰ کیلوگرم (۲۲۰ پوند) بیشتر از ماده هاست). 

گاومیش آفریقایی؛ تنها حیوان جهان که رأی می‌دهد

در مقایسه، گاومیش‌های جنگلی آفریقایی با وزن ۲۵۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم تنها نصف این اندازه هستند. سر معمولا به سمت پایین کشیده می‌شود. قسمت بالایی سر نسبت به خط پشتی پایین‌تر است. سُم‌های جلویی گاومیش آفریقایی پهن‌تر از قسمت عقب است که با نیاز به تحمل وزن قسمت جلویی بدن که سنگین‌تر و قوی‌تر از پشت است مطابقت دارد. 

رفتار اجتماعی بوفالوی آفریقایی

اندازه گله بوفالوی آفریقایی بسیار متغیر است. هسته گله‌ها از ماده‌های مرتبط و فرزندان آن‌ها در یک سلسله مراتب سلطه تقریباً خطی تشکیل شده است. گله‌های پایه توسط زیرگله‌های نر تحت سلطه، نر و ماده رده بالا و حیوانات پیر یا نامعتبر احاطه شده اند.

گاومیش آفریقایی؛ تنها حیوان جهان که رأی می‌دهد

گاومیش‌های آفریقایی انواع مختلفی از رفتار‌های گروهی را انجام می‌دهند. به نظر می‌رسد که ماده‌ها نوعی «رفتار رای دادن» از خود نشان می‌دهند. 

در طول زمان استراحت، ماده‌ها می‌ایستند، به اطراف می‌چرخند و دوباره می‌نشینند. آن‌ها در جهتی می‌نشینند که فکر می‌کنند باید مسیر حرکت آن‌ها باشد. پس از یک ساعت، ماده‌ها در مسیری که بر روی آن اجماع شده است حرکت می‌کنند. این تصمیم اشتراکی است و مبتنی بر سلسله مراتب یا سلطه نیست. ماده‌ها با نشستن رو به مسیری که قرار است به سمت آن بروند رای می‌دهند و اگر تعداد رای دهندگان به سمت مسیر مورد نظر بیشتر از سایرین بود، تمام گله به همان سمت می‌رود! این رفتار در بین دیگر گونه حیواناتی که به صورت گله‌ای زندگی می‌کنند دیده نشده است.

گاومیش آفریقایی؛ تنها حیوان جهان که رأی می‌دهد

هنگامی که شکارچیان آن‌ها را تعقیب می‌کنند، گله به هم نزدیک می‌شود و کار شکارچیان برای جدا کردن یک عضو سخت می‌شود. گوساله‌ها در وسط گله قرار می‌گیرند. یک گله گاومیش به تماس یک عضو تهدید شده پاسخ می‌دهد و سعی می‌کند آن را نجات دهد.

صدای ترس گوساله نه تنها توجه مادر، بلکه گله را نیز به خود جلب می‌کند. گاومیش‌ها هنگام مبارزه با شکارچیان رفتار اوباشگرانه دارند. مشاهده شده که آن‌ها شیر‌ها را می‌کشند. 

گاومیش آفریقایی؛ تنها حیوان جهان که رأی می‌دهد

به گزارش راز بقا بوفالوی آفریقایی در صورتی که شیر یکی از اعضای گله را بکشد شیر‌ها را تا پای درختان تعقیب می‌کنند و آن‌ها را به مدت دو ساعت در آنجا نگه می‌دارند. توله‌های شیر ممکن است توسط بوفالو‌ها زیر پا گذاشته شوند و کشته شوند. 

در یک نمونه فیلم ضبط شده، که به «نبرد کروگر» (فیلم هشت دقیقه‌ای نبرد بوفالوی آفریقایی و شیر‌ها که در پارک ملی کروگر ضبط شد) معروف است، یک گوساله پس از مداخله گله از حمله شیر‌ها و تمساح جان سالم به در برد. نر‌ها بر اساس سن و اندازه سلسله مراتب خطی دارند. 

گاومیش آفریقایی؛ تنها حیوان جهان که رأی می‌دهد

از آنجایی که گاومیش زمانی که گله بزرگتر است ایمن‌تر است، گاو‌های نر غالب ممکن است به گاو‌های نر زیردست تکیه کنند و گاهی اوقات جفت گیری آن‌ها را تحمل کنند. نر‌های جوان از گاو نر غالب فاصله می‌گیرند که از ضخامت شاخ او قابل تشخیص است.

گاومیش آفریقایی؛ تنها حیوان جهان که رأی می‌دهد

برچسب ها :
گاومیش
خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۴
0
0
آفــــــــــــــــــــــــرین
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۳
0
0
این متن باتوجه به تیتر آن بیشتر به چرت و پرت شبیهه بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
1
0
اگر عقیمه پس چطور شیر داره
علم و کیهان