کد خبر: ۱۳۸۵
24 شهريور 1403
17:40

گاومیش سورتی؛ گاو هندی که بهترین گاو برای نگهداری است و ۲۰۰۰ کیلو شیر می‌دهد

گاومیش سورتی؛ گاو هندی که بهترین گاو برای نگهداری است و ۲۰۰۰ کیلو شیر می‌دهد
گاومیش سورتی یک نژاد گاومیش آبی است که در مسیر چاروتار گجرات هند یافت می‌شود. نام این بوفالو از منشأ و زیستگاه این حیوان گرفته شده است. این یک نژاد شیر مولد بسیار خوب و محبوب در منطقه بومی خود است.

راز بقا: گاومیش سورتی یک نژاد گاومیش آبی است که در مسیر چاروتار گجرات هند یافت می‌شود. نام این بوفالو از منشأ و زیستگاه این حیوان گرفته شده است. این یک نژاد شیر مولد بسیار خوب و محبوب در منطقه بومی خود است.  در واقع بین رودخانه‌های ماهی و سابارماتی یافت می‌شود. بهترین حیوانات این نژاد در مناطق «آناند»، «بارودا» و «کایرا» در گجرات یافت می‌شوند.

به گزارش راز بقا، این بوفالو همچنین در هند با نام‌های مختلف دیگری مانند سوراتی، گجراتی، نادیادی، تالابدا، چاروتار و دکانی نیز شناخته می‌شود.

بوفالوی سورتی؛ گاومیش هندی که ۲۰۰۰ کیلو شیر می‌دهد

خصوصیات فیزیکی

بوفالو سورتی حیوانی با جثه متوسط با رنگ بدن قهوه‌ای زنگ زده یا خاکستری نقره‌ای است. سر این جانور نسبتاً پهن و دراز با شکل محدب در بالا و بین شاخ‌ها است. شاخ‌ها داسی شکل و صاف هستند و در جهت پایین و عقب رشد می‌کنند و سپس در نوک به سمت بالا انحنا پیدا می‌کنند و یک قلاب را تشکیل می‌دهند.

رنگ پوست آن‌ها یا قهوه‌ای یا سیاه است. پشت این حیوانات منحصر به فرد و صاف است. بعضی از حیوانات خوب دو یقه سفید دارند. ماده‌ها به خوبی رشد می‌کنند، بین پا‌های عقب یک پستان ریز قرار گرفته که به صورت مربعی شکل پیدا کرده است. 

بوفالوی سورتی؛ گاومیش هندی که ۲۰۰۰ کیلو شیر می‌دهد

قد متوسط گاومیش بالغ سورتی در نر‌ها حدود ۱۳۰ سانتی متر و برای ماده‌ها حدود ۱۲۵ سانتی متر است. میانگین وزن بدن زنده نر‌های بالغ حدود ۵۰۰ کیلوگرم و برای ماده‌ها حدود ۴۰۰ کیلوگرم است. گاومیش سورتی یک نژاد گاومیش شیری است و عمدتاً برای تولید شیر پرورش داده می‌شود.

بوفالو‌های سورتی به خوبی سازگار هستند و به طور کلی در محیط محلی خود بسیار خوب عمل می‌کنند. آن‌ها تولیدمثل کنندگان فصلی هستند و فصل جفت‌گیری آن‌ها از سپتامبر تا آوریل است. اولین سن زایش آن‌ها بین ۴۵ تا ۴۷ ماهگی است. عمدتاً برای اهداف تولید شیر استفاده می‌شوند. ماده‌ها در اولین شیردهی خود بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلوگرم شیر تولید می‌کنند و در فاصله‌های خارج از دوره شیردهی تا ۲۰۰۰ کیلوگرم شیر نیز تولید می‌کنند. تولید شیر پس از اولین شیردهی افزایش می‌یابد. از دوره دوم شیردهی می‌توانند ۱۹۰۰-۲۰۰۰ کیلوگرم شیر تولید کنند.

بوفالوی سورتی؛ گاومیش هندی که ۲۰۰۰ کیلو شیر می‌دهد

به طور کلی فاصله بین دو زایمان گاومیش سورتی ۴۰۰ تا ۴۲۵ روز است. شیر گاومیش سورتی با کیفیت بسیار خوب و حاوی حدود ۷-۷.۵ درصد چربی است.

اکثر کشاورزان ترکیبی مخلوطی از گاومیش و گاو را نگهداری می‌کنند. آلونک‌های حیوانات بیشتر بخشی از محل سکونت انسان هستند، اما برخی از کشاورزان خانه‌های جداگانه تهیه می‌کنند. حدود ۵۰ درصد خانه‌ها از نوع باز و ۵۰ درصد از نوع بسته هستند. همه خانه‌ها دیوار‌های کوچا دارند. گاومیش سورتی در مقایسه با نژاد‌های سنگین وزن، سبکتر است و غذای کمتری مصرف می‌کند، هم در انبار‌ها و هم در جا‌های با علوفه سبز محدود به خوبی رشد می‌کند و شیری با محتوای چربی و SNF بالا تولید می‌کند. در میان کشاورزان کم زمین هند، کوچک و حاشیه‌ای بسیار محبوب است.

برچسب ها :
بوفالو گاو گاومیش
خواندنی‌ها
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مفتخری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۱
0
0
همیشه مرغ همسایه غازه ،ما تواستان خوزستان خودمان بهترین نژاد گاومیش رودخانه ای با تولید ۲۰لیتر روزانه و چربی ۱۲درصد داریم ولی متاسفانه حمایت لازم از این منبع ژنی نمی‌شود
علم و کیهان